Monkey Z50J -97 entisöinti
Alueen säännöt
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Ohjeet kuvien lisäämiseen!
Monkey Z50J -97 entisöinti
Syksy alkaa saapua ja illat pimentyä, joten on aika aloitella toista entisöintiprojektia.
Aiempi -94 monkey on valmis ja eihän tämä yhteen tietenkään jäänyt, vaan toinen aihio oli löydettävä.
Tarkoituksena oli hommata rothmans tai tuttifrutti värityksellä oleva aihio, mutta tämä -97 mallinen puna-musta-hopea tuli sopivasti eteen, niin pitihän se hakea talteen. Tarkoitus olisi näitä keräillä ja kunnostaa enempikin, mutta katsotaan miten hommat etenee.
Monkey paukahti myyntiin eräälle nettisivustolle, joten heti soittoa myyjälle ja lisätietoja kyselemään. Seuraavana päivänä sovittuna ajankohtana mopoa hakemaan.
Myyjän mukaan kysyntää oli älyttömästi. Ilmoitus kerkesi olla netissä vain vuorokauden ja sinä aikana tuli noin 20kpl sähköpostia sekä puhelinsoittoja myös.
Kyseessä siis 1997 monkey. Kilometrejä mittarissa reilu 3000km, mutta todellista ajomäärää ei tiedossa. Kovin hirveitä tällä ei kuitenkaan ole ajettu, koska paikallaan edessä on vielä alkuperäinen tracktor grip- nappularengas.
Käytönjälkiä on, mutta kuitenkin asiallisessa kunnossa ja lähestulkoon kaikki alkuperäisosat tallessa ja ehjää. Mopo on rekisterissä ja ajossa tälläkin hetkellä.
Tulevan talven aikana siis suunnitelmissa käydä läpi koko mopo. Kaikki maalataan ja siistitään, sekä uutta osaa vaihdetaan jonkin verran.
Hommattuna on jo uusi täydellinen etu-umpio, sekä tilauksessa on melkoinen kasa original osia, mm jarrukengät, tarroja, ruuveja ja pultteja yms.
Isoimmat puutteet on etuvalonkoppa, vasen kahvarunko, ilmanpuhdistin sekä työkalulaatikko. Noita edellämainittuja voi tarjota käytettynä!
Made in japan
Kunhan saan autotallin täysin valmiiksi, niin polkaistaan homma kunnolla tulille.
Aiempi -94 monkey on valmis ja eihän tämä yhteen tietenkään jäänyt, vaan toinen aihio oli löydettävä.
Tarkoituksena oli hommata rothmans tai tuttifrutti värityksellä oleva aihio, mutta tämä -97 mallinen puna-musta-hopea tuli sopivasti eteen, niin pitihän se hakea talteen. Tarkoitus olisi näitä keräillä ja kunnostaa enempikin, mutta katsotaan miten hommat etenee.
Monkey paukahti myyntiin eräälle nettisivustolle, joten heti soittoa myyjälle ja lisätietoja kyselemään. Seuraavana päivänä sovittuna ajankohtana mopoa hakemaan.
Myyjän mukaan kysyntää oli älyttömästi. Ilmoitus kerkesi olla netissä vain vuorokauden ja sinä aikana tuli noin 20kpl sähköpostia sekä puhelinsoittoja myös.
Kyseessä siis 1997 monkey. Kilometrejä mittarissa reilu 3000km, mutta todellista ajomäärää ei tiedossa. Kovin hirveitä tällä ei kuitenkaan ole ajettu, koska paikallaan edessä on vielä alkuperäinen tracktor grip- nappularengas.
Käytönjälkiä on, mutta kuitenkin asiallisessa kunnossa ja lähestulkoon kaikki alkuperäisosat tallessa ja ehjää. Mopo on rekisterissä ja ajossa tälläkin hetkellä.
Tulevan talven aikana siis suunnitelmissa käydä läpi koko mopo. Kaikki maalataan ja siistitään, sekä uutta osaa vaihdetaan jonkin verran.
Hommattuna on jo uusi täydellinen etu-umpio, sekä tilauksessa on melkoinen kasa original osia, mm jarrukengät, tarroja, ruuveja ja pultteja yms.
Isoimmat puutteet on etuvalonkoppa, vasen kahvarunko, ilmanpuhdistin sekä työkalulaatikko. Noita edellämainittuja voi tarjota käytettynä!
Made in japan
Kunhan saan autotallin täysin valmiiksi, niin polkaistaan homma kunnolla tulille.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Mistä tälläsii orginaaleja entisöintikuntoisia mankeja oikee löytyy menee kyllä ehdottomasti seurantaa kun kyse on teikäläisen projektista
Monkey -89ja samurai 70
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Jatkuvalla myyntisivustojen seurannalla niitä joskus löytyy, mutta erityisen valppaana täytyy olla. Nämä menee heti kaupaksi, että juosten saa mennä kun sopiva yksilö löytyy.
Appiukolla on puna-musta monkey projekti meneillään, niin kunhan saan sen ensin maalattua, niin sitten on tämän vuoro.
Appiukolla on puna-musta monkey projekti meneillään, niin kunhan saan sen ensin maalattua, niin sitten on tämän vuoro.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Ohan noita netissä tämän tästä ja olis enemmänkin jos porukat ymmärtäis realistisen arvon eikä pyydetä tähtiä taivaalta.
Tuntureissa ja pv suzukeissa tuli jo hinnat alas koska tarjonta määrää hinnat.
Eikö yhtään tympäse tehdä samanväristä uudelleen?
Tuntureissa ja pv suzukeissa tuli jo hinnat alas koska tarjonta määrää hinnat.
Eikö yhtään tympäse tehdä samanväristä uudelleen?
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Oishan se mieluisampi tehä joku muu väri, mutta punamusta on oma suosikki väri, niin tehdään se toinenki versio siitä. Seuraava on kyllä sitte aivan toisen värinen.
Tuli äskettäin hätäpäissään ostettua 2kpl Erkkola invamopja. Huomena hakureissulle.
Tuli äskettäin hätäpäissään ostettua 2kpl Erkkola invamopja. Huomena hakureissulle.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Oliko edessä ja takana tractor-grip?
Mikäli ei, löytyisi yksi myyntiin. Yvllä lisää.
Mikäli ei, löytyisi yksi myyntiin. Yvllä lisää.
If you never do, you'll never know
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Edessä on, mutta aika haurastunut, niin hommasin jo uudet durot.Juhis kirjoitti:Oliko edessä ja takana tractor-grip?
Mikäli ei, löytyisi yksi myyntiin. Yvllä lisää.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Osia olen keräilly pikkuhiljaa tähän projektiin. Ilmanputsari tuli käytettynä ja kuvien osat uutena.
Hondan osat toimitti Kaustisen Motokellari. Renkaat tuli Moposportilta.
Vielä puuttuu etuvalokoppa, lokarit, työkalut, kytkinkahvarunko sekä tankin ja sivukopan tarrat.
Maalit on myös hommattuna kahteen mankiin, joista toisen maalaus on nyt työnalla(appiukon), punamusta. Maalit hommasin Ylivieskasta, Pohjanmaan 1varaosakeskuksesta.
Hondan osat toimitti Kaustisen Motokellari. Renkaat tuli Moposportilta.
Vielä puuttuu etuvalokoppa, lokarit, työkalut, kytkinkahvarunko sekä tankin ja sivukopan tarrat.
Maalit on myös hommattuna kahteen mankiin, joista toisen maalaus on nyt työnalla(appiukon), punamusta. Maalit hommasin Ylivieskasta, Pohjanmaan 1varaosakeskuksesta.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Tätä projektia jään innolla seuraamaan!
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Aikaa käytössä hyvin rajallisesti, mutta hommat laitettu aluilleen.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Mopo nyt täysin purettuna ja hiekkapuhallusta hieman aloiteltu rungon osalta. Tänään jatkuu muiden osien parissa.
Kasauspultteja ja muttereita, sekä uusia alkuperäisosia myös tulossa hyvän kokoinen kasa.
Kasauspultteja ja muttereita, sekä uusia alkuperäisosia myös tulossa hyvän kokoinen kasa.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Hyvältä näyttää Itsellä olisi myös tarvetta hiekkapuhallukselle. Harmi vaan, että ei ole siihen hommaan tarvittavia laitteita.
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Nyt kun sain aikaseksi tyhjentää kameran, niin palataanpa vielä hieman taaksepäin kuvasadon kera. Nyt on siis koko mopo purettu, hiekkapuhallettu sekä epoksipohjamaalattu. Seuraavana pohjien hieromista, lähinnä bensatankkiin, sekä välihionta kaikille osille ennen pintamaalausta.
Joku varmaan huomaa, että muutamia osia on maalauksessa tuplana, niin ne taas on erääseen toiseen projektiin.
Joku varmaan huomaa, että muutamia osia on maalauksessa tuplana, niin ne taas on erääseen toiseen projektiin.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Eilen sain kaikki osat pohjamaaliin. Kuvia löytyy eri työvaiheista paljon, niin ei säästellä niitä.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Hienoa ja siistiä jälkeä Tästä tulee varmasti hieno ja kliini tuon toisen mankin lisäksi
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Pohjia hieroin osiin parina päivänä ja nyt alkaisi kaikki hopeat osat olla välihiontaa ja pintamaalausta vaille valmiit.
Älyttömästi menee aikaa maalauksiin ja pohjatöihin, kun yrittää kellosepän tarkasti tehdä vanhasta uutta.
Jarrupolkimia ei enään uutena saanut, niin ne piti vanhasta tehdä. Näitä on oijottu ruuvipenkissä, hitsattu, rälläköity jne. Hyvät niistä lopulta tuli. Pinnassa mattamusta RAL 9005.
Mg- ja kytkinkopasakin oli jo vähän käytönjälkeä, niin pitihän nekin hieroa priimaksi, ettei sitten paista uuden maalin alta virheet.
Älyttömästi menee aikaa maalauksiin ja pohjatöihin, kun yrittää kellosepän tarkasti tehdä vanhasta uutta.
Jarrupolkimia ei enään uutena saanut, niin ne piti vanhasta tehdä. Näitä on oijottu ruuvipenkissä, hitsattu, rälläköity jne. Hyvät niistä lopulta tuli. Pinnassa mattamusta RAL 9005.
Mg- ja kytkinkopasakin oli jo vähän käytönjälkeä, niin pitihän nekin hieroa priimaksi, ettei sitten paista uuden maalin alta virheet.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Kiirettä on pitänyt, mutta nyt on saatu hopeat osat, (kytkin ja mg koppaa lukuunottamatta) sekä punaiset maalattua. Maalaus meni näiden kanssa vähän vituilleen, että jäi nuo moottorinposket maalaamatta kun kaadoin maalit pöydälle. Sain paljain käsin kauhottua enimmät takaisin purkkiin, mutta en lähellekkään kaikkia. Kädet oli olkapäihin asti maalissa ja kaikki vaatteet myös.
Honda Cloud silver + 3 kierrosta lakkaa.
Iskarit sain myös kasattua. Vertauskuvia.
Runkoakin voisi alkaa kasailla. Pitää käydä joku päivä prässäämässä svingiin uudet puslat paikalleen, niin saa alkaa läjätä. Mustat osat, tankkia lukuunottamatta maaliin ehkä ens viikolla.
Honda Cloud silver + 3 kierrosta lakkaa.
Iskarit sain myös kasattua. Vertauskuvia.
Runkoakin voisi alkaa kasailla. Pitää käydä joku päivä prässäämässä svingiin uudet puslat paikalleen, niin saa alkaa läjätä. Mustat osat, tankkia lukuunottamatta maaliin ehkä ens viikolla.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Samaa mieltä kiipap:in kanssa Harmi, että maalit ovat levinneet pöydälle, mutta sattuuhan tuota työmiehen tuuria välillä itsellekin.
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Vanha sähkösarja oli yhtä johtoa lukuunottamatta ehjä ja hyvin säilynyt. Johtosarjalle tein kunnollisen liuotinpesun ja sillä valmis.
Uusi heijastinmuovi ja autosolilla vanhan kiinnikeraudan puhdistus.
Mustat osat sain maaliin tällä viikolla. Muutaman osan maalasin tänään uusiksi, kun jäi paikoin hieman appelsiinipintaa ja sitähän ei voi hyväksyä.
On perkeleen hankala väri maalata tuo musta, kun maalaamossa ei riitä valo muutenkaan. Lähes summassa joutui maalata kun valoa ei ole edes sen vertaa, että olis pintaa voinu kunnolla valoa vasten peilata.
Jatketaan kasauksen parissa seuraavaksi.
Uusi heijastinmuovi ja autosolilla vanhan kiinnikeraudan puhdistus.