Monkey Z50J -84 entisöinti
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Monkey Z50J -84 entisöinti
Tällä kertaa työnalle hieman vanhempaa mallia.
Myyjän mukaan kyseessä oli 80-81 vuoden "traktori" malli. Kaikki mopon pisteosat siihen viittasivatkin, mutta totuus paljastui brandtilta, kun tein runkonumerokyselyn. Sieltä kerrottiin, että runko on vuosimallia 1984. Pieni pettymyshän sen oli, mutta minkäs teet.
Entisöin mopon nyt sitten siis rungon mukaan, eli ei tule traktorimalli, vaan puna/oranssi väri, normaalit pyöreäreikäiset vanteet ja "isommat" jarrut. Lähes kaikki tämän vuotiset ja tällä värityksellä olevat on sitä mallia, jossa on mustia pisteosia kuten ohjaustanko, pakoputken yläsuoja, etuvalokehys. Näin ajelin tämänkin tehdä. Lisäksi sininen penkinpäällinen.
Alkuperäinen värikoodi on R120 Blaze red ja löysin jo maalikaupan, joka voi sekoittaa alkuperäistä sävyä.
Lähtökohta on melkoinen romukasa. Pelkässä rungossakin on korjattavaa melko paljon. Ainakin jarrupolkimen tappi on oijottava tai vaihdettava, takaiskareiden kiinntysakseli on vaihdettava, sekä ohjaustangon stoppari oikaistava. Lisäksi pienempää ruhjetta on. Myös etuvalonkorvat on melko mutkalla. Romukamaa on myös tankki ja penkki.
Traktorin takavaloteline hitsattu runkoon kiinni.
Joku kyläseppä ilmeisesti opetellut mopoon hitsaamista, kun vaihdevipu sekä käynnistyspoljin on hitsattu akseleihin kiinni.
Varamoottori.
Mopon mukana tuli myös yksi kappale traktorin vanne + pieni jarrurumpu. Traktorin osat laitan varastoon. Mukana tuli myös toinen moottorin alakerta.
Käytettyjen osien ostoslista:
-Pyöreäreikäiset vannteet (löytyi varastosta)
-Puolarin "pyöreämmät" isot jarrurummut+jarrukilvet (takarumpu puuttuu, eturumpu + kilvet 2kpl tilattu)
-Puolarin normaali ohjaustanko, ilman kiinteää jarrukahvan paikkaa (ostettu)
-Lokasuojat (etunen löytyi varastosta, takaloksu ostettu)
-Ehjä tankki (ostettu)
-Penkin pohjarauta (etsinnässä)
-Etuvalokoppa (etsinnässä)
-Kaasukahva ja valokatkaisinrungot tankoon (etsinnässä)
-Takavalorauta + valo (löytyi varastosta)
-Ehjät suorat takaiskarit löytyi myös omasta varastosta ja ne kunnostan tähän.
Lisäksi uutta osaa täytyy hankkia iso kasa, mutta ne sitten pikkuhiljaa myöhemmin.
Kaikki nippelitieto kyseiseen vuosimalliin on tervetullutta, sekä risut ja ruusut myös kuunnellaan.
Myyjän mukaan kyseessä oli 80-81 vuoden "traktori" malli. Kaikki mopon pisteosat siihen viittasivatkin, mutta totuus paljastui brandtilta, kun tein runkonumerokyselyn. Sieltä kerrottiin, että runko on vuosimallia 1984. Pieni pettymyshän sen oli, mutta minkäs teet.
Entisöin mopon nyt sitten siis rungon mukaan, eli ei tule traktorimalli, vaan puna/oranssi väri, normaalit pyöreäreikäiset vanteet ja "isommat" jarrut. Lähes kaikki tämän vuotiset ja tällä värityksellä olevat on sitä mallia, jossa on mustia pisteosia kuten ohjaustanko, pakoputken yläsuoja, etuvalokehys. Näin ajelin tämänkin tehdä. Lisäksi sininen penkinpäällinen.
Alkuperäinen värikoodi on R120 Blaze red ja löysin jo maalikaupan, joka voi sekoittaa alkuperäistä sävyä.
