Sylinterikannen avarrus

Ohjeita erinäisiin Monkeyn huolto-toimenpiteisiin. Vain rekisteröityneille käyttäjille.
homer94
Viestit: 222
Liittynyt: 20.02.2008 21:51

Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja homer94 »

Kuva

Kiittää saa, se ei ole kiellettyä.Pöllin ton kuvan googlesta, ylläpito poistaa jos tarpeelliseksi näkee.Typoja on, niitä saa paikata, en minä teitä syö. :wink:

Tälläsen tein ajankuluksi.Ohjeessa oletetaan, että olet jo irrottanut kannen moottorista. En ole vastuussa epäonnistuneesta avarruksesta tai koneen purkamisesta/kasauksesta.Kaikki oikeudet tähän oppaaseen (paitsi venttiilinirrotustyökalu) ovat minulla.Joten jos lisäät tämän tekstin johonkin muualle, sisällytä siihen tämä teksti: LÄHDE: homer94@monkeyt.net


Hieman teoriaa:

Milloin avartaa?
Kun olet vaihtanut moottoriisi isomman kaasuttimen, ja haluat siihen isomman tehohyödyn.Aika optimi mankin vakiosylinteri/kannelle on 16mm kaasutin,16 mm imukaula ja 17-18mm imukanava.


Mitä tarvitsen?
1. Paineilmavinku
2. Kompura säädettävällä venttiilillä (ja paineilmaletkua)
3. Metallinporausterä (sellainen muutaman mm paksuinen terä paras).
4. 2 puunpalaa
5. Venttiilinirrotustyökalun
6. Viilapenkki
7. Talttapääruuvimeisselin
8. Ruuvipuristimen
9. Kärkivälimitan
10. Työntömitan (aka mouseri)
11. Hiomapaperia
12. Paljon onnea, vähän taitoa, korkean vittuuntumiskynnyksen ja valoisan/lämpimän tilan (koulun teknisen työn tunti)
Sähkövinkua voin suositella säädettävillä kierroksilla _VARAUKSIN_.


Aloitetaan:

Venttiilien irrotus:

Aluksi tehdään vaikka venttiilienirrotustyökalu (tästä kiitos hondaracerille ja suomennoksesta monkeymanialle): Ota muutaman mm pienempää putkea kuin venttiililautanen. Tee putken päähän n.2,54cm syvä kolo (on n.1 tuuma, amerikka ;), joka on 110-130 astetta leveä.
Laita kansi ruuvipenkkiin 2 puunpalan väliin (Mielellään kyljelleen, jos alla ei ole tilaa ruuvipuristimelle.Käännä avarrusta aloittaessasi kansi omasta mielestäsi parhaaseen asentoon.) kiristä niin, että pysyy.Irrota venttiilien välysten säätöpultti ja mutteri, sen jäkeen irrota sivukansi, pyöritä sinne keinujen (=keinuvipujen) reikiin 8mm paksuinen pultti ja kisko sillä keinuvipujen "akselit" pois (voit joutua vähän kääntelemään keinuja.).Ota ruuvipuristin ja aseta venttiilienirrotustyökalu jousilautasen päälle, toiselta puolelta pyöritä ruuvipuristin irrotettavan venttiilin päälle.Kun venttiilien lukkolaipat vapautuu, tönäise niitä vähän talttapäisellä ruuvimeisselillä, ÄLÄ KADOTA NIITÄ.Varo kuitenkin, ettet tönäise ruuvipuristinta tai kantta alas viilapenkiltä (auts).Nyt vapauta ruuvipuristin.Ventttiilijousilla ei ole enää mitään vastassa, joten tee se VAROVASTI ja HITAASTI.Nyt venttiili lähtee koneesta kun painat sitä venttiilikorkin päästä.Älä sekoittele imu- ja pakopuolen osia keskenään.Muista myös merkitä osalaatikkoon, kummat osat kuuluvat kummalle venttiilille (ei ollut kiva arvata...).TOISTA TÄMÄ MOLEMMILLE VENTTIILEILLE!


