Aattelin koulussa tehä tommosen arduino piirille perustuvan rajoittiminen. Eli tyhjäkäynnillä kiertaa max. kiekat ja sitte ku ajaa, nii kulkee vaikka 45

Mutta katoin motot.netistä noita DIY rajoittimen teko ohjeita, nii siellä oli aika yksinkertane rajotin
http://www.motot.net/wiki/Kierrosrajoit ... _teko_itse
Tarvikkeet
• Kolvi
• Tinaa
• 0,5 - 1mm. johtoa noin yksi metri
• ON/OFF -katkaisin
• Polyesterikondensaattori "polko" tai elektrolyyttikondensaattori "elko". (Ks. alla)
Jos haluat rajoittimesta säädettävän, niin tarvitset myös:
• Potentiometri 10k ohm/ 1k ohm
o (Piirilevyä)
o (Kotelo rajoittimen komponenteille) [1]
Polyesterikondensaattorista
Tarvitset 0.8-2.2uf (mikrofaradi) polyesterikontensaattorin. Isompi luku, jos isommat virit. Kannattaa ostaa muutama erilainen samantien. Polyesterikondensaattorit ovat noin 2 sokeripalan kokoisia. [2]
Kondensaattori on elektroniikan komponentti, joka pystyy kahden metallilevyn väliin varaamaan jännitettä ja sitten purkamaan sen. Tässä tapauksessa (toinen toimintatapa) se toimii siten, että se ei annna läpitseen tiettyä taajuutta korkeampaa pulssia. Siis kierroslukua tässä tapauksessa.
Yhdistämällä esim. kaksi kondensaattoria samaan rajoittimeen rinnan saadaan rajoitustehoksi (rajoituskapasitanssiksi) kondensaattoreiden lukujen summa. Esim. 1uf + 0.5uf = 1.5uf rajoitusteho.
Yhdistämällä esim. kaksi kondensaattoria samaan sarjaan saadaan rajoitustehoksi (rajoituskapasitanssiksi) kondensaattoreiden lukujen summa kääntäen. Eli vaikkapa 5uf + 5uf *käännetään eli* 1/5 + 1/5 = 2/5 *käännetään eli* 5/2 = 2.5uf rajoitus. Suhtkot vaikeata aluksi, mutta todella kätevää pelatessa erilarvoisilla kondensaattoreilla.
Myös elektrolyyttikondensaattorit käyvät, mutta arvojen pitää olla samoja ( µf ) ja se pitää olla kytketty oikeinpäin. Polyesterikondensaattorissa ei suunnalla ole suurta merkitystä. Elektrolyyttikondensaattoriin on merkattu miinusjalka. Plusjalka on myös pitempi kun miinusjalka.
Tekeminen
Kuten muissakin rajoittimissa, etsit CDI:n ja impulssikäämin välisen johdon. Impulssikäämi on magneeton luona, vauhtipyörän kyljessä oleva musta "mötikkä". Katsot minkä värinen johto siitä lähee CDI:lle. Siihen johtoon pitäisi liittää yksi johto esim juottamalla, rosvoliittimellä jne.
Valmis rajoitin
Viet nyt sen johdon viedä sinne, minne haluat rajoittimen tehdä, esim penkin alle. Paikan on oltava suojassa kosteudelta, lialta ja tärinältä. Jos sellasta paikkaa ei löydy, niin komponentit kannattaa laittaa tiiviisen koteloon. Sitten siihen kytkin ja polyesterikondensaattori perään oheisen kytkentäkaavion mukaisesti. Kondensaattorista sitten piuha maihin, eli akun miinus tai rungon maalamaton kohta. Itse kytkinhän pitäisi siis laittaa johonkin semmoiseen sopivaan paikkaan, josta sitä ei huomaa, mutta sen saa päälle helposti tarvittaessa.
Voit myös lisätä kondensaattorin ja katkaisimen väliin 10k ohm /1k ohm potentiometrin, jolloin voit potentiometrin avulla säätää rajoitustehoa. Potentiometrin toisessa ääripäässä rajoitusta ei tapahdu ollenkaan, tai se on todella vähäistä ja toisessa päässä teho on täysi.
Noin. Ja sitten vain kokeilemaan.
HUOM! Kierroslukumittari näyttää taatusti hulluja lukemia kun kondensaatori on kuvioissa. Mutta sepä ei itse asiassa mittaa kierroksia vaan sytytyspulssia. Muistakaas lapset, ettei konkkapatentti käytännössä rajoita liipaisupulssia. Resonoinnin takia tulppa iskee kipinää useammin kuin kampiakseli kiertää. Tervettä? Ei
Impulssikäämien johtojen värit
• Honda / Peugeot / Kymco = Sini-Keltainen
• Piaggio / Gilera / Aprilia / Derbi -skootterit = Punainen
• Minarelli AM6 = Puna-valkoinen, Sini-valkoinen
• Rabasa = Punainen Ducatin sähköille, vihreä Leonellin sähköille
• Aprilia / CH = Punainen Ducatin sähköille
• Yamaha DT = Punainen, Sini-valkoinen Moricilla varustetuissa (vm 07->)
• CPI SM 50 = Puna-valkoinen
• Tunturi hopper = Punainen
• GasGas = Punainen (Toimii varauksin Leonellin CDI:ssä)
• Yamaha/MBK-skootterit = Vanhemmat sähköt: puna-valkoinen, uudemmat sähköt: sini-valkoinen (enemmän valkoista)
Internetistä löytyy kytkentäkaavioita mopoihin. Rajoitin kiinnitetään impulssikäämiltä CDI:lle menevään johtoon, eli käytännössä oikean johdon löydät magneetolta CDI:lle menevästä johtonipusta