Elikäs laakereiden tehtävähän on suojata koneen liikkuvia osia kulumiselta. Laakereita on ainakin 3 eri tyyppiä: Kuula-, liuku- ja neulalaakereita. Mankin koneessa on hyödynnetty näitä kaikkia. Vanhan- ja välimallin kannessa on liukulaakeroitu nokka-akseli, suurin osa alakerran laakereista on kuulalaakereita, mutta myös neulalaakereita on 2kpl.
Vanteissa laakereina on kuulalaakerit.
Mikään ei ole ikuista, ei myöskään laakerit. Laakerit on syytä uusia ~20 000km:n välein koneeseen, vanteisiin useammin, ehkä 5 000-10 000km:n välein. Hyvillä öljyillä parannat laakereiden kestävyyttä, vanteiden laakereihin kannattaa suihkia silloin tällöin jonkun sortin voiteluainetta.
Laakerit maksavat 5 eurosta ylöspäin kappale. Mankin koneen laakerien hinnat sijoittuvat 5-10e:n välille.
Mistä laakereita voi ostaa?
-Itse ostin kaikki kuulalaakerit lähimmäisestä autotarvikekaupasta, josta ne löytyivät suoraan hyllyltä. Koneen neulalaakerit tilasin rovazalta.
Entä kampiakselin neulalaakerit?
-Neulalaakerit kestävät yleensä hyvin, joten niitä ei tarvitse vaihtaa, jos kampurassa ei tunnu liikaa välystä.
Miten saan tuon toisen laakerin irti kampurasta, kun siinä on tuo ratas edessä?
-Itse vein kampuran koneistamolle, jossa ammattilaiset ottivat rattaan irti, vaihtoivat laakerin ja laittoivat rattaan takaisin paikalleen. 10 euroa pyysivät tuosta hommasta.

Lista Monkey laakereista:
-Runkolaakerit (a.k.a. petilaakerit): 6304 C3 /2kpl, kampurassa.
-Vaihteiston kuulalaakerit: 6203 /2kpl, vaihteistossa.
-Vaihteiston neulalaakerit: HK14/12 ja HK13.5/12 /1kpl molempia malleja.
-Kytkimen kannen laakeri: 6000 /1kpl
-Vanteiden laakerit: 6201 /4kpl
Teksti: Jones
Kuvat: Jones