Sitten itse avarrukseen:

IMUKANAVA:
Kiiinnitä vinkuun terä ja vinku paineilmakompuraan.Säädä paineilmaventtiilit niin, että vinku kiertää sinun mielestäsi sopivasti.Varmista myös, että paineilmaletkun päähän tuleva vingun puolella oleva nippa on kunnolla kiinni (Minulla on kokemuksia silmille räjähtävästä vingusta, onneksi oli lasit.).Käynnistä vinku ja pyri tekemään U-kirjaimen muotoista liikettä, jonka ulkopuolelle jää venttiilinohjuri ja se kannessa oleva mötikkä, josta venttiili tulee (kertokapa joku viisas virallinen termi).Yritä saada saman paksuinen joka puolelta (Pro-virittäjät tekee kapenevan, mutta persedynossa alle 80cc koneessa ei kovin paljoa eroa.).Välillä voit mittailla työntömitalla (aka mauseri), että KANAVASTA TULEE SAMANKOKOINEN KUIN IMUKAULASTA.Kun olet valmis, viimeistele 100-200 hiomapaperilla.Voit lopuksi hioa vielä 400 paperilla.Puhdista paineilmalla ja se on valmis.

PAKOKANAVA:
Samalla tavalla kun imukanava, mutta pakokanavasta pari mm pakoventtiiliä isompi.Myös putken sisämitta kannattaa huomioida. :wink:


Kasaus:

Kiinnitä venttiilinirrotustyökalu ja laita lukkolaippoihin vähän vaseliinia.Yritä saada ne pysymään paikoillaan venttiilin varressa sen aikaa, että saat ruuvipuristimen vapaaksi.Kiinnitä venttiilivälysten säätömutteri ja prikka (Välystensäätö suositeltavaa).Laita keinujen tapit oikein päin, että saat irrotettua ne vielä joskus toistekkin.TOISTA MOLEMMILLE VENTTIILEILLE.

Kiinnitä kansi ja nauti työsi tuloksista!

Edit:Typo 1
Edit2: Lisää korjausta
Edit3: Typoja pois osa 3
Edit4: Ja lisää
Viimeksi muokannut homer94, 13.09.2008 14:51. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
Tomi
Viestit: 279
Liittynyt: 18.03.2006 01:27
Paikkakunta: Keitele

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Joo hyvä ohje. Yks pieni korjaus ois, että keinuvipujen akselit lähtee 8mm pultilla pois.
- Monkey -89, 110cc, Korkeapainemäntä,Mikuni 26mm, 17/35 välit, Takegawan
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
homer94
Viestit: 222
Liittynyt: 20.02.2008 21:51

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja homer94 »

Tomi kirjoitti:Joo hyvä ohje. Yks pieni korjaus ois, että keinuvipujen akselit lähtee 8mm pultilla pois.
Kiitos, korjattu. :oops:
Jincheng monkey -08 (sininen)
Motot.netin kuvani
Omat monkeyt-topikki
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Vinkkinä: Kun avartaa imukanavan, nii olisi varmaan hyvä tehdä imukaulan laipasta kopio, niin sillä olis hyvä kahtoa, että imukaulasta ja imukanavasta tulisi portaaton. :)

Venttiilin irroitustyökalu ei ole pakollinen, itsekkin otan venttiilit irti ja laitan takaisin vain jollakin 17mm vänkyrällä lenkkiavaimella. :D Tietenkin helpompi tuolla irroitustyökalulla.

Ja jos ei esim. omista kompuraa, niin karskit jätkät avartaa kantensa isku- tai akkuporakoneella :D
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja kurri »

Keinone kirjoitti:Vinkkinä: Kun avartaa imukanavan, nii olisi varmaan hyvä tehdä imukaulan laipasta kopio, niin sillä olis hyvä kahtoa, että imukaulasta ja imukanavasta tulisi portaaton. :)


Ja jos ei esim. omista kompuraa, niin karskit jätkät avartaa kantensa isku- tai akkuporakoneella :D

<- kuten kuvasta näkyy, ja iskuporakone pyörittää :)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
BT
Viestit: 498
Liittynyt: 04.04.2007 14:04
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja BT »

iha hyvi sen saa iskuporakoneella avarretuu ku laittaa vaa ruuvipenkkii kiinni kunnol, ja lopuks viimeistelee vaikka dremelillä tai vastaavalla :)
Tomppeli
Viestit: 70
Liittynyt: 08.02.2007 19:10
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Tomppeli »