Lähtökohta on melkoinen romukasa. Pelkässä rungossakin on korjattavaa melko paljon. Ainakin jarrupolkimen tappi on oijottava tai vaihdettava, takaiskareiden kiinntysakseli on vaihdettava, sekä ohjaustangon stoppari oikaistava. Lisäksi pienempää ruhjetta on. Myös etuvalonkorvat on melko mutkalla. Romukamaa on myös tankki ja penkki.
Traktorin takavaloteline hitsattu runkoon kiinni.
Joku kyläseppä ilmeisesti opetellut mopoon hitsaamista, kun vaihdevipu sekä käynnistyspoljin on hitsattu akseleihin kiinni.
Varamoottori.
Mopon mukana tuli myös yksi kappale traktorin vanne + pieni jarrurumpu. Traktorin osat laitan varastoon. Mukana tuli myös toinen moottorin alakerta.
Käytettyjen osien ostoslista:
-Pyöreäreikäiset vannteet (löytyi varastosta)
-Puolarin "pyöreämmät" isot jarrurummut+jarrukilvet (takarumpu puuttuu, eturumpu + kilvet 2kpl tilattu)
-Puolarin normaali ohjaustanko, ilman kiinteää jarrukahvan paikkaa (ostettu)
-Lokasuojat (etunen löytyi varastosta, takaloksu ostettu)
-Ehjä tankki (ostettu)
-Penkin pohjarauta (etsinnässä)
-Etuvalokoppa (etsinnässä)
-Kaasukahva ja valokatkaisinrungot tankoon (etsinnässä)
-Takavalorauta + valo (löytyi varastosta)
-Ehjät suorat takaiskarit löytyi myös omasta varastosta ja ne kunnostan tähän.
Lisäksi uutta osaa täytyy hankkia iso kasa, mutta ne sitten pikkuhiljaa myöhemmin.
Kaikki nippelitieto kyseiseen vuosimalliin on tervetullutta, sekä risut ja ruusut myös kuunnellaan.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Katos, kolmas manki jo Hyvä aloitusviesti ja hyvä, että jatkat mankiharrastusta. Aihio on kyllä karun näköinen, mutta kyllä tuosta vielä saa hyvän ja siistin mankin. Minkä hintainen tämä manki oli ? Lisää päivityksiä odotellessa.
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
450e. Annoin sen mitä pyysikin, kun ostajia oli kuulemma kymmeniä. Olihan se kuvissa vähän paremman näköinen mutta koitetaan jonkulainen tehdä.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Hyvä tästä vielä tulee Itselläkin työn alla samanlainen, tosin mustalla rungolla ja swingillä.
En tajua miks kaikki sanoo mankeja hyviksi koska se on huijausta. Ne on parhaita
YouTube kanava:https://www.youtube.com/channel/UCJDRLg ... FzjCUFRUtw
YouTube kanava:https://www.youtube.com/channel/UCJDRLg ... FzjCUFRUtw
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
No niin.
Onko tämä semmoinen kromiton? Sellainen on itsellä työn alla.
Mikäs kauppa tekee maalin?
Onko tämä semmoinen kromiton? Sellainen on itsellä työn alla.
Mikäs kauppa tekee maalin?
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Juurikin semmoinen tästä olisi tulossa.Rocla kirjoitti:No niin.
Onko tämä semmoinen kromiton? Sellainen on itsellä työn alla.
Mikäs kauppa tekee maalin?
Maalit otan varmaankin Ylivieskan 1 varaosakeskuksesta. Hopea nh35 löytyy vesimassana, mutta r120 punaista lupailivat liuotinvärinä, eli luultavasti sitä otan. Cromax valmistajalta löytyi siis kaava.
Vianorin standoxilta löytyi myös vesimassan kaava.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Hienoa työtä, hyvät kuvat ja mukava lukea. Jatka samaan malliin!
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Mitään isompaa ei vielä ole tapahtunut, kun runkokin on vielä korjaamatta. Joitain yksittäisiä osia olen kuitenkin aina ohimennen hieronut maalausvalmiiksi.
