Z50 ja suomalainen

Yleinen keskustelu Mankeihin liittyen.
Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

z50 ja suomalainen

Suomalaisten ja mankin välillä on syväluotaava tunneside. Suomalaiset ihastuivat ja kiinnostuivat tästä menopelistä jo heti
ensisilmäyksellä. Kyseistä ilmiötä ei pysty järjellä selittämään. Suomi kohosi aikanaan mankien tuontimaiden
ja -myyntitilastojen kärkisijoille. Suomesta ei taida edes löytyä ihmistä, joka ei tietäisi mikä on honda monkey.
Tämä todistaa yksiselitteisesti sen, ettei kyseinen mopo ole suomalaisille mikä tahansa "pensansyöjä", vaan kyse on suurinpiirtein yhtä legendaarisesta moposta kuin pappatunturi.

Honda on toimittanut, erilaisista hankaluuksista huolimatta, Suomeen useita eri variaatioita kyseisestä moposta alkaen vuodesta 1964...
-CZ100
-Z50M
-Z50A
-Z50R
-Z50J
...kunnes hauskuus loppui 1999 ja mopoa ei tuotu enään Suomeen uusien turvallisuus määräysten johdosta.

Honda saavutti alkuaikoina suosiota lähinnä nuorison keskuudessa, mutta ei mennyt vuosiakaan kun mopoa alkoi näkymään jo hieman iäkkäämpienkin henkilöiden jalkovälissä.

Kuva
TM 12.7.1964
Kuva
Mobilisti 6/2009
Kuva
Tuulilasi 7/87

Tämän tyyppiset näyt olivat Suomen katukuvassa aivan arkipäivää vielä silloin, kun mankia tuotiin Suomeen. :smoke:

Jos ei jaksa koko mun tekemää historiakirjoitusta lukea, niin tässä on devilin tekemä tiivistelmä hondan vaiheista:
devil kirjoitti:Tämän oppaan tarkoituksena on kertoa hieman Wikipedia tyylistä ''nippelitietoa'' ja teknistä tietoa mankista.
Vuosimallit
Honda Monkey Z50J:tä on maahantuotu Suomeen vuosina 1975-1999. Vuonna 1973 tuotiin ensimmäiset mankit suomeen koekäyttöön. Niissä oli pieni tankki ja penkki sekä tunnusomaisimpana piirteenä jäykkäperä.
Vuosimallit 1976-1979 mentiin hieman nykymankia erilaisella kokoonpanolla, jossa oli hieman lyhyempi runko, koneen ylempien kiinnikkeiden reiät oli kolmion muotoiset takaiskarit kiinnitettiin pitkällä läpipultilla, jarrupoljin on erimuotoinen, kahvarungot ovat kiinteät, penkki on sellainen pitkä ja kapea, takavalo on samanlainen kuin PV:ssä ja virtalukko löytyy ilmeisesti jostain päin runkoa kuten PV:ssä. Tämän mallin nimitys on Luikkutankki.

Seuraava mallimuutos tuli vuonna 1980 jolloin tankki muuttui isoksi. Lopullinen muutos ''nykymuotoon'' tapahtui vaiheittain kun vuosille 1980-1981 tuli vanteiksi soikeareiälliset ''traktorivanteet'', pienet jarrurummut ja kaksi käsijarrua. Takajarru löytyi kytkinkahvasta (vain vuosi 1980). Traktorivanteet eivät sovi muihin mankeihin. Napa on kiinni kolmella pultilla tässä mallissa. Nämä ovat hieman tuntemattomampia vanhoista malleista

Vuosille 1982-1986 saatiin taas isot jarrurummut, pyöreäreiälliset vanteet, iso etuvalo, vauhtimittari ja virtalukko. Akkua ja rajoitinta ei ole mutta pitkät valot löytyvät. Jännitteensäädin on posliininen mötikkä penkin alla ja rattaina huimat 12/45. Tähän asti Monkey oli tunnettu vanhana mallina ja siinä oli kolmevaihteinen puoliautomaattilaatikko, joka sinänsä on ihan kätevä mutta haittana on iso harppaus 2. ja 3. vaihteen välillä varsinkin vakiokoneella ja raskaammilla väleillä. Tämä on se puolari, jota näkee vielä joka päivä liikenteessä.

