Kytkinpuolen purkaminen
Kytkinpuolen purkaminen
Kytkinlevyjen, öljypumpun ja vaihevian korjaamisen alkutoimenpiteitä
Työkalut
-8mm ja 17mm lenkkiavain
-Ristipäinen ruuvimeisseli
-Talttapää ruuvimeisseli
-Vasara
-Levittävät lukkorengaspihdit
Lisäksi hondaan tarkoitettu kytkimen mutterin avaustyökalu on kätevä, mutta normi ruuvarillaki pärjää. Työkalun saa moposopista hintaan 25e.
Työ
1. Öljyt pois koneesta, eli jonkunlainen astia koneen alle ja 17 millin lenkkiavaimella avaamaan öljynpoisto ruuvia ja irroitamaan jalkarautaa.
2. Avaa kuvassa punaisella rengastetut pultit (8mm lenkki) ja irroita öljytikku. Vedä kytkinkoppa pois, voit avittaa ruuvimeisselillä.
Alta paljastuu kytkinpakka:
3. Ota keltaisella rajatut (Yläoikea) osat pois, ennekö alat avaamaan punaisella rengastettuja ruuveja (Ylävasen). Avaa ne varovasti ja varo nyöläämästä niitä, itse ostin noiden vakio ruuvien tilalle kuusiokolopultit, niin ei nyöläänny ja on paljon helpompi irroittaa ja kiristää.
Kannen alta paljastuu:
Tuo pakkaantunut öljy kannattaa poistaa. Itse pesin kaikki koneen osat samalla kun purin sen.
4. Väännä keltasella osotettuja läppiä ulos päin varovasti, ja lyö sinisellä merkattuun kohtaan ruuvimeisselivasara yhdistelmällä/mahdollisella mutterin irroitustyökalulla (Kts. sivun alku).
Kuva irronneista osista:
Muista kasatessasi konetta laittaa tuo rikka oikein päin.
Nyt pitäisi olla suunnilleen tämän näköistä:
Irroita Kampiakselissa oleva pieni ratas pois vetämällä ja "isopyöreäratas" avaamalla sokka levittävillä lukkorengaspihdeillä. Rattaan irroitettuasi pitäisi näyttää tältä:
Vaihdelaatta
Vaihteenvaihtaja
Öljypumppu
Öljysihti
Käynnistysakseli
Osia uusittaessa kannattaa tarkistaa seuraavan liikkeen valikoima:
Notes
-Uusi aina tiivisteet kun purat koneen
-Vanhat tiivisteet on helppo irroittaa puukolla
- Uusi aina kaikki pultit ja mutterit, mikäli vaan mahdollista
Teksti: Jones © 2006, Migu täydensi
Kuvat: Jones, Rovaza ©2006
Työkalut
-8mm ja 17mm lenkkiavain
-Ristipäinen ruuvimeisseli
-Talttapää ruuvimeisseli
-Vasara
-Levittävät lukkorengaspihdit
Lisäksi hondaan tarkoitettu kytkimen mutterin avaustyökalu on kätevä, mutta normi ruuvarillaki pärjää. Työkalun saa moposopista hintaan 25e.
Työ
1. Öljyt pois koneesta, eli jonkunlainen astia koneen alle ja 17 millin lenkkiavaimella avaamaan öljynpoisto ruuvia ja irroitamaan jalkarautaa.
2. Avaa kuvassa punaisella rengastetut pultit (8mm lenkki) ja irroita öljytikku. Vedä kytkinkoppa pois, voit avittaa ruuvimeisselillä.
Alta paljastuu kytkinpakka:
3. Ota keltaisella rajatut (Yläoikea) osat pois, ennekö alat avaamaan punaisella rengastettuja ruuveja (Ylävasen). Avaa ne varovasti ja varo nyöläämästä niitä, itse ostin noiden vakio ruuvien tilalle kuusiokolopultit, niin ei nyöläänny ja on paljon helpompi irroittaa ja kiristää.