Pyöreäreikäisen vannesarjan näin joskus halvalla netissä myynnissä ja nehän hyödynsin tähän, kun varastossa vastaan tulivat. Kunto näissä oli melko hyvä, mutta ruostetta ja pientä painaumaa tietysti oli, vanhat kun ovat. Joskus jo uudelleen maalattukin.
Prässillä painelin muutamat painaumat pois.
Voitelin lautaset maalinpoistoaineella. Arvelin, että helpottaa hieman puhtaaksi puhallusta, mutta ei siitä kyllä juurikaan apua ollut.
Hiekalla lähtee.
Puhalletulle pinnalle ruiskutin 2-k epoksipohjamaalin.
Epoksin päälle tein tarvittavat viimeistelykittaukset. Kaikki pienetkin virheet koitin korjata, etteivät näy valmiista pinnasta sitten.
Varmuuden vuoksi vedin pohjatöiden jälkeen pintaan vielä toisen kerroksen epoksia. Vanteilla kun paha tapa ollut ruostua ajan saatossa. Epoksin päälle tuli vielä lisäksi 2-k trotonin hiontapohjamaali, että eiköhän pohjamaalit nyt riitä.
Varastosta löysin myös ehjät hyvät takaiskarit, jotka ajattelin tähän mopoon käyttää. Iskarit osiksi ja hiekkapuhallukseen. Iskarin varsissakin oli melko paljon jälkiä ja nirhaumia joten pohjustusta nekin tarvitsivat. Olin ajatellut korjauttavani ne tig hitsarilla, mutta se ei suostunu näitä hitsaamaan. Arveli, että voivat olla mitä vain sekamateriaalia ja hitsaus voi epäonnistua. Niimpä käytin jo aiemmin hyväksi havaittua korjausainetta, eli kemiallista metallia. Tarttuu puhallettuun pintaan kuin tauti.
Hiomakapulalla + P120 paperilla muotoilu.
Pohjamaalasin iskarit epoksilla. Pohjamaali paljasti vielä muutamat pienet kolot jotka fiksasin hienokitillä ja lopuksi vielä hiontamaali päälle.
Jousille myös puhallus, epoksipohja + hiontamaali.
Uusi jarrupolkimiakaan ei enään saa, mutta taas kerran varastosta löytyi kunnostettavissa oleva jarrupedaali. Mutkallahan sekin oli niin kuin arvata saattoi. Kaasupilleillä vähän lämpöä jotta sai suoraksi.
Hiekkapuhallus ja lasikuitukitilä raakakittaus sekä hienokitillä viimeistely.
Epoksipohjamaali alle ja pintaan matta/silkinhohtomusta.
Pyöreäreikäisen vannesarjan näin joskus halvalla netissä myynnissä ja nehän hyödynsin tähän, kun varastossa vastaan tulivat. Kunto näissä oli melko hyvä, mutta ruostetta ja pientä painaumaa tietysti oli, vanhat kun ovat. Joskus jo uudelleen maalattukin.
Prässillä painelin muutamat painaumat pois.
Voitelin lautaset maalinpoistoaineella. Arvelin, että helpottaa hieman puhtaaksi puhallusta, mutta ei siitä kyllä juurikaan apua ollut.
Hiekalla lähtee.
Puhalletulle pinnalle ruiskutin 2-k epoksipohjamaalin.
Epoksin päälle tein tarvittavat viimeistelykittaukset. Kaikki pienetkin virheet koitin korjata, etteivät näy valmiista pinnasta sitten.
Varmuuden vuoksi vedin pohjatöiden jälkeen pintaan vielä toisen kerroksen epoksia. Vanteilla kun paha tapa ollut ruostua ajan saatossa. Epoksin päälle tuli vielä lisäksi 2-k trotonin hiontapohjamaali, että eiköhän pohjamaalit nyt riitä.