Sitten saatiin mallivuodelle 1987 roimasti uudistusta kun mankiin saatiin uusi tanko vanhojen ''pässinsarvien'' tilalle, akku ja kierrostenrajoitin saatiin, tankintarrat muuttuivat siivistä neliömäisiksi ja vuodeksi 1989 mankista poistettiin pitkät valot. Penkiksi tuli myös kunnollinen sohva johon suorastaan uppoaa. Koneeseen kajottiin ensimmäistä kertaa lähes kolmeenkymmeneen vuoteen. Kytkin vaihdettiin yksilevyiseen käsikäyttöiseen, nokkaketjun kiristysmekanismi vaihdettiin jousikuormitteiseen, sytytys muuttui kärjettömäksi, magneeton kiila isoni (nus, nus) ja kantta muokattiin: Venttiilit, palotila ja kanavat pienenivät. Mäntä muuttui matalaksi jotta puristukset eivät olisi nousseet liian korkeiksi. Väleinä 12/42. Lisäksi oli Rothmans -erikosmalli vuosina 1987-1989. Tätä mallia kutsuttiin välimallina.

Uusi malli, uudet osat vuosille 1992-1999. Tarrat muuttuivat pyöreäreunaisiksi ja tekniikkapuolelle koskettiin taas jo vuonna 1991: Nokka muutettiin kuulalaakeroiduksi ja muistaakseni nostot pienenivät. Korjatkaa jos olen väärässä. ja väleiksi 13/42. Vuonna 1992 Suurennettiin vielä varatankkia puolella litralla jolloin päätankin tilavuus pieneni 4,5 litraan. Tässä vaiheessa pitkät valot tekivät comebackin. Tähän sitten päättyi Monkeyn taru Suomessa.
Tänä päivänä
Tänä päivänä Monkey on todella suosittu ja halvalla ei saa enää hyvää. Suuri osa halvoista nettimotossa olevista mankeista on 110cc koneella ja mattamustalla telamaalilla varustettuja. Poikkeuksiakin löytyy. Toiset osaavat pitää mankeja arvossaan. Tai sitten löytää mankin naapurin navetan ylisiltä, tarjoaa tosi vähän, pistää kuntoon ja myy pois isolla voitolla. Nykyään mankia ei saa enää uutena. Harmi, sillä mankissa on nykyään ruiskukone ja 12v sähköt. Euroopassa mankia saa, mutta Suomeen niitä ei ole kannattavaa laivata tullimaksujen ja hankala rekisteröintikäytännön vuoksi
.
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

Alku taival

Kuva
Honda z50 mopedia on tuotu Suomeen lukuisia kappaleita ja kyseinen mopo on uraa
uurtavasti luonut maahamme mm. tossumopo-ryhmän, jota ei ollut Suomessa ennen kuin nämä apinat
muuttivat maahamme. Hondan pikku pyöräinen mopo saavuttikin hyvän suosion maassamme, ehkä
osaksi sen erikoisuuden ja huvittavuuden tähden. Pirullisen vääntävä ja tehoas nelitahtikone,
pieni koko, kestävyys, puoliautomatic, muotoilu sekä taloudellisuus olivat varmasti asioita joita ei voinut
mopon ostoa miettivä henkilö ihan helposti sivuuttaa. Suomi on hullua kansaa ja monkeyn ensimmäiset
mallit toivatkin hulluja vekottimia hulluille. CZ100-mallit olivat ensimmäisiä mankeja Suomessa ja näitä tuotiin
maahamme vain joitakin kappaleita. Moottorina näissä toimi Supercub tyyppinen työntötankomoottori.
Kuva
Tekniikan maailma 12.7.1964

Kyseisessä mopossa ei ollut istumakorkeutta kuin 49cm, iskunvaimentimia ei ensimmäistäkään
ja vauhtia vakiona 60km/h. Jokainen voi kuvitella millaista tuollaisen pienipyöräisen apinan selässä olisi roikkua.