Kuvia työn teko vaiheista on oiva apu. En siis ole itte tekemässä, mutta jollekkin muulle.
....
homer94
Viestit: 222
Liittynyt: 20.02.2008 21:51

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja homer94 »

Tomppeli kirjoitti:Kuvia työn teko vaiheista on oiva apu. En siis ole itte tekemässä, mutta jollekkin muulle.
Kuvia saa lähetellä jos haluaa.
Jincheng monkey -08 (sininen)
Motot.netin kuvani
Omat monkeyt-topikki
Risee
Viestit: 94
Liittynyt: 07.04.2008 23:12
Paikkakunta: Kitee

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Risee »

jos tuota pakokanavaa nyt lähtee avartamaan, nii miten "syvältä" asti se pitää avartaa?tarviiko mennä sitä homerin käyttämää sanaa "mötikkää" pidemmälle? tarkotan että ei sitten ala venttiili vuotamaan :lol:
"Ei niitä panoja kuitenkaan kannata lisätä tekniikan kustannuksella..."
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Muokkaa vaan koko kanavaa, mutta tosiaan varo, ettet vinguttele venttiilien pintojen kohilta, ettei mee lörinäks.
Risee
Viestit: 94
Liittynyt: 07.04.2008 23:12
Paikkakunta: Kitee

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Risee »

Keinone kirjoitti:Muokkaa vaan koko kanavaa, mutta tosiaan varo, ettet vinguttele venttiilien pintojen kohilta, ettei mee lörinäks.
kiitos. pitää vähän varmistella näitä asioita vielä ku aika kokematon oon mankin kanssa
"Ei niitä panoja kuitenkaan kannata lisätä tekniikan kustannuksella..."
tepi3
Viestit: 1
Liittynyt: 09.11.2008 13:15

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja tepi3 »

jep jep. kuulostaa hyvältä.

itellä toi mopo ikä jäi jo jonnekkin menneisyyteen mutta ilmeisimmin palaamassa...

ongelma tosi taitaa olla jonkun verran siinä virtauksessa. jos kanavia avarretaan pitäisi myös venttiilien koon muuttua hyötysuhteen saavuttamiseksi. Tosin pers tuntumalla mielestäni ainakin mopoissa toi avartaminen ja kaasarin vaihto on toiminut pienenä apuna tehon puutteeseen.

kannattaa kuitenkin muistaa se että ainakin autoissa kanavien avartaminen on taide puuhaa ja kanavan muoto vaikuttaa erilaisiin teho alueisiin. Mopoissa ei varmaan niin oleellista..

mutta kanavan kiillottamnen "peiliksi" saattaa vaikuttaa seoksen laatuu ja sitä kautta palamis tehokkuuteen. eli kanava olisi hyvä olla siisti ja valumis röpöjen poistaminen on asiallista, mutta peiliksi hinkkaaminen voi vaikuttaa joskus myös tehoja madaltavasti.

ja kyllä!! ajoitus on hemmetin tärkeää huomioida, jotta ei tarvitse ruveta mäntää ja venttiileitä uusimaan+ että kun venttiili ottaa mäntään, niin kiertokanki saattaa taipua joka taasen tuhoaa tulevat männät.

Teppo
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja kurri »

Ja lisätään nyt kun vähän kantapään kautta opittiin... älkää lyhentäkö ohjureita. Kuvia joskus kun jaksan ottaa :P
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
lokitekki
Vip-käyttäjä
Viestit: 1918
Liittynyt: 15.04.2006 21:19

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja lokitekki »

mihin se ohjurin lyhentäminen muka vaikutti?
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Itse olen kyllä lyhentänyt ohjureita ja ei oo ollu hämminkiä :roll:

ja sanotahan vielä näin notta imun voi hioa just jollain suht karkealla paperilla(Ite oon jättäny hiomata) ja pakokanavan saa kiillottaa ihan vaikka peilipinnalle.(Enpä oo hionu ikään sitäkään :D)
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja kurri »

No, kaippa ne hondan ohjurit voi kestää, kiinalainen ei kestäny. Ohjuri murtui, pala meni pyttyyn...
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Apes
Viestit: 320
Liittynyt: 14.09.2006 17:50

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Apes »

Ihan normaalilla 5-6 millin metalliporanterälläkö tota avarretaan? Ite aattelin hoitaa homman iskuporakoneella.
Keinone kirjoitti:mutta tosiaan varo, ettet vinguttele venttiilien pintojen kohilta, ettei mee lörinäks.
Mitä kohtaa siis tarkalleen pitää varoa?

