Alakerran purkaminen
Alakerran purkaminen
ALAKERRAN PURKAMINEN
Ohjeet ovat nelivaihteiselle moottorille
Muistathan, että moottorin purkamisessa on erittäin tärkeää puhdas ja tilava työpöytä!
Ennen lohkojen avausta täytyy tehdä Yläkerran purkaminen ja Kytkinpuolen purkaminen.
Kytkinpuolen purkamista täytyy jatkaa sen verran, että purkaa allaolevasta kuvasta sinisellä merkattu vaihteenvaihtaja, keltaisella merkattu vaihdelevy, sekä viimeisenä pinkillä merkattu vipu.
Ensimmäisenä täytyy irroittaa vaihdelevy (10mm), ja sen alla oleva levy, seuraavaksi vipu, ja lopuksi vaihteenvaihtaja.
Vaihteenvaihtaja lähtee irti naputtelemalla vaihdepolkimen akselia, mutta ennen sitä kannattaa kuitenkin putsata akselin pää liasta, ettei se vahingoita stefaa, eikä likaa joutuisi koneeseen.
Nosta vielä lopuksi kaksi holkkia kampiakselin päästä pois.
Käynnistyspolkimenakselia EI tarvitse irroittaa.
Kytkinpuoli on nyt ”valmis” purettavaksi, joten vaihdetaan magneeton puolelle.
Jos et ole vielä irroittanut vauhtipyörää, tee se nyt. Tässä oiva apu on pulttipyssy sekä magneeton ulosvetäjä. Nythän kampiakseli pyörii ”tyhjää”, joten avaus on vaikeaa. Tästä selviää laittamalla PAKSUN ruuvimeisselin kiertokangen yläpäähän, joka estää sitä pyörimästä. Varo kuitenkin ettet vahingoita kiertokankea tai lohkojen tiivistepintoja.
Kun olet saanut vauhtipyörän mutterin irti, irroita vauhtipyörä ulosvetäjän avulla. Ilman ulosvetäjää homma on hankalampi, jotkut irrottavat sen ruuvimeisseleillä ja vasaralla, mutta tätä en suosittele.
Kun vauhtipyörä on pöydällä, pitäisi alla olla staattori, joka lähtee irti ottamalla kaksi ristipääruuvia aluslevystä. Yleensä ruuvit ovat tiukassa, joten iskumeisseli on hyvä apuväline. Ota myös vapaavaihdevalon anturi pois, irroittamalla 8mm pultti anturin vierestä.
Nyt staattorin ja aluslevyn pitäisi irrota vetämällä. Varo ettei ristipääruuvien alla olevat pienet O-renkaat tipahda moottorin sisään!
Nyt näkymä pitäisi olla tämmöinen, paitsi nokkaketju ja sen kiristin ovat vielä mukana.
Yläkuvassa näkyy vielä ne pienet O-renkaat sekä vapaavaloanturin kiinnikerauta.
Seuraavaksi irroitetaan nokkaketjun kiristin, ottamalla 14mm pultti pohjasta irti. sieltä pitäisi tulla jousi ja tappi.
Sitten voi jo pujotella nokkaketjun pois koneesta.
Nyt näkymän pitäisi olla yläkuvan kaltainen.
Tässä välissä kannattaa pitää tauko ja järjestää jo irroitetut osat, sillä nyt otetaan lohkot erilleen.
Tarkista myös ettei mikään osa puutu.
Lohkojen irroitus
Irroita nyt punaisella ympyröidyissä kohdissa olevat 8mm pultit.
Kun olet irroittanut pultit, käännä moottori kytkinpuoli ylöspäin. Pidä kuitenkin molemmista lohkoista kiinni, etteivät ne rojahda lattialle.
Kun kone on tukevasti kyljellään, voit alkaa vääntelemään lohkoja rauhallisesti erilleen. Kun lohkot alkavat irrota, ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KAMPEA niitä ruuvimeisselillä tiivistepinnoilta! Kun lohkot nousevat, katso myös että kaikki (paitsi käynnistypolkimen akseli) akselit jäävät magneeton puoleiselle lohkolle!
