Laakerit
Laakerit
Tämmönen lyhyt artikkeli Monkeyn laakereista:
Elikäs laakereiden tehtävähän on suojata koneen liikkuvia osia kulumiselta. Laakereita on ainakin 3 eri tyyppiä: Kuula-, liuku- ja neulalaakereita. Mankin koneessa on hyödynnetty näitä kaikkia. Vanhan- ja välimallin kannessa on liukulaakeroitu nokka-akseli, suurin osa alakerran laakereista on kuulalaakereita, mutta myös neulalaakereita on 2kpl.
Vanteissa laakereina on kuulalaakerit.
Mikään ei ole ikuista, ei myöskään laakerit. Laakerit on syytä uusia ~20 000km:n välein koneeseen, vanteisiin useammin, ehkä 5 000-10 000km:n välein. Hyvillä öljyillä parannat laakereiden kestävyyttä, vanteiden laakereihin kannattaa suihkia silloin tällöin jonkun sortin voiteluainetta.
Laakerit maksavat 5 eurosta ylöspäin kappale. Mankin koneen laakerien hinnat sijoittuvat 5-10e:n välille.
Mistä laakereita voi ostaa?
-Itse ostin kaikki kuulalaakerit lähimmäisestä autotarvikekaupasta, josta ne löytyivät suoraan hyllyltä. Koneen neulalaakerit tilasin rovazalta.
Entä kampiakselin neulalaakerit?
-Neulalaakerit kestävät yleensä hyvin, joten niitä ei tarvitse vaihtaa, jos kampurassa ei tunnu liikaa välystä.
Miten saan tuon toisen laakerin irti kampurasta, kun siinä on tuo ratas edessä?
-Itse vein kampuran koneistamolle, jossa ammattilaiset ottivat rattaan irti, vaihtoivat laakerin ja laittoivat rattaan takaisin paikalleen. 10 euroa pyysivät tuosta hommasta.
Lista Monkey laakereista:
-Runkolaakerit (a.k.a. petilaakerit): 6304 C3 /2kpl, kampurassa.
-Vaihteiston kuulalaakerit: 6203 /2kpl, vaihteistossa.
-Vaihteiston neulalaakerit: HK14/12 ja HK13.5/12 /1kpl molempia malleja.
-Kytkimen kannen laakeri: 6000 /1kpl
-Vanteiden laakerit: 6201 /4kpl
Teksti: Jones
Kuvat: Jones
Elikäs laakereiden tehtävähän on suojata koneen liikkuvia osia kulumiselta. Laakereita on ainakin 3 eri tyyppiä: Kuula-, liuku- ja neulalaakereita. Mankin koneessa on hyödynnetty näitä kaikkia. Vanhan- ja välimallin kannessa on liukulaakeroitu nokka-akseli, suurin osa alakerran laakereista on kuulalaakereita, mutta myös neulalaakereita on 2kpl.
Vanteissa laakereina on kuulalaakerit.
Mikään ei ole ikuista, ei myöskään laakerit. Laakerit on syytä uusia ~20 000km:n välein koneeseen, vanteisiin useammin, ehkä 5 000-10 000km:n välein. Hyvillä öljyillä parannat laakereiden kestävyyttä, vanteiden laakereihin kannattaa suihkia silloin tällöin jonkun sortin voiteluainetta.
Laakerit maksavat 5 eurosta ylöspäin kappale. Mankin koneen laakerien hinnat sijoittuvat 5-10e:n välille.
Mistä laakereita voi ostaa?
-Itse ostin kaikki kuulalaakerit lähimmäisestä autotarvikekaupasta, josta ne löytyivät suoraan hyllyltä. Koneen neulalaakerit tilasin rovazalta.
Entä kampiakselin neulalaakerit?
-Neulalaakerit kestävät yleensä hyvin, joten niitä ei tarvitse vaihtaa, jos kampurassa ei tunnu liikaa välystä.
Miten saan tuon toisen laakerin irti kampurasta, kun siinä on tuo ratas edessä?
-Itse vein kampuran koneistamolle, jossa ammattilaiset ottivat rattaan irti, vaihtoivat laakerin ja laittoivat rattaan takaisin paikalleen. 10 euroa pyysivät tuosta hommasta.
Lista Monkey laakereista:
-Runkolaakerit (a.k.a. petilaakerit): 6304 C3 /2kpl, kampurassa.
-Vaihteiston kuulalaakerit: 6203 /2kpl, vaihteistossa.
-Vaihteiston neulalaakerit: HK14/12 ja HK13.5/12 /1kpl molempia malleja.
-Kytkimen kannen laakeri: 6000 /1kpl
-Vanteiden laakerit: 6201 /4kpl
Teksti: Jones
Kuvat: Jones
Viimeksi muokannut Jonke, 25.07.2006 18:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 274
- Liittynyt: 20.09.2005 22:32
- Paikkakunta: Lahti/Hollola
Noi kampuran laakerit saa aika kotikonsteinkin irti.
Eli sen rattaan saa irti, ku sitä lämmittää nii se laajenee. Ja sit vetää sen poies ja samal taval takasin. Sit laakerit saa pois, ku lyö jollain siihe laakerin pintaa sillee et se "pääly kerros" halkea ja sitten rälläkäl vetää viillon siihe laakerin kuulan vieree ja vetää jollai sen laakerin pois. Ite käytin ulosvetäjää.. Toivottavasti ymmärrätte selitystäni..
Eli sen rattaan saa irti, ku sitä lämmittää nii se laajenee. Ja sit vetää sen poies ja samal taval takasin. Sit laakerit saa pois, ku lyö jollain siihe laakerin pintaa sillee et se "pääly kerros" halkea ja sitten rälläkäl vetää viillon siihe laakerin kuulan vieree ja vetää jollai sen laakerin pois. Ite käytin ulosvetäjää.. Toivottavasti ymmärrätte selitystäni..
Forum rules (säännöstö)
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Ööh, mita vittua? Siis kiertokangen alapää liikkuu joka on moottorissa kiinni.Jones kirjoitti:Niin liikkuuko se yläpää useita millejä, vai sieltä alapäästä?Monttu kirjoitti:Mites kun tuota kiertokankea liikuttelee sivuttaissuunnassa kun on pytyn ja kannen ottanut pois niin se liikkuu jonkun verran, useampia millejä. Pitäiskö sen olla tiukka vai saako se liikkua sivuttaissuunnassa?
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 336
- Liittynyt: 08.08.2005 06:52
- Paikkakunta: Pielavesi
Kävin kahtomassa tuota yhtä käytettyä kiertokankea, pystyttäis-suunnassa ei ole yhtään, kuten ei kuulukkaan, ja sivuittain sinne tulee muutaman millin kymmenesosan rako.Honda is the best kirjoitti:minun mielestä kiertokanki saa sivuttaissuunnassa liikkua muutaman millin mutta liikeratansa suuntasesti ei saa liikkua yhtään
Kampiakselin sovitus takaisin...
Eli mahdollisimman helpolla ja vähin työkaluin:
Jos kampiakselin laakerit eivät meinaa mennä lohkonpuolikkaisiin itkemälläkään, laita kampiakseli pakastimeen muutamaksi tunniksi... Sitten kuumennat lohkonpuolikkaat esim. äidin hiustenkuivaajalla, otat kylmän kampuran pakkasesta ja ei tarvii tapella...
Jos kampiakselin laakerit eivät meinaa mennä lohkonpuolikkaisiin itkemälläkään, laita kampiakseli pakastimeen muutamaksi tunniksi... Sitten kuumennat lohkonpuolikkaat esim. äidin hiustenkuivaajalla, otat kylmän kampuran pakkasesta ja ei tarvii tapella...
Z50J
-
- Viestit: 274
- Liittynyt: 20.09.2005 22:32
- Paikkakunta: Lahti/Hollola
Re: laakerit
Eikös ne oo prässätty sinne. Eli kait ne vähä voimaa käyttämäl saa irti, taikka viet johonki otettavaks ne pois.mana kirjoitti:kuinka noi neulalaakerit lähtee irti?
ja saako niitä ostettua muualta ku rovazalt?
Forum rules (säännöstö)
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Re: Laakerit
elikkä jos ostan SKF :merkkisiä laakereita niin onko laakerin malli sama ko nuisa mainituisa?Jonke kirjoitti:Tämmönen lyhyt artikkeli Monkeyn laakereista:
]
Lista Monkey laakereista:
-Runkolaakerit (a.k.a. petilaakerit): 6304 C3 /2kpl, kampurassa.
-Vaihteiston kuulalaakerit: 6203 /2kpl, vaihteistossa.
-Vaihteiston neulalaakerit: HK14/12 ja HK13.5/12 /1kpl molempia malleja.
-Kytkimen kannen laakeri: 6000 /1kpl
-Vanteiden laakerit: 6201 /4kpl
Teksti: Jones
Kuvat: Jones
-99 Honda Monkey.
-0? Skygo 80cc yz.
-0? Skygo 80cc yz.
Re: Laakerit
On se.6201 tai otat vaikka entisen malliks nii löytyy.
- Monkey -89, 110cc, Korkeapainemäntä,Mikuni 26mm, 17/35 välit, Takegawan
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
Re: Laakerit
Saako vaihteiston neulalaakereita mistään suomesta?
Re: Laakerit
Moposopista esim...
- Monkey -89, 110cc, Korkeapainemäntä,Mikuni 26mm, 17/35 välit, Takegawan
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 08.08.2005 22:13
Re: Laakerit
yllätys?
Kaikkia vammoja ei voi korjata. Asennevamman voi. Käytä turvavyötä.
syyllinen.fi
Turbo-Saabin ratissa kelpaa hymyillä!
syyllinen.fi
Turbo-Saabin ratissa kelpaa hymyillä!
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Laakerit
Ainakin marden kiina-etupäässä on 10mm etupyörän akseli ja eri laakerit kuin vakionavassa, eli vähän vaihtelua näissä näyttää olevan. Koitan muistaa kattoo mitkä laakerit on malliltaan kun seuraavan kerran on irti.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Laakerit
Miten sais kätevästi takakeskiön laakerit irti, sillei et niitä voi käyttää vielä?
~Supermoto ready monkey~
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Laakerit
miks ne tarvii irrottaa jos et aio vaihtaa niita?
Napaa lämmittämällä, ja varovasti naputtamalla, mutta voi ne silti kärsiä...
Napaa lämmittämällä, ja varovasti naputtamalla, mutta voi ne silti kärsiä...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Laakerit
Kyl ite ainaki kesti tällä kurrin tyylillä pois otetut laakerit..
kurri kirjoitti:
piirtelin kuvan selvennykseks
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Laakerit
Kun laakerit otetaan kuvan esittämällä tavalla pois, niin sen jälkeen pitää mennä kauppaan ostamaan uudet. Käytännössä niitä laakereita ei saa ehjänä pois. On olemassa laakerin ulosvetäjiä, mutta ne taitaa maksaa ihan hirveästi. Eikä ole varmaa säilyykö laakeri ehjänä ulosvetäjälläkään, jos laakeri on kunnolla jymähtänyt paikalleen.