Kannen alta paljastuu:
Tuo pakkaantunut öljy kannattaa poistaa. Itse pesin kaikki koneen osat samalla kun purin sen.
4. Väännä keltasella osotettuja läppiä ulos päin varovasti, ja lyö sinisellä merkattuun kohtaan ruuvimeisselivasara yhdistelmällä/mahdollisella mutterin irroitustyökalulla (Kts. sivun alku).
Kuva irronneista osista:
Muista kasatessasi konetta laittaa tuo rikka oikein päin.
Nyt pitäisi olla suunnilleen tämän näköistä:
Irroita Kampiakselissa oleva pieni ratas pois vetämällä ja "isopyöreäratas" avaamalla sokka levittävillä lukkorengaspihdeillä. Rattaan irroitettuasi pitäisi näyttää tältä:
Vaihdelaatta
Vaihteenvaihtaja
Öljypumppu
Öljysihti
Käynnistysakseli
Osia uusittaessa kannattaa tarkistaa seuraavan liikkeen valikoima:
Notes
-Uusi aina tiivisteet kun purat koneen
-Vanhat tiivisteet on helppo irroittaa puukolla
- Uusi aina kaikki pultit ja mutterit, mikäli vaan mahdollista
Teksti: Jones © 2006, Migu täydensi
Kuvat: Jones, Rovaza ©2006
Viimeksi muokannut Jonke, 17.01.2007 23:27. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 260
- Liittynyt: 04.02.2006 15:31
- Paikkakunta: Ylivieska
-
- Viestit: 274
- Liittynyt: 20.09.2005 22:32
- Paikkakunta: Lahti/Hollola
Kyllä se purakaminen varmasti aina onnistuu, mutta entäs se kasaaminen..Monttu kirjoitti:Noh, jokos sitä moottorin purkamis artikkelia on tulossa? Kone ois tossa pöydällä valmiina purkamista varten, osaiskohan tuota ilman ohjeita purkaa..
Forum rules (säännöstö)
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
Tuolla olisi kuvia mankista (vanhoja, talvi rojekti menossa) :
http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 09/cat/500
"Muista kasatessasi konetta laittaa tuo rikka oikein päin. " Entäs jos se menee väärinpäin? :S
Manki Projekti -> http://www.monkeyt.net/foorumi/viewtopic.php?t=1242
Kuvat -> http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 52/cat/500
Kuvat -> http://www.motot.net/galleria/showgalle ... 52/cat/500
Minkälaiset kuuskolopultit sä noihin punasella merkittyihin kohtiin tunkasit, koska mulla ku laitto kuuskolot ni ne otti kiinni siihen kytkinkoppaan
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Audi Club Finland
Juu jaa, no sitte Pitää kai vääntäytyä paikalliseen paskat tuotteet kalliit hinnat rautakauppaan.Jones kirjoitti:Täh, siis kävin kaupasta ostamassa semmosia kartiokannalla olevia kuusiokolopultteja
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Audi Club Finland
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 20.08.2005 17:07
- Paikkakunta: Lepsämä
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 260
- Liittynyt: 04.02.2006 15:31
- Paikkakunta: Ylivieska
Tuon vaihdelaatan allahan on pyöreä levy, jossa on kolme reikää, niin siitä piti kysymäni, että vaikuttaako se vaihteiden vaihtuvuuteen ja toimivuuteen, jos kyseinen levy on kulunut. Kun minulla se levy on kulunut melko paljon, eli parantaisiko vaihteiden vaihtuvuutta jos laittais uuden levy sinne?
Kyllä! itelläniki tuo kyseinen levy oli aika kulunut ja vaikutti vähän vaihteitten vaihtumiseen, tosin se yks pidätin jutska oli hypänny kohiltaan niin se saatto vähä haitata..
Kyllä! itelläniki tuo kyseinen levy oli aika kulunut ja vaikutti vähän vaihteitten vaihtumiseen, tosin se yks pidätin jutska oli hypänny kohiltaan niin se saatto vähä haitata..
Teho korvaa taidon.
Audi Club Finland
Audi Club Finland