Kuva
Tekniikan maailma 12.7.1964

Kyseisen menopelin tarkoitus oli olla auton takakontissa hätätilanteita varten, kun esim bensa loppuisi autosta, niin matkaa voisi
jatkaa mankilla. Tiedä sitten miten paljon mankeja on käytetty tässä tarkoituksessa, mutta varmasti peli on ollut aikansa hauskimpia mopoja.

Kuva
Tekniikan maailma 12.7.1964
Viimeksi muokannut Velho, 31.10.2010 23:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Piispa
Viestit: 330
Liittynyt: 27.07.2010 13:13
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Piispa »

Velho taikoi taas uuden kiinnostavan topicin (Y)
Honda Monkey -91
Volkswagen Golf -98 mk4 1.6
Dony
Viestit: 692
Liittynyt: 08.09.2009 21:09
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa: ilmajokicity

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Dony »

Aika halpa ollu CZ100 ku vaan 720 markkaa ja aika paljo ollu tehoa. Mut hyvä topic (Y)
Ei me pohojalaasekkaa täyrellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkouret.
hondaZ50
Viestit: 1318
Liittynyt: 12.07.2009 20:18

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja hondaZ50 »

Hitto nää velhon tietopläjäykset on aina helvetin mielenkiitoisia. Josse monkeyt lehti toteutuisi, niin velho olisi ehdottomasti päätoimittaja! (Y)

E: Ois muuten helvetin hieno kun velho sais tänne aina välillä ajakohtaiset monkey kuulumiset ja vaikka juttua jonkun mankista :think:
Nelitahti vääntää kuin hirvi paskalla.
SaMito
Viestit: 450
Liittynyt: 04.01.2009 21:31
Paikkakunta: Ukicity

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja SaMito »

Taas oiva tietopaketti! (Y)
Honda Cbr 125r Repsol -06 EX
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

Kiitoksia jälleen. :D
Pitää katsoa mitä tämän otsikon alle laittelen. Ehdotukset ovet tietty tervetulleita.
Näin alkuun mennään ainakin tällä linjalla. :wink:
Ruost3
Viestit: 73
Liittynyt: 29.04.2010 16:01
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Ruost3 »

Rahan arvo muuttuu, se ei ollut sitä 100€, tuolloin rahan arvo oli suurempi.
26mm soppatykki med power filter
110cc setti ( pytty, kampura, kytkin ja kansi ) Hondan lohkoilla
Racing CDI
Suora putki
17/31.
Oisko huiput aboot 90 km/h, pitäis tesmiä gps.
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Tää topic saa multa ainakin siunauksen, senverran mukavaa luettavaa että tekis mieli tarjota pullakahvit (C)

Tietysti, jossain vaiheessa loppuu mankin historia ja siirrytään nykypäivään, silloin velho voisi kertoa nykypäiväisestä kuvasta mankiin yms.

Jatketaan kirjottelua 8)
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Jombe
Moderaattori
Viestit: 2356
Liittynyt: 13.12.2009 19:47
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Yks parhaista topickeista täällä! =) Se on kyllä jännä tuo side suomalainen-honda.. En kyllä usko että mankista olisi välttämättä ihan näin legendaa tullut jollei tuotanto olisi loppunut 1999? (?) Tosin Honda Monkey painii ihan eri sarjassa ku nykypäivän 2t uusendurot..
-87vm punavalko välimalli
EX -90vm käyttis
hondaZ50
Viestit: 1318
Liittynyt: 12.07.2009 20:18

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja hondaZ50 »

Veikkaan että monkey olisi edelleen suosittu, mutta tuskin sitä harrastekohteena pidettäisiin, ei olisi niin museoarvoinen yms. Mutta samaa mieltä silti :think:
Nelitahti vääntää kuin hirvi paskalla.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja kurri »

Eikös tuo ylin kuva oo napattu spede leffasta... x-paroni tjsp?

