Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
• Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
• Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Honda Monkey vm.75-86 semiautomatic.By enska32 to monkeyt.net.Ver7.Ohjeen tekijä ei vastaa ohjeen noudattamisesta aiheutuneista vioista ,puutteista,menetyksistä tai kärsimyksistä.Älä yritä ellet ymmärrä.Toivottavasti ohjeesta on jollekin apua.
Toiminnankuvaus:
-Ensiöpuola magneetossa yrittää vauhtipyörän pyöriessä ladata puolaa mutta kärjet ovat kiinni ja virta menee maihin.Kunnes vauhtipyörän F kohdassa kärjet aukeavat ja jännite purkautuu puolaan.( musta/valko johto ).
-Puola antaa kipinän tulppaan.
-kondensaattori vähentää kärkien kipinöintiä
-virtalukko tai tappokytkin sarvessa maadoittaa myös mu/va johdon ja sammuttaa koneen.
-runko toimii maadoitusjohtimena
-valot ei ole missään yhteydessä sytytyssysteemiin.
... testataan :
1.Irroita tulppa ja anna sen nojata kanteen ja kokeile tuleeko kipinä.Kokeile myös uudella tulpalla.
Tarkista moottorista tulevat liittimet ja johdot.Myös penkin alla oleva puolan maadoitus .
2.Paras? tapa testata kärjet on väsätä 4.5v paristolla toimiva lamppu/testeri jonka johtimet yhdistämällä lamppu syttyy.Elikkä:
-Irroitetaan moottorin liitin ja kytketään lamppu mu/va johtoon ja runkoon.Lamppu syttyy .
-pyöritellään vauhtipyörää...F kohdassa lamppu himmenee hiukan kun kärjet aukenevat.Tällöin kaikki on ok moottorinpäässä.Kärkiväli pitäisi olla 0.3-0.4mm kun kärjet ovat täysin auki .Vaihda kärjet ellei ole.Siirry kohtaan 3.
Ellei lamppu syty missään vaiheessa on mu/va johto poikki.
Jos lamppu sammuu kokonaan F ssä on ensiöpuola rikki.
Ellei lammppu himmene kärkien auetessa on johdoissa oikosulku tai kärjet tai kondensaattori viallinen.Yritä kärkiväliviilalla tms puhdistaa kärjet.Tarvittaessa irroita vauhtipyörä ja tutki / puhdista.
Säädä kärkiväliä jotta saat lampun himmenemään täsmälleen F kohdassa.Tällöin sytytyskohta on oikein.Lisää tehojakin !
3. Kytke moottorin liitin takaisin.Irroita virtalukon liittimet tai tappokytkimelle menevä mu/va johto (lampunkopan sisältä) .Kokeile taas...
4. Vaihda puola ja tulpanhattu.
5. Etsi joku joka ymmärtää paremmin tai vie korjaamolle.
Kytkentäkaavio:
http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto/mopot
-Laitoin pysyväksi. -Jonke
Toiminnankuvaus:
-Ensiöpuola magneetossa yrittää vauhtipyörän pyöriessä ladata puolaa mutta kärjet ovat kiinni ja virta menee maihin.Kunnes vauhtipyörän F kohdassa kärjet aukeavat ja jännite purkautuu puolaan.( musta/valko johto ).
-Puola antaa kipinän tulppaan.
-kondensaattori vähentää kärkien kipinöintiä
-virtalukko tai tappokytkin sarvessa maadoittaa myös mu/va johdon ja sammuttaa koneen.
-runko toimii maadoitusjohtimena
-valot ei ole missään yhteydessä sytytyssysteemiin.
... testataan :
1.Irroita tulppa ja anna sen nojata kanteen ja kokeile tuleeko kipinä.Kokeile myös uudella tulpalla.
Tarkista moottorista tulevat liittimet ja johdot.Myös penkin alla oleva puolan maadoitus .
2.Paras? tapa testata kärjet on väsätä 4.5v paristolla toimiva lamppu/testeri jonka johtimet yhdistämällä lamppu syttyy.Elikkä:
-Irroitetaan moottorin liitin ja kytketään lamppu mu/va johtoon ja runkoon.Lamppu syttyy .
-pyöritellään vauhtipyörää...F kohdassa lamppu himmenee hiukan kun kärjet aukenevat.Tällöin kaikki on ok moottorinpäässä.Kärkiväli pitäisi olla 0.3-0.4mm kun kärjet ovat täysin auki .Vaihda kärjet ellei ole.Siirry kohtaan 3.
Ellei lamppu syty missään vaiheessa on mu/va johto poikki.
Jos lamppu sammuu kokonaan F ssä on ensiöpuola rikki.
Ellei lammppu himmene kärkien auetessa on johdoissa oikosulku tai kärjet tai kondensaattori viallinen.Yritä kärkiväliviilalla tms puhdistaa kärjet.Tarvittaessa irroita vauhtipyörä ja tutki / puhdista.
