Venttiilien hiontaopas
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 17.01.2009 00:05
- Paikkakunta: Somero
Venttiilien hiontaopas
Elikkä jos tyhjäkäyntiä ei tunnu löytyvän, vaikka kuinka kaasutinta säätää ja ei meinaa lähteä käymään, vaikka kuinka potkii. Silloin on venttiilien hiominen tarpeen!
Ensin venttiilit pitää saada irti kannesta, siihen ohjeet täältä:
viewtopic.php?f=15&t=1862&hilit=venttiilien+irrotus
Tarvikkeet:
akkuporakone, venttiilin hiontatahnaa, pieni pätkä normaalia bensaletkua, tietysti myös itse venttiilit ja sylinterinkansi.
Jos venttiilien tiivistepinta näyttää tosi karhealta, otat tahnapurkista ''corse this end'' eli karheampaa tahnaa alkuun, ja sivelet sitä venttiilin tiiviste pintaan.
Mutta jos tiivistepinta ei olekkaan hirveän karhea, voit suoraan laittaa ''fine this end'' eli viimeistely tahnaa.
Sitten laitat venttiilin paikalleen (tahna jää siis venttiilin ja tiivistepinnan väliin), laitat bensaletkun toisen pään venttiiliin kiinni, ja toisen pään porakoneeseen kuvanmukaisesti.
Sitten pyörität poralla venttiiliä tiivistepintaa vasten (niin että venttiili juuri ja juuri pyörii, ei kovaa), niin kauan kunnes rahina lakkaa (muruset tiivistepinnalla on menneet hienoksi). Irroitat venttiiliin porasta ja bensaletkusta. Katsot onko tiivistepinta vielläkin karhea, jos ei ole laitat hiontatahna purkin toisesta päästä ''fine this end'' eli viimeistely tahnaa tiivistepintaan ja toistat äskeisen hiomisen samaan tapaan. Mutta jos tiivistepinta jäi karheaksi vielläkin, laitat uudestaan ''coarse this end'' ja toistat hiomisen.
Toista tämä kummallekkin, eli imu- ja pakoventtiilille.
Kun tiivistepinnat on sileät ja venttiilit istuu tiiviisti paikoillaan, homma on ohi.
- Venttiilien tiiviyden voi tarkistaa kiertämällä sytytystulpan paikalleen, ja painamalla venttiilit hyvin paikalleen. Palotila ylöspäin ja kaadat tinneriä siihen, annat olla hetken aikaa ja katsot valuuko tinneri pois, jos valuu venttiilit vuotaa (tai venttiilit ei ollut painettu tarpeeksi hyvin pohjaan).
Kuvasta kiitokset Jesse95:lle
Valmis:
Ensin venttiilit pitää saada irti kannesta, siihen ohjeet täältä:
viewtopic.php?f=15&t=1862&hilit=venttiilien+irrotus
Tarvikkeet:
akkuporakone, venttiilin hiontatahnaa, pieni pätkä normaalia bensaletkua, tietysti myös itse venttiilit ja sylinterinkansi.
Jos venttiilien tiivistepinta näyttää tosi karhealta, otat tahnapurkista ''corse this end'' eli karheampaa tahnaa alkuun, ja sivelet sitä venttiilin tiiviste pintaan.
Mutta jos tiivistepinta ei olekkaan hirveän karhea, voit suoraan laittaa ''fine this end'' eli viimeistely tahnaa.
Sitten laitat venttiilin paikalleen (tahna jää siis venttiilin ja tiivistepinnan väliin), laitat bensaletkun toisen pään venttiiliin kiinni, ja toisen pään porakoneeseen kuvanmukaisesti.
Sitten pyörität poralla venttiiliä tiivistepintaa vasten (niin että venttiili juuri ja juuri pyörii, ei kovaa), niin kauan kunnes rahina lakkaa (muruset tiivistepinnalla on menneet hienoksi). Irroitat venttiiliin porasta ja bensaletkusta. Katsot onko tiivistepinta vielläkin karhea, jos ei ole laitat hiontatahna purkin toisesta päästä ''fine this end'' eli viimeistely tahnaa tiivistepintaan ja toistat äskeisen hiomisen samaan tapaan. Mutta jos tiivistepinta jäi karheaksi vielläkin, laitat uudestaan ''coarse this end'' ja toistat hiomisen.
Toista tämä kummallekkin, eli imu- ja pakoventtiilille.
Kun tiivistepinnat on sileät ja venttiilit istuu tiiviisti paikoillaan, homma on ohi.