Hondan zoomerilla ois periaatteessa myös mahiksia vastaavankaltaiseksi legendaksi, mutta ei ole ainakaan täällä ottanut tulta juurikaan sen myynti, ainootakaan en oo liikenteessä nähny.

Saattas olla vähän toimivampi ruiskumopo kuin nuo italiaanot...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

Ylimmän viestin kuvat ovat nimim. sopuli95:n viesteistä napattu... ja todellakin speden leffasta se toinen.
Kassµ
Viestit: 731
Liittynyt: 19.08.2010 22:12
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Kassµ »

Oioi. Kyllä tämmösen lehden ostaisin. :smoke:
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Saa kyllä multakin hyväksynnän 8) Koita nyt ihmeessä keksiä matskua niin saatasiin se lehti kasaan.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
Kassµ
Viestit: 731
Liittynyt: 19.08.2010 22:12
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Kassµ »

Jos te pojat tosissaan meinaatte sen lehden tehdä niin IMO kannattaa ottaa nämä täältä netistä poies. Muuten täältä lukenut jo kaiken. Vai meinaatteko justiinsa vain Monkeyt.nettiin tunkea tämän ? En ole oikein kärryillä. :D
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

No itte ainaki tunsin sen lehden teon turhan ylivoimaseks ja oikeestaa turhaksikin.
Yhtälailla voin pistellä juttujani tämän tyyppisiin topicceihin ja värkkäillä aikani kuluksi mitä mieleen tulee.
Toki jos lyödään oikein rationaalinen lehdenteko ryhmä pystyyn, jossa homma pelaa, niin silloin voi olla asia eri. Tällä hetkellä semmosta ei kuitenkaan ole. :smoke:

Jos jotain asiaa on lehteen liittyen, niin laittakaa tuonne lehti-topicciin tai mulle yvnä, mutta älkää enempiä sontiko siitä aiheesta tähän sarakkeeseen.
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

Z-sarja alkaa

Kuva
Tehopesä cz100 vaihtui vuonna 1967 rauhallisemmaksi ja ajomukavammaksi Z50M versioksi, joka oli suurinpiirtein samankokoinen kuin edeltäjänsä, mutta ulkonäöllisesti sekä teknisesti oli kuitenkin tapahtunut monen monta muutosta aiempaan versioon verrattuna: tehoa vain puolet entisestä (2,5hv) , tankki vaihtui ns. pikkutankkiin, sarvet sekä penkki muuttuivat kokoon taitettaviksi ja moottori meille suomalaisille 70-luvun mankeista tutuksi 'puolariksi'. Jousitusta ei kuitenkaan tullut eteen eikä taakse vielä tässä vaiheessa. Z50M-versiota tuotiin Suomeen arviolta kymmenen kappaletta ja oletettavasti yksi niistä lepää tänä hetkenäkin Esa-Pekka Haimilan tallissa.