Säädä kärkiväliä jotta saat lampun himmenemään täsmälleen F kohdassa.Tällöin sytytyskohta on oikein.Lisää tehojakin !
3. Kytke moottorin liitin takaisin.Irroita virtalukon liittimet tai tappokytkimelle menevä mu/va johto (lampunkopan sisältä) .Kokeile taas...
4. Vaihda puola ja tulpanhattu.
5. Etsi joku joka ymmärtää paremmin tai vie korjaamolle.
Kytkentäkaavio:
http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto/mopot
-Laitoin pysyväksi. -Jonke
- Liitteet
-
- Testeri
- testeri (Small).JPG (11.05 KiB) Katsottu 35940 kertaa
Viimeksi muokannut enska32, 06.10.2012 12:25. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Tarkennetaanpa hieman eli kun kärjet ovat kiinni, ensiövirta kulkee ja lataa puolaa ja ensiökäämiin muodostuu magneettikenttä, kun kärjet aukeavat, ensiövirta katkeaa ja toisokäämiin indusoituu korkeajännite joka johdetaan tulpalle.
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Itellä ei kipinä hukassa mutta sytytystä pitäs parantaa. Miten sen kärkivälin saa oikeaksi? onko siihen joku mitta/työ kalu.
Monse on masiina!
-
- Viestit: 197
- Liittynyt: 18.11.2008 18:22
- Paikkakunta: Saarijärvi
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
rakotulkki... sillä mittaat sopivaksklausssi kirjoitti:...onko siihen joku mitta/työ kalu.
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Kärjet säädetään niin että sytytysajoitus on oikein.Kts ohje.Tällöin kärkivälikin on oikea automaattisesti.Rakotulkilla ei voi ajoitusta säätää oikeaksi,sopii venttiilien säätöön kylläkin.
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
ite olen joutunut tämän tappelun käymään mankin kanssa,mutta asiaan kärkiväli 0,3-0,4mm on kärki väli kannatta katsoa ettet ole unohtanut kärkien muovi rikkaa jolloin ei tule kipinää
Mankismi on sairaus
Monkey 1997
Monkey 1983
CafeRacer
Monkey 1997
Monkey 1983
CafeRacer
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
kertokaas mulle mikä semmonen valkonen mötikkä puolan päällä on josta lähtee 1 johto?
E:kiitos vastauksista.
E:kiitos vastauksista.
Viimeksi muokannut Ervin, 11.04.2010 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Jännitteentasaaja.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Tai oikeastaan rajoitin. Myös valovastukseksi joskus kutsuttu.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
-
- Viestit: 135
- Liittynyt: 09.05.2010 14:23
- Paikkakunta: Askola
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Terve, mahtaakohan mankissa olevan mikä vikana koska manki ei tahdo kulkea kun 55km/h 72cc (27/23) daxinkansi , 15/42 , giannelin tehari, 16mm dellun kaasari, powerfilter. Voisikohan olla vikana että on säädöt + kärkiväli perseelään tai jotain muuta pielessä
-
- Vip-käyttäjä
- Viestit: 411
- Liittynyt: 06.03.2009 18:34
- Paikkakunta: ylöjärvi
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Kärkiväli voi olla pielessä kannattaa se katsoa sopiva kärkien välys on 0,3-0,4mm.ZuQ kirjoitti:Terve, mahtaakohan mankissa olevan mikä vikana koska manki ei tahdo kulkea kun 55km/h 72cc (27/23) daxinkansi , 15/42 , giannelin tehari, 16mm dellun kaasari, powerfilter. Voisikohan olla vikana että on säädöt + kärkiväli perseelään tai jotain muuta pielessä
Ajoituskin kannattaa katsoa, että osuuko ne kannen ja nokkarattaan merkit iha täsmäleen kohdakkain. Jos ei osu säätämälläkään ihan kohdakkain niin säädä ne sillain että nokkarataan merkki on yhden hampaan verran kannen merkin yläpuolella. omaan puolariini auttoi ainakin tuli paljon enemmän tehoa.
Käyttäjä numero 1620.
Ei ne mankitkaan täydellisiä ole niistä puuttuu viat
Ei ne mankitkaan täydellisiä ole niistä puuttuu viat
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
miten kärkiväliä voi säätää, muutakon ajotuksella, onko siihen jotain säätöruuvia tms...???? meinaan et jos on ajotus kohillaan ja kärjet ei aukee tarpeeks ni pitääkö ostaa uudet kärjet vai voiko säätää jostain?
elämä on ihmisen parasta aikaa.
Re: Ei kipinää-vianhaku puoliautomaatti
Moikka,
Johtosarja puuttuu.
Pystyykö kumminkin testata kipinää? -ja jos niin miten.
Honda monkey -76.
Johtosarja puuttuu.
Pystyykö kumminkin testata kipinää? -ja jos niin miten.
Honda monkey -76.