Työkalut
-8mm ja 17mm lenkkiavain
-Ristipäinen ruuvimeisseli
-Talttapää ruuvimeisseli
-Vasara
-Levittävät lukkorengaspihdit

Lisäksi hondaan tarkoitettu kytkimen mutterin avaustyökalu on kätevä, mutta normi ruuvarillaki pärjää. Työkalun saa moposopista hintaan 25e.

Työ
1. Öljyt pois koneesta, eli jonkunlainen astia koneen alle ja 17 millin lenkkiavaimella avaamaan öljynpoisto ruuvia ja irroitamaan jalkarautaa.
2. Avaa kuvassa punaisella rengastetut pultit (8mm lenkki) ja irroita öljytikku. Vedä kytkinkoppa pois, voit avittaa ruuvimeisselillä.

Alta paljastuu kytkinpakka:


3. Ota keltaisella rajatut (Yläoikea) osat pois, ennekö alat avaamaan punaisella rengastettuja ruuveja (Ylävasen). Avaa ne varovasti ja varo nyöläämästä niitä, itse ostin noiden vakio ruuvien tilalle kuusiokolopultit, niin ei nyöläänny ja on paljon helpompi irroittaa ja kiristää.
Kannen alta paljastuu:

Tuo pakkaantunut öljy kannattaa poistaa. Itse pesin kaikki koneen osat samalla kun purin sen.
4. Väännä keltasella osotettuja läppiä ulos päin varovasti, ja lyö sinisellä merkattuun kohtaan ruuvimeisselivasara yhdistelmällä/mahdollisella mutterin irroitustyökalulla (Kts. sivun alku).
Kuva irronneista osista:

Muista kasatessasi konetta laittaa tuo rikka oikein päin.
Nyt pitäisi olla suunnilleen tämän näköistä:

Irroita Kampiakselissa oleva pieni ratas pois vetämällä ja "isopyöreäratas" avaamalla sokka levittävillä lukkorengaspihdeillä. Rattaan irroitettuasi pitäisi näyttää tältä:

Vaihdelaatta
Vaihteenvaihtaja
Öljypumppu
Öljysihti
Käynnistysakseli
Osia uusittaessa kannattaa tarkistaa seuraavan liikkeen valikoima:

Notes
-Uusi aina tiivisteet kun purat koneen
-Vanhat tiivisteet on helppo irroittaa puukolla
- Uusi aina kaikki pultit ja mutterit, mikäli vaan mahdollista
Teksti: Jones © 2006, Migu täydensi
Kuvat: Jones, Rovaza ©2006