Honda loi edelleen sellaista kaksipyöräistä, joka on tarkasti suunniteltu toimimaan autontavarasäiliössä makaavana pelastusratsuna pahan päivän varalle:
-Bensanvuoto tavarasäiliöön ratkaistiin bensatankin hanalla, kaasarin tyhjäysruuvilla sekä tankin korkin sai vipua kääntämällä täysin tiiviiksi 'tulpaksi'
-oston mukana tuli myös ruuvattavat tukipalkit, jotka pitivät z50m:ää tasapainossa sen kyljellään ollessa
-sarvet sekä penkki kokoontaitettavia
-jalkatapit taittuivat ylös
Kuva

Näin menopeli ei vienyt juurikaan tilaa tavarasäiliössä sekä kaiken lisäksi kompaktimpaanmuotoon muuntamisen pystyi tekemään nopeasti ilman minkään sortin työkaluja. Hondan maahantuoja myi heti kaikki mitä oli myytävänä, vaikka vain todella harvalla Suomessa oli tarvetta ostaa monkey juuri siihen tarkoitukseen mihin laite on suunniteltu, miksi näin?
Selitys löytyy kait siitä, että tämä kyseinen peli oli jotain niin erilaista ja hienosti toteutettua sekä suunniteltu tarkoin tehtäväänsä, että juuri se herätti ihmisissä suunnatonta mielenkiintoa. Mitään tämän tapaista menopeliä ei oltu ennen nähty tällä pallolla. Uutuuden viehätystä. Laitteen sai tarvittaessa pöydän alle piiloon ja samalla sillä pystyi käymään lähikaupassa ostamassa grilliainekset tai poikkeamaan naapurissa kaffeella. Kaiken lisäksi se oli vielä söpön näköinenkin...

Kuvat Mobilisti 6/2009 -lehdestä
Viimeksi muokannut Velho, 31.10.2010 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hondaZ50
Viestit: 1318
Liittynyt: 12.07.2009 20:18

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja hondaZ50 »

Ehkä vähän offtopiccia, mutta miks mobiilitapahtumissa joissa on paljon vanhoja entisöityjä mopoja, niin miksei siellä ikinä ole entisöityjä mankeja tai muita hondan kaksipyöräisiä vaikka niitä kyllä löytyy ja kiinnostuneita kanssa? Mistä moinen arkailu tai viitsimättömyys tuoda oma silmäterä paikalle, ei niitä helvetin pappatuntureitakaan ikuisesti jaksa katella kun niitä on miljoonia entisöitynä... :roll:
Nelitahti vääntää kuin hirvi paskalla.
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

Nakkilan tappuri tapahtumassa tuli nähtyä lähes tulkoon alkuperäinen sininen jäykkäperä z50a. Löytyi sieltä myös jotain nelisen hondan vanhaa moottoripyörää josta yhdessä oli jopa samanlainen tankki kuin cz100:ssa. :)
Harvemminhan noita näkee tapahtumissa. Kait ne sitten on niin harvinaisia tai sitten ei vain ole kiinnostuneita tarpeeksi paljoa. :roll:
tukse
Viestit: 542
Liittynyt: 26.03.2008 15:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja tukse »

Ite oon lukenu kaiken tämän lehdistä. Ihan hyvä topic mulle vaan jo ennnestään tuttua tietoa (Y)
Honda monkey - it´s a legend
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

Seuraavana olisi vuorossa Z50A, mutta siihen pitää auttamattomasti kerätä vielä aineistoa (jota löytyy nihkeästi). Asiat kun eivät ole aina niin yksinkertaisia kuin luulisi. :)

Kuva
http://1.bp.blogspot.com/_7tZka_vEVxo/R ... port_3.jpg


Juliste ainesta?
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

GTI-tyttö vuodelta 1975 kenties?
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
Kassµ
Viestit: 731
Liittynyt: 19.08.2010 22:12
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Kassµ »

Kyllä mulle tommonen juliste kelpais 2 syystä .
Manki sekä tuo teksti. (C)
No ei vais.
Velho
Moderaattori
Viestit: 408
Liittynyt: 05.06.2008 12:34
Paikkakunta: Lahti

Re: Z50 ja suomalainen

Viesti Kirjoittaja Velho »

Honda -minitrail- Z50A (1969-1975)
Kuva
Tekniikan maailma 14/75

Honda marssitti esiin vuonna 1969 Suomen markkinoille uuden tyyppisen monkeyn, Z50A:n.
Maailmalla tunnettaan Z50A:sta seitsemää erilaista versiota joilla on erivalmistusvuodet: k0,k1,k2,k3,k4,k5,k6. Näistä ainoastaan k0-k1-k2-mallit ovat jäykkäperäisiä ja loput ovat takajousilla varustettuja. Toisin kuin yleinen käsitys antaa ymmärtää, niin Z50A-malli ei siis todellisuudessa ole täysin sidoksissa jäykkäperäisyyteen.
Suomen z50A:t ovat järjestänsä k2:sia, ehkä joitain todella harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Tuolloin oli pohjolan ostajalla valittavana yhteensä kolmea eri väriä: punainen, sininen sekä keltainen ja hintaa kyseisellä pelillä tuolloin 1795mk.

Z50A-malli poikkesi edellisestä z50m:stä monilta osin:
-lamppu muuttui nykymankeista tutuksi isoksi pyöreäksi
-penkki ei enään taittunut kokoon
-renkaat kasvoivat 3,5x8 mittoihin
-erilainen pakoputki
-uutuutena etujousitus
-lokasuojat vaihtuivat nykyisen renkaan kokon nähden pieniin ja kromisiin
Z50A:ta voitiin pitää eräänlaisena askeleena maantielle ja matka-ajoon päin, kun edelliset mallit olivat enemmän varikko, satama, takakontti jne. käytöön suunniteltuja. Kuitenkaan kokoon taitettavista sarvista sekä jalkatapeista ei luovuttu ja ne jäivätkin monkeyn historiaan vielä pitkälle seuraaviinkin malleihin.

Z50A oli ensimmäinen monkey, jota ihan oikeasti tuotiin Suomen markkinoille useita kappaleita (etenkin vuonna 1975), oletettavasti jopa joitain satoja. Tämän vuoksi sitä pidetäänkin usein Suomen ensimmäisenä mankina ja hondan taskupyörien keulahahmona tietä näyttämässä seuraaville malleille.
Monkeysta tuli näin muidenkin kuin harvojen herkkua. Suuremman tuontimäärän ansiosta näitä kyseisiä malleja on säilynyt näihin päiviin asti huomattavasti enemmän kuin aikaisempia malleja. Myynnissäkin näitä näkyy tänä päivänä silloin tällöin.

Kuva
http://www.itenmotos.ch/foto/oldies/foto/bild18.jpg

Tätä 'jäykkäperänä' tunnettua mallia rekisteröitiin Suomessa moottoripyöriksi, kuten aikaisempiakin malleja. Kuitenkin kaikki
z50a-mallit mulkattiin maahantuojan käskystä mopoiksi vuonna 1975 ja Otto Brandt AB suoritti näihin moottoripyöriin tarvittavat muokkaukset, joiden avulla nämä menopelit saatiin mopoiksi. Kaasariin laitettava kuristusholkki näytteli pääosaa näissä toimenpiteissä. Holkit kuitenkin taisivat suureksi osaksi lennellä metsään kyseisen muodollisuuden jälkeen.

Kuva
http://users.utu.fi/marsil/honda/honda%2008.jpg
Nämä jokunen sata monsoolia myytiin hetkessä ilman mitään varsinaista mainontaa. Pikku Honda oli niin hieno keksintö,
että se myi itse itseänsä komeudellaan. Kyseiseen jäykkäperään on viimeaikoina kasvanut uudelleen kiinnostus. Osittain varmasti
siksi, että moni pienenä tällaisella ajanut haluaisi "paluun takaisin" sekä myös siksi, että suomi-mankien myynnin loppuminen vuonna 1999 on saanut kansassa heräämään tietynlaisen honda-monkey-buumin ja toisekseen rahallisesti ajateltuna vanhoilla vehkeillä alkaa olla jo museoarvoakin.
Vastaa Viestiin