- Venttiilien tiiviyden voi tarkistaa kiertämällä sytytystulpan paikalleen, ja painamalla venttiilit hyvin paikalleen. Palotila ylöspäin ja kaadat tinneriä siihen, annat olla hetken aikaa ja katsot valuuko tinneri pois, jos valuu venttiilit vuotaa (tai venttiilit ei ollut painettu tarpeeksi hyvin pohjaan).
Kuvasta kiitokset Jesse95:lle
Valmis:
Viimeksi muokannut pipsapossu, 07.03.2010 22:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
72cc, reilusti avarrettu & 2mm laskettu vanhanmallinkansi, jäykemmät venttiilinjouset, tappiin syvennetyt venttiilin taskut, virinokka, 20mm Dellorto PHBG, vv-putki, ohitin ja väleillä 16/33. -> hyvin kiihtyi ja väänsi, mutta liian paljon laskettukansi, ja piti ajaa ihan liian suurella pakovenan välyksellä ettei venat ottanu mäntään, mutta kuitenki otti ja löi keinuvivun palasiksi. Eli ei huipuista tullu ikinä tietoo kun meni hermot, myin pois. Vakio manki, se paras manki!
Re: Venttiilien hiontaopas
Sit noita venoja täytyy välillä pyöräyttää 1/4osa kierrosta ja poraan ei saa laittaa isoja kierroksia. Vain niin että vena juuri ja juuri pyörii
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
Re: Venttiilien hiontaopas
Siks ne koneistamollaki hioo tollasella imukupilla, aika vaikee vaa uuenmallin venoja pyöritellä.
Eikö tiiveyden testaukseen sovi vesiki?
Sinänsä kätevä tehä tuollee nii ei tarvi venanjousia käytellä turhaa kiinni.
Eikö tiiveyden testaukseen sovi vesiki?
Sinänsä kätevä tehä tuollee nii ei tarvi venanjousia käytellä turhaa kiinni.
Re: Venttiilien hiontaopas
Löpö ois ehkä paras vaihtoehto tiiveyden testaamiseen. Se tunkee viel pienemmäst välist ku bensa...
Re: Venttiilien hiontaopas
Kyllä tinnerikin aika hyvin menee kaikista väleistä
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Venttiilien hiontaopas
Sori vanhan topicin nosto mutta mistähän mahtaa saada (mieluiten halvimmalla) tuota venttiilien hiontatahnaa?
Re: Venttiilien hiontaopas
Paikallisesta vauhtikaupasta. Noin kympin purkki.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
Re: Venttiilien hiontaopas
-
Viimeksi muokannut Piispa, 13.10.2012 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda Monkey -91
Volkswagen Golf -98 mk4 1.6
Volkswagen Golf -98 mk4 1.6
Re: Venttiilien hiontaopas
Joo-o, mitäköhän yritti tuossa tehdä
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Venttiilien hiontaopas
Melko erikoinen tapa hio venoja
Re: Venttiilien hiontaopas
Mieki kattoin et "mitähän helvettiä?" eihän tuommosta hakkaamista voi sanoa hiomiseksi...Haukkeli kirjoitti:Melko erikoinen tapa hio venoja
Honda Z50J -90
_________________
Volvo 960 -95
Volvo 940 Turbo -92
Subaru Legacy GL STW -95
_________________
Volvo 960 -95
Volvo 940 Turbo -92
Subaru Legacy GL STW -95
Re: Venttiilien hiontaopas
Onks se ihan normaalia että venat ei pidä ennenku painaa sormella venaa seetiä vasten, niinku siis ei mee ihan pohjaan ennenku painaa sitä sormella ja sentakia vuotaa, vaikka oon ne hionu jo 2-3 kertaa. Ja eikös ton pitäis korjaantua kun jouset laittaa. Nyt ei siis oo ollu vielä kiinni jousia
Monkeyt.net vanki numero 1005
Re: Venttiilien hiontaopas
Koita nyt niiden jousien kanssa, sanoisin että tuskin vuotaa... Mutta mistä sitä ikinä tietää
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Venttiilien hiontaopas
Juu ei vuoda yhtään jousien kanssa. Ja nyt on kone melkeen kokonaan jo kasassa
Monkeyt.net vanki numero 1005
Re: Venttiilien hiontaopas
Pitäskö mun hioo venttiilit kun laittaa bensaa palotilaan se vuotaa sieltä, mutta tyhjäkäynti on hyvä ja käynnistyy normaalisti ?
Re: Venttiilien hiontaopas
Kannattaa, sillä eihän siitä ikinä haittaakaan ole ja täällä oppaissa on niin hyvät ohjeet noihin operaatioihinkin
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.