Varastosta löysin myös ehjät hyvät takaiskarit, jotka ajattelin tähän mopoon käyttää. Iskarit osiksi ja hiekkapuhallukseen. Iskarin varsissakin oli melko paljon jälkiä ja nirhaumia joten pohjustusta nekin tarvitsivat. Olin ajatellut korjauttavani ne tig hitsarilla, mutta se ei suostunu näitä hitsaamaan. Arveli, että voivat olla mitä vain sekamateriaalia ja hitsaus voi epäonnistua. Niimpä käytin jo aiemmin hyväksi havaittua korjausainetta, eli kemiallista metallia. Tarttuu puhallettuun pintaan kuin tauti.
Hiomakapulalla + P120 paperilla muotoilu.
Pohjamaalasin iskarit epoksilla. Pohjamaali paljasti vielä muutamat pienet kolot jotka fiksasin hienokitillä ja lopuksi vielä hiontamaali päälle.
Jousille myös puhallus, epoksipohja + hiontamaali.
Uusi jarrupolkimiakaan ei enään saa, mutta taas kerran varastosta löytyi kunnostettavissa oleva jarrupedaali. Mutkallahan sekin oli niin kuin arvata saattoi. Kaasupilleillä vähän lämpöä jotta sai suoraksi.
Hiekkapuhallus ja lasikuitukitilä raakakittaus sekä hienokitillä viimeistely.
Epoksipohjamaali alle ja pintaan matta/silkinhohtomusta.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Tuo kemiallinenmetalli on toimivaa täyteainetta noissa paikoissa. Mg-koppaa tms vähäistä mitä ei uskalla hitsata.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Tarkkaa ja hyvää työtä Joo, tuo maalinpoisto ei aina toimi ja tuntuu, että se sotkee enemmän kuin poistaa maalia. Pulverimaaliin ei toiminut, kun itse kokeilin maalinpoistoa vanteisiin.
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Kaikenlaista edistystä on tapahtunut, mutta ei ole ollut aikaa päivitellä.
Rungossa oli melko paljon korjattavaa. Takaiskareiden yläpään akseli oli hitsailtu pilalle, sekä jarrupolkimen akseli oli kierossa. Tuttu metallimies sorvasi uudet osat ja hitsasi ne paikalleen. Jälki mielestäni erittäin hyvä. Uudet osat valmistettiin työkaluteräksestä sorvaamalla.
Ostin kasan osia, jossa oli muunmuassa kunnostuskelpoinen puolarin tankki. Puhalsin tankin puhtaaksi ja etuosasta paljastui melko iso lommo. Lommo oli sen verran terävä, ettei sitä oikein saanut oijottua, joten kolo täytettiin koritinalla.
Joutuihan tankkia tinauksen jälkeen vielä kittaamaankin, kun siellä täällä oli pientä sanomista.
Käytettynä löytyi myös ehjät puolarin jarrurummut sekä kilvet. Näihinkin hiekkapuhallus ja epoksimaalaus. Pohjamaalauksen jälkeen kittasin kaikki pienimmätkin virheet pois.
Puhallettu ja epoksimaalattuja osia.
Käytettynä tuli myös ehjä hyvä kromattu tanko sekä etuvalokehus löytyi iteltäni. Päätin kokeilla kromiosien maalausta ja aika näyttää miten kestävät. Hiekalla karhennus ja epoksit pohjalle.
Etupään lampunkorvat oli aivan helvetin solmussa, mutta niistäkin sai oikomalla ja leipomalla vielä hyvät.
Tori.fi:stä löytyi erinomainen jalkatappirunko jossa myös vanhanmallin seisontatuki. Yksi parhaista ostoksia mitä olen tehnyt. Tämä on ilmeisesti joskus kasattu uusista alkuperäisosista, kun jouset ja kaikki hilppeet oli hondan. Maali näissä orkkis osissa on aivan onneton, joten maalaukseen sekin meni tietenkin.
Ensimmäinen osatilauskin saapui, vaikkakin vielä puolet jäi jälkitoimitukseen. Paljon ruuveja ja pultteja, akselit, tangonkiristimet, teleskooppien holkit, pölysuojat + pikkunippeleitä, sisä ja päällyrenkaat, johtosarja ja käynnistyspoljin. Poljin on mopo-sportin tarvike, mutta on tismalleen alkuperäistä vastaava, vain väärän värinen, joten maalaan myös sen.
Torin kautta löytyi luotettavalta myyjältä myös pitreplican valmistama päällinen.
Rungossa oli melko paljon korjattavaa. Takaiskareiden yläpään akseli oli hitsailtu pilalle, sekä jarrupolkimen akseli oli kierossa. Tuttu metallimies sorvasi uudet osat ja hitsasi ne paikalleen. Jälki mielestäni erittäin hyvä. Uudet osat valmistettiin työkaluteräksestä sorvaamalla.
Ostin kasan osia, jossa oli muunmuassa kunnostuskelpoinen puolarin tankki. Puhalsin tankin puhtaaksi ja etuosasta paljastui melko iso lommo. Lommo oli sen verran terävä, ettei sitä oikein saanut oijottua, joten kolo täytettiin koritinalla.
Joutuihan tankkia tinauksen jälkeen vielä kittaamaankin, kun siellä täällä oli pientä sanomista.
Käytettynä löytyi myös ehjät puolarin jarrurummut sekä kilvet. Näihinkin hiekkapuhallus ja epoksimaalaus. Pohjamaalauksen jälkeen kittasin kaikki pienimmätkin virheet pois.
Puhallettu ja epoksimaalattuja osia.
Käytettynä tuli myös ehjä hyvä kromattu tanko sekä etuvalokehus löytyi iteltäni. Päätin kokeilla kromiosien maalausta ja aika näyttää miten kestävät. Hiekalla karhennus ja epoksit pohjalle.
Etupään lampunkorvat oli aivan helvetin solmussa, mutta niistäkin sai oikomalla ja leipomalla vielä hyvät.
Tori.fi:stä löytyi erinomainen jalkatappirunko jossa myös vanhanmallin seisontatuki. Yksi parhaista ostoksia mitä olen tehnyt. Tämä on ilmeisesti joskus kasattu uusista alkuperäisosista, kun jouset ja kaikki hilppeet oli hondan. Maali näissä orkkis osissa on aivan onneton, joten maalaukseen sekin meni tietenkin.
Ensimmäinen osatilauskin saapui, vaikkakin vielä puolet jäi jälkitoimitukseen. Paljon ruuveja ja pultteja, akselit, tangonkiristimet, teleskooppien holkit, pölysuojat + pikkunippeleitä, sisä ja päällyrenkaat, johtosarja ja käynnistyspoljin. Poljin on mopo-sportin tarvike, mutta on tismalleen alkuperäistä vastaava, vain väärän värinen, joten maalaan myös sen.
Torin kautta löytyi luotettavalta myyjältä myös pitreplican valmistama päällinen.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Tuota kumiosaa itsekki oon miettiny, enkä ole keksiny sille tarkoitusta. Näyttäs vielä saavan sitäkin osaa uutena.kiipap kirjoitti:Siistiä tekemistä! Mitähän varten tuo seisontatuen kyljessä oleva härpäke siinä on?
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Oisko se silleen, että se helpottaa mopon pystyssä pysymistä pehmeellä alustalla
"Tämän iltainen taktiikkani perustuu Napoleonin ja Hitlerin sotasuunnitelmiin sekä myös Raattentien taisteluihin."
"Mikäli ne kuitenkin saavat kassin, läski-Salonen vaihdetaan luukulle"
Ex. Honda Monkey Punamusta -91
Tivoli Monkey -90
Honda Monkey Mustavalko välimalli -87
"Mikäli ne kuitenkin saavat kassin, läski-Salonen vaihdetaan luukulle"
Ex. Honda Monkey Punamusta -91
Tivoli Monkey -90
Honda Monkey Mustavalko välimalli -87
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Rungon korjaaja teki vielä yhden korjauksen, nimittäin takahaarukan akselinpesä rungosta oli kulunut soikeaksi ja haarukassa tuntui useamman millin välys. Homma hoitui poraamalla ja asentamalla reikään sopivan kokoinen holkki.
Rungon sain hiekkapuhallettua puhtaaksi ja seuraavana pohjamaalia perään. Takahaarukkaan pitää tehdä vielä yksi korjaus ennen kuin pääsee sitä puhaltamaan ja maalaamaan.
Vanhojen hondan muovien uudelleen maalaus ei meinannut onnistua sitten niin ei yhtään mitenkään. Meni useita sivukoppia pilalle kun aina, erilaisista pohjamaaleista huolimatta, kiehui vanhat maalit alla. Tämän viimeisen sivukopan vedin raa'asti hiekkapuhaltimella täysin puhtaaksi vanhoista maaleista ja sen päälle pari kerrosta 2k hiontapohjamaalia, jolla sai pinnan tasaiseksi.
Takavalorauta löytyi omasta osakasasta, josta oikomalla ja hitsaamalla sai vielä hyvän. Raudan sivuun joskus jyrsitty reijät tarakan kiinnitystä varten.
Hionta ja hiekkapuhallus.
Muutamia osiakin tuli jälkitoimituksesta. Pääsiäisen aikaan kerkesin myös välihioa kaikki hiontapohjamaalatut osat, joten nyt pääsee vetämään iskarit, vanteet, jarrut ja kytkinposken hopeaan pintamaaliin. Myös ohjaustanko ja etuvalonkehys on pohjustettu valmiiksi ja niihin tulossa puolikiiltävä musta maalaus, niin kuin tähän vuosimalliin kuuluupi.
Rungon sain hiekkapuhallettua puhtaaksi ja seuraavana pohjamaalia perään. Takahaarukkaan pitää tehdä vielä yksi korjaus ennen kuin pääsee sitä puhaltamaan ja maalaamaan.
Vanhojen hondan muovien uudelleen maalaus ei meinannut onnistua sitten niin ei yhtään mitenkään. Meni useita sivukoppia pilalle kun aina, erilaisista pohjamaaleista huolimatta, kiehui vanhat maalit alla. Tämän viimeisen sivukopan vedin raa'asti hiekkapuhaltimella täysin puhtaaksi vanhoista maaleista ja sen päälle pari kerrosta 2k hiontapohjamaalia, jolla sai pinnan tasaiseksi.
Takavalorauta löytyi omasta osakasasta, josta oikomalla ja hitsaamalla sai vielä hyvän. Raudan sivuun joskus jyrsitty reijät tarakan kiinnitystä varten.
Hionta ja hiekkapuhallus.
Muutamia osiakin tuli jälkitoimituksesta. Pääsiäisen aikaan kerkesin myös välihioa kaikki hiontapohjamaalatut osat, joten nyt pääsee vetämään iskarit, vanteet, jarrut ja kytkinposken hopeaan pintamaaliin. Myös ohjaustanko ja etuvalonkehys on pohjustettu valmiiksi ja niihin tulossa puolikiiltävä musta maalaus, niin kuin tähän vuosimalliin kuuluupi.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
hienoa
Laatu korvaa määrän
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Ruisku hakkaa kaiken maailman spraypullot 100-0. -Jonke
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Huhtikuun lopulla sain maalattua kaikki hopeat osat valmiiksi, niin tässä niistä muutama kuva. Sen jälkeen ei honda ole edennyt mihikään. Koko kesä meneekin tehdessä muita projekteja, joten tätä luultavasti jatketaan sitten syksymmällä taas.
Pohjana 2k epoksi sekä 2k hiontapohjamaali.
Hondan alkuperäinen cloud silver ja muutama kerros 2k autolakkaa, joka sekoitettu puolikiiltäväksi. Kuvissa pinta vielä märkä, niin siksi näyttää täyskiiltävälle.
Tässä osat kuivina, jolloin kiiltoa on sopivasti kadonnut. Vieläkin hieman liikaa kiiltoa alkuperäiseen, mutta annetaan olla näin.
Pohjana 2k epoksi sekä 2k hiontapohjamaali.
Hondan alkuperäinen cloud silver ja muutama kerros 2k autolakkaa, joka sekoitettu puolikiiltäväksi. Kuvissa pinta vielä märkä, niin siksi näyttää täyskiiltävälle.
Tässä osat kuivina, jolloin kiiltoa on sopivasti kadonnut. Vieläkin hieman liikaa kiiltoa alkuperäiseen, mutta annetaan olla näin.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Hurjan näköinen peli, ostettaessa !! Käynnistinkampi oli varsinainen viritys.
Paljon olet tehnyt Monkeyn eteen
Paljon olet tehnyt Monkeyn eteen
Z50 1978
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Tervehdys pitkästä aikaa!
Kesä meni taas muissa hommissa ja mopoon en kerennyt koskea oikeastaan ollenkaan. Nyt on hilut taas kaivettu esille ja syys-lokakuun aikana sain kaikki runko osat pintamaalattua valmiiksi.
Tankki ja kaikki muovit on edelleen pintamaalaamatta, koska ne ajattelin käydä kaverin kammiossa maalaamassa. Runko-osissa ei pienet roskat näy kellekkään niin ne maalasin työpaikallani.
Osakasan mukana tuli uusi alkuperäinen stanley koppa.
Mattaus ja hiontaväri, myös sisäpuolelle.
Kaikki osat hiontavärissä. Välihionta oli melko kova työ.
Rungon R120 blaze red värin sai sekoitettua Cromax liuotinvärimassana alkuperäisen kaavan mukaan. Pinta viimeistelty Cromaxin vr1120 lakalla.
Tässä vuosimallissa ei ole kromiosia ollenkaan, vaan ne on korvattu mustalla, siis tangot ja kaikki pakoputken lämpösuojat ja etuvalonkehys sekä polkimet.
Nämä osat tein vanhoista kromatuista osista, joista karhensin pinnan hiekkapuhalluksella ja pohjamaalasin asianmukaisilla aineilla ja pintamaalasin Normadur 65 HS polyuretaanimaalilla, sävy ral9005. Pinnasta tuli juuri semmoinen kuin pitikin eli puolikiiltävä. Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen.
Jotain valmistakin viimein havaittavissa.
Penkin uusi pehmuste tuli erään tuttavan avustuksella muistaakseni jenkeistä. Kuvissa päällinen vielä kiristämättä ja kiinnittämättä.
Uusilla alkuperäiskengillä kasaan.
Vanteet myöskin nyt nipussa uusilla sisä ja päällyrenkailla, pulteilla ja muttereilla sekä laakereilla ja stefalla. Takahammasratas on hondan alkuperäinen, mutta uudemman mallin joten 3 piikkiä liian pieni. Se vaihtuu vielä myöhemmin 45 piikkiseen kunhan löydän jonkun hienon rattaan.
Appiukko teki hienon löydön Juthbackan markkinoilta. Puolarin alkuperäinen uusi valokatkaisinrunko, joka moposta puuttui kokonaan. Hintakin oli miltei ilmainen.
Käytettynä löytyi ehjä puolarin kaasukahvarunko joka myös puuttui kokonaan minulta. Tässä pieni ero uuden mallin runkoon, joten ne sekoittaa helposti. Tämän saa hiomalla ja kiilloittamalla uudenveroiseksi.
Sitten vielä pieni loppukevennys, kun sai niin halvalla.. Herkkuina uudenmallin vaihdepoljin, käynnistyspoljin, puolarin seisontatuki, etuvalokoppa ja paljon pientä nippeliä joita ei enään mistään uutena saa.
Kesä meni taas muissa hommissa ja mopoon en kerennyt koskea oikeastaan ollenkaan. Nyt on hilut taas kaivettu esille ja syys-lokakuun aikana sain kaikki runko osat pintamaalattua valmiiksi.
Tankki ja kaikki muovit on edelleen pintamaalaamatta, koska ne ajattelin käydä kaverin kammiossa maalaamassa. Runko-osissa ei pienet roskat näy kellekkään niin ne maalasin työpaikallani.
Osakasan mukana tuli uusi alkuperäinen stanley koppa.
Mattaus ja hiontaväri, myös sisäpuolelle.
Kaikki osat hiontavärissä. Välihionta oli melko kova työ.
Rungon R120 blaze red värin sai sekoitettua Cromax liuotinvärimassana alkuperäisen kaavan mukaan. Pinta viimeistelty Cromaxin vr1120 lakalla.
Tässä vuosimallissa ei ole kromiosia ollenkaan, vaan ne on korvattu mustalla, siis tangot ja kaikki pakoputken lämpösuojat ja etuvalonkehys sekä polkimet.
Nämä osat tein vanhoista kromatuista osista, joista karhensin pinnan hiekkapuhalluksella ja pohjamaalasin asianmukaisilla aineilla ja pintamaalasin Normadur 65 HS polyuretaanimaalilla, sävy ral9005. Pinnasta tuli juuri semmoinen kuin pitikin eli puolikiiltävä. Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen.
Jotain valmistakin viimein havaittavissa.
Penkin uusi pehmuste tuli erään tuttavan avustuksella muistaakseni jenkeistä. Kuvissa päällinen vielä kiristämättä ja kiinnittämättä.
Uusilla alkuperäiskengillä kasaan.
Vanteet myöskin nyt nipussa uusilla sisä ja päällyrenkailla, pulteilla ja muttereilla sekä laakereilla ja stefalla. Takahammasratas on hondan alkuperäinen, mutta uudemman mallin joten 3 piikkiä liian pieni. Se vaihtuu vielä myöhemmin 45 piikkiseen kunhan löydän jonkun hienon rattaan.
Appiukko teki hienon löydön Juthbackan markkinoilta. Puolarin alkuperäinen uusi valokatkaisinrunko, joka moposta puuttui kokonaan. Hintakin oli miltei ilmainen.
Käytettynä löytyi ehjä puolarin kaasukahvarunko joka myös puuttui kokonaan minulta. Tässä pieni ero uuden mallin runkoon, joten ne sekoittaa helposti. Tämän saa hiomalla ja kiilloittamalla uudenveroiseksi.
Sitten vielä pieni loppukevennys, kun sai niin halvalla.. Herkkuina uudenmallin vaihdepoljin, käynnistyspoljin, puolarin seisontatuki, etuvalokoppa ja paljon pientä nippeliä joita ei enään mistään uutena saa.
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Suomennos edelliseen:
Myy tämä minulle niin saat vaihdossa hyvän hotellin
Myy tämä minulle niin saat vaihdossa hyvän hotellin
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Ai shaakeli ku tulee nättiä
a.k.a tuuppari
Honlei 03 50cc lintta yms ralli peli http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =2&t=20703
Honlei 201cc "fighter" kesä mopo http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =3&t=21854
Monkey YX160 "Hell K" http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =3&t=22702
https://www.youtube.com/channel/UCI0xRS ... 9KA/videos
Honlei 03 50cc lintta yms ralli peli http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =2&t=20703
Honlei 201cc "fighter" kesä mopo http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =3&t=21854
Monkey YX160 "Hell K" http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... =3&t=22702
https://www.youtube.com/channel/UCI0xRS ... 9KA/videos
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Hyvä löytö tosiaan tuo valokatkaisin. Itse koittanut metsästää moista pidemmän aikaa laihoin tuloksin. Runko kyllä tallella, mutta napit puuttuu. Pystyisiköhän siihen modaamaan vaikka jostain kiinalaisesta kytkimet kiinni
Re: Monkey Z50J -84 entisöinti
Pystyy modaamaan Itse ostin kiinalaisen kahvarungon, josta otin valojenvaihto napin irti ja laitoin välimallin kahvarunkoon, kun siitä puuttui sellainen. Toki, napit ovat sitten erilaiset kuin alkuperäisessä.walther kirjoitti:Hyvä löytö tosiaan tuo valokatkaisin. Itse koittanut metsästää moista pidemmän aikaa laihoin tuloksin. Runko kyllä tallella, mutta napit puuttuu. Pystyisiköhän siihen modaamaan vaikka jostain kiinalaisesta kytkimet kiinni
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001