Jos esim. kampiakseli meinaa nousta mukana, voit naputella sitä kumivasaralla, että se irtoaa toiselle puolelle. Sama käy myös ruskealla ympyröityyn akseliin.
Jos olet onnistunut, sinulla pitäisi olla oikeanpuoleinen lohko tyhjänä, lukuunottamatta käynnistyspolkimen akselia.
Vasemmanpuoleisella lohkolla pitäisi taas olla kaikki vaihdeakselit, sekä kampiakseli.
Kampiakselin pitäisi lähteä irti naputtelemalla.
Vaihdeakseleita en suosittele ottamaan irti, sillä joudut ottamaan myös vaihderummun irti.
Kytkinpuolen kuvat joissa on ympyröity jotain ovat Jonken.
Ohjeet ovat nelivaihteiselle moottorille
Muistathan, että moottorin purkamisessa on erittäin tärkeää puhdas ja tilava työpöytä!
Ennen lohkojen avausta täytyy tehdä Yläkerran purkaminen ja Kytkinpuolen purkaminen.
Kytkinpuolen purkamista täytyy jatkaa sen verran, että purkaa allaolevasta kuvasta sinisellä merkattu vaihteenvaihtaja, keltaisella merkattu vaihdelevy, sekä viimeisenä pinkillä merkattu vipu.
Ensimmäisenä täytyy irroittaa vaihdelevy (10mm), ja sen alla oleva levy, seuraavaksi vipu, ja lopuksi vaihteenvaihtaja.
Vaihteenvaihtaja lähtee irti naputtelemalla vaihdepolkimen akselia, mutta ennen sitä kannattaa kuitenkin putsata akselin pää liasta, ettei se vahingoita stefaa, eikä likaa joutuisi koneeseen.
Nosta vielä lopuksi kaksi holkkia kampiakselin päästä pois.
Käynnistyspolkimenakselia EI tarvitse irroittaa.
Kytkinpuoli on nyt ”valmis” purettavaksi, joten vaihdetaan magneeton puolelle.
Jos et ole vielä irroittanut vauhtipyörää, tee se nyt. Tässä oiva apu on pulttipyssy sekä magneeton ulosvetäjä. Nythän kampiakseli pyörii ”tyhjää”, joten avaus on vaikeaa. Tästä selviää laittamalla PAKSUN ruuvimeisselin kiertokangen yläpäähän, joka estää sitä pyörimästä. Varo kuitenkin ettet vahingoita kiertokankea tai lohkojen tiivistepintoja.
Kun olet saanut vauhtipyörän mutterin irti, irroita vauhtipyörä ulosvetäjän avulla. Ilman ulosvetäjää homma on hankalampi, jotkut irrottavat sen ruuvimeisseleillä ja vasaralla, mutta tätä en suosittele.
Kun vauhtipyörä on pöydällä, pitäisi alla olla staattori, joka lähtee irti ottamalla kaksi ristipääruuvia aluslevystä. Yleensä ruuvit ovat tiukassa, joten iskumeisseli on hyvä apuväline. Ota myös vapaavaihdevalon anturi pois, irroittamalla 8mm pultti anturin vierestä.
Nyt staattorin ja aluslevyn pitäisi irrota vetämällä. Varo ettei ristipääruuvien alla olevat pienet O-renkaat tipahda moottorin sisään!
Nyt näkymä pitäisi olla tämmöinen, paitsi nokkaketju ja sen kiristin ovat vielä mukana.
Yläkuvassa näkyy vielä ne pienet O-renkaat sekä vapaavaloanturin kiinnikerauta.
Seuraavaksi irroitetaan nokkaketjun kiristin, ottamalla 14mm pultti pohjasta irti. sieltä pitäisi tulla jousi ja tappi.
Sitten voi jo pujotella nokkaketjun pois koneesta.
Nyt näkymän pitäisi olla yläkuvan kaltainen.
Tässä välissä kannattaa pitää tauko ja järjestää jo irroitetut osat, sillä nyt otetaan lohkot erilleen.
Tarkista myös ettei mikään osa puutu.
Lohkojen irroitus
Irroita nyt punaisella ympyröidyissä kohdissa olevat 8mm pultit.
Kun olet irroittanut pultit, käännä moottori kytkinpuoli ylöspäin. Pidä kuitenkin molemmista lohkoista kiinni, etteivät ne rojahda lattialle.
Kun kone on tukevasti kyljellään, voit alkaa vääntelemään lohkoja rauhallisesti erilleen. Kun lohkot alkavat irrota, ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KAMPEA niitä ruuvimeisselillä tiivistepinnoilta! Kun lohkot nousevat, katso myös että kaikki (paitsi käynnistypolkimen akseli) akselit jäävät magneeton puoleiselle lohkolle!
Jos esim. kampiakseli meinaa nousta mukana, voit naputella sitä kumivasaralla, että se irtoaa toiselle puolelle. Sama käy myös ruskealla ympyröityyn akseliin.
Jos olet onnistunut, sinulla pitäisi olla oikeanpuoleinen lohko tyhjänä, lukuunottamatta käynnistyspolkimen akselia.
Vasemmanpuoleisella lohkolla pitäisi taas olla kaikki vaihdeakselit, sekä kampiakseli.
Kampiakselin pitäisi lähteä irti naputtelemalla.
Vaihdeakseleita en suosittele ottamaan irti, sillä joudut ottamaan myös vaihderummun irti.
Kytkinpuolen kuvat joissa on ympyröity jotain ovat Jonken.
Lukekaa saatana
Koscheck fanclub <3Aktiivikäyttäjä? Aktiivinen sääntöjenrikkoja ja vittuilija korkeintaan. Jätäppä seuraavalla kerralla poika siis tällaiset viestit sikseen, jookos?
Re: Alakerran purkaminen
Eipä sekään ole paha homma, ja jos tykkää niin voi ottaa kaikki "pakettina" irti...Vaihdeakseleita en suosittele ottamaan irti, sillä joudut ottamaan myös vaihderummun irti.
Re: Alakerran purkaminen
Ja jos naputtelette vasaralla tota kampiakselia irti, niin pitäkäähän se mutteri sitten kiinni siinä magneeton päässä, kun se kierre tahtoo aika herkästi mennä rikki ilman mutteria.
Re: Alakerran purkaminen
Ton vois vaikka heitää vaihteistokuvaks.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4717424.jpg
kampuraa ei näy kuvassa ku on yksityis asia
http://www.aijaa.com/v.php?i=4717424.jpg
kampuraa ei näy kuvassa ku on yksityis asia
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
Re: Alakerran purkaminen
Mutta kiksin jousi pitää jännittää uudestaan ainaki Loncinin koneessa silleen et semmoinen kynsi tulee lohkoon kiinni.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
Re: Alakerran purkaminen
Mites toi "vipu" mikä tulee tohon vaihdelevyn alle nii miten se pitää siihen tulla? Siihen päälle vai niihin loviin mitä siinä vaihelevyssä on? ja sitten vielä että onks ton vaihteen vaihtajan tarkotus tulla siihen sen vivun alle vai miten
Monkeyt.net vanki numero 1005
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Alakerran purkaminen
vaihtajan vipu tulee "piparin" alle tappeja liikuttelemaan ja se vipu missä on rulla niin sen ois tarkoitus kulkea koloissa mitkä on "piparin" kyljessä.
(nelivaihteisen ei enää kauheesti näytä piparilta, mutta siitä rummun päässä kympin pultilla olevaa levyä tarkoitan)
(nelivaihteisen ei enää kauheesti näytä piparilta, mutta siitä rummun päässä kympin pultilla olevaa levyä tarkoitan)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Alakerran purkaminen
Onks siihen joku järjestys miten ne saa meneen helpoiten? Ja onks siihen joku jippo millä ne saa siihen helpoiten vai pitääks ne vaan väkisin kääntää sinne
Monkeyt.net vanki numero 1005
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Alakerran purkaminen
Järjestyksessä kun laittaa niin mitään ei tarvi väkisin vääntää.
Tosta ekan sivun kuvasta näkee aika hyvin miten ne on.
1. rummun tapit
2. vaihteenvaihtaja
(aluslevy, ainakin puolarissa)
3. vaihdelaatta
4. jousirullahässäkkä
Tuon vikan voi laittaa myös vaikka ekana, mutta sitä joutuu pitämään sivussa muiden laiton ajan.
Tosta ekan sivun kuvasta näkee aika hyvin miten ne on.
1. rummun tapit
2. vaihteenvaihtaja
(aluslevy, ainakin puolarissa)
3. vaihdelaatta
4. jousirullahässäkkä
Tuon vikan voi laittaa myös vaikka ekana, mutta sitä joutuu pitämään sivussa muiden laiton ajan.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Alakerran purkaminen
Olisko uusien vaihteiston neulalaakereiden paikka jos akselit heiluvat laakerien sisällä jonkin verran?
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Re: Alakerran purkaminen
tossa kun neuvotaan että noi kampiakselit ja vaihe hilut jätetiin mangeeto puoleiselle poskelle. Mutta voiko ne ihan yhtä hyvin jätää kytkimen puoleiselle poskelle? tarkotus ois vaan tiiviste vaihtaa, ja eikut ihan käytännössäkin sen pystys vaihtamaan ilman että edes kytkin poskea isrrottaa. vaan ne pitkät pultit sieltä. Ja mangeeton puolelta kaikki pultit+ vaihjerummun päästä. onnistusko? kannen ja pytys oon muutenkin käyttämässä irti.
Jincheng Monkey 07
Myynissä olevia osien kuvia löytyy http://vpj.kuvat.fi/kuvat/ Kysele yv
Myynissä olevia osien kuvia löytyy http://vpj.kuvat.fi/kuvat/ Kysele yv
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Alakerran purkaminen
Onnistuu, mutta koneen mallista riippuen voi jäädä käynnistinpolkimen akseli kanittamaan.
Muista irrottaa vaihderummun päätä magneeton puolen kopassa pitävä pultti vapaavalon kytkimen alta.
Muista irrottaa vaihderummun päätä magneeton puolen kopassa pitävä pultti vapaavalon kytkimen alta.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Alakerran purkaminen
Se voi olla myös sen mustan kumitulpan alla. Se on siinä sen takia ettei kone ruiski öljyä MG-koppaan.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
Re: Alakerran purkaminen
pitääkö käynnistyspolkimen jousi jännittää jotenkin?
vaihoin siis kampuran ja laitoin lohkot kiinni mutta kun laittaa polkimen kiinni ja kokeilee painaa niin "kolahtaa" hieman eikä kampiakseli pyöri. se toinen akseli (jossa on kait vaihderattaat kiinni) pyörii kyllä mutta kampura ei. siis olenko kasannut jotain väärin ja täytyykö se kiksi jännittää?
vaihoin siis kampuran ja laitoin lohkot kiinni mutta kun laittaa polkimen kiinni ja kokeilee painaa niin "kolahtaa" hieman eikä kampiakseli pyöri. se toinen akseli (jossa on kait vaihderattaat kiinni) pyörii kyllä mutta kampura ei. siis olenko kasannut jotain väärin ja täytyykö se kiksi jännittää?
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Alakerran purkaminen
mitä tapahtuu kun painat käynnistyspoljinta kytkin pohjassa?
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Alakerran purkaminen
Hyvä huomio petilaakereita vaihtaessa että merkihtee sen nokkaketjun rattaan, että missä kohti se on ollu...
- Monkey -89, 110cc, Korkeapainemäntä,Mikuni 26mm, 17/35 välit, Takegawan
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
alakauttanen rööri, mankin magneetto, huohotin, lämpömittari yms....
- Orginal project monkey -95
- Mito -00
- Ac Efi 600cc -02
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Alakerran purkaminen
Ei sen hondassa ainakaan kuulu millään seegerillä olla kiinni vaan siinä pitäis olla peltiläpyskä millä se on kiinni.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Alakerran purkaminen
Okei. Kiitti, Kurri ja Pete
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
Re: Alakerran purkaminen
Olen amiksessa autopuolella ja asiakas toi mankin koneen ilman yläkertaa, onko pakko purkaa kytkinpuoli jos ottaa vain magneeton puolen lohkon pois? koska ketjut ovat hajoittaneet sen, eli siis magneeton puoleinen lohko pitää vaihtaa.
Skyteam Monkey 48cc http://www.motot.net/galleria/albumi4325/
Skyteam Monkey 125cc Black Power(piikkimanki) http://www.motot.net/galleria/albumi4324/
Skyteam Monkey 125cc Black Power(piikkimanki) http://www.motot.net/galleria/albumi4324/
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Alakerran purkaminen
Ei pakko oo, mutta se on helpompi kasata toisin päin käynnistyspolkimen akselin takia.
Mikä tossa on rikki?
(mitä amis laskuttaa tommosesta? )
Mikä tossa on rikki?
(mitä amis laskuttaa tommosesta? )
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Alakerran purkaminen
Ei ole kuvan lohkot, siis ketjut hypänny paikoiltaan ja lyönyt lohkoon jolloin siihen on tullut halkeama.
Joku 5-10€
Joku 5-10€
Skyteam Monkey 48cc http://www.motot.net/galleria/albumi4325/
Skyteam Monkey 125cc Black Power(piikkimanki) http://www.motot.net/galleria/albumi4324/
Skyteam Monkey 125cc Black Power(piikkimanki) http://www.motot.net/galleria/albumi4324/
Re: Alakerran purkaminen
Itse puran tossa tapauksessa koko koneen.
Amiksen koneasennus on perseestä.
Amiksen koneasennus on perseestä.
The 80's....When they still produced good music and Volvo's still where Volvo's! Good times!
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Alakerran purkaminen
Kampee pitkällä ruuvarilla vähän lohkon ja staattorin väliltä, mutta varo käämejä.
Ulkoreunaan ehkä kannattaa myös uittaa vähän crc:tä.
Ulkoreunaan ehkä kannattaa myös uittaa vähän crc:tä.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Alakerran purkaminen
Mikä on tämä ruuvi? Punaisella merkitty kuvassa!
Kun vaihtaa vaihdetta niin tuo ruuvi liikkuu ja sieltä välistä tulee öljyä. Onko ruuvin liikkuminen normaalia sillonkun vaihtaa vaihdetta?
Ja miten saisi sen öljyn tulemisen sieltä lopettaa? Kun sitä tursuaa sieltä aina kun vaihtaa vaihteen ja ruuvi pyörähtää.
Kun vaihtaa vaihdetta niin tuo ruuvi liikkuu ja sieltä välistä tulee öljyä. Onko ruuvin liikkuminen normaalia sillonkun vaihtaa vaihdetta?
Ja miten saisi sen öljyn tulemisen sieltä lopettaa? Kun sitä tursuaa sieltä aina kun vaihtaa vaihteen ja ruuvi pyörähtää.
Re: Alakerran purkaminen
Se pultti on vaihderummun. Se pitää sitä kiinni, voit koittaa kiristää sitä ihan normaalisti pyörittämällä myötäpäivään kunnes ottaa kiinni, tai laittaa väliin o-renkaan tai jotain tiivisteliimaa
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.