Oon tällasissa puuhissa aika kokematon... :D
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Iskukoneella homma onnistuu ja teräks joku semmonen karakivi/jyrsin joku vastaava. http://www.autola.fi/tuoteryhmat/tyokal ... ts_86A.jpg tossa kuva niistä :D

Sitä kohtaa, missä venttiili ottaa kanteen kiinni. Eli se sama kohta mikä hiodaan yleensä, kun sanotaan, että "hiodaan venttiilit" ja siitähän se venttiili just vuotaa.
pikkutankki
Viestit: 48
Liittynyt: 06.03.2006 19:04

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja pikkutankki »

Eihän kukaan täysjärkinen poranterällä kanavia rupee työstämään. Ja porakoneella ei saa kovinkaan tarkkaa jälkeä vaan on suositeltavaa käyttää paineilmavinkua tai dremeliä. Sellasella metallisella hiomaterällä joka syö vähän enemmän metallia kerralla on homma helpoin hoitaa (löytyy dremeleihin ja vinkuun) ja kanavan voi viimeistellä lamelliterällä. ja niitä pintoja joita vasten ventiililautanen tulee kanteen pitää varoa.

Asiaan liittyvää linkkiä:
http://www.sa-motorsports.com/diyport.aspx
http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm
Apes
Viestit: 320
Liittynyt: 14.09.2006 17:50

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Apes »

Ok. Ihmettelinki vähä tota poranterällä avartelua. :D Mut joo, pitääpä joku päivä ruveta hommiin että sais tohon mankiin vähän eloa...
HPT
Vip-käyttäjä
Viestit: 871
Liittynyt: 20.04.2008 21:19
Paikkakunta: Suomen Texas = Pohjanmaa, Seinäjoki

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja HPT »

Keinone kirjoitti:Iskukoneella homma onnistuu ja teräks joku semmonen karakivi/jyrsin joku vastaava. http://www.autola.fi/tuoteryhmat/tyokal ... ts_86A.jpg tossa kuva niistä :D
eikö noi oo ihan huonoja, itellä ainaki menny tommoset ekasta kerrasta heti savuks. oon lähinnä käyttäny semmosia mustia kartion ja putkulan muotosia jyrsimisteriä, ja sitte lopuks dremelillä hiekkapaperiterällä viimeistely.
Teoria on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun molemmat yhdistetään niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi...
Keinone
Vip-käyttäjä
Viestit: 344
Liittynyt: 11.08.2005 20:08
Paikkakunta: Toholampi

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Keinone »

Joo, ei noi paljoa kestä, mutta itte oon nuilla vaan pyöritelly... Aina eurolla paketti anttilasta mukaan, nii ei haittaa :D
Apes
Viestit: 320
Liittynyt: 14.09.2006 17:50

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Apes »

Eurolla tommosia? :D Täällä maksaa ainaki normi rautakaupassa 6,50e setti ja motonetissäkin 5,50e. Mut menettelisköhän tällaset?

Ja viel et millanenhan avarrus kannattaa tehä ku 15mm dellorto ja 20mm imukaula..?
pikkutankki
Viestit: 48
Liittynyt: 06.03.2006 19:04

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja pikkutankki »

Imukanava 20mm (kapenee tasaseti venttiiliä kohden) Ja kiinitä huomiota siihen, että imukaula tosiaan osuu just siihen imuaukon kohalle, ettei pykällä. Ja pakokanavan avarrus vähän putken mukaan.
Jarso-
Viestit: 406
Liittynyt: 26.08.2007 10:07
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Sylinterikannen avarrus

Viesti Kirjoittaja Jarso- »

Tuli kans tänää avarrettuu imukanava, dellorton PHBG imukaulan kokoseksi tuli alku ja kapenee melko runsaasti alaspäin mentäessä, monia millejä. Kuinhan paljon sen kannattas kaventua? Ja eikö tuo vanha yleispätevä sääntö pakokanavalle ollu että se ois pari milliä imukanavaa pienempi?

Edit. korjattu :D
Viimeksi muokannut Jarso-, 09.12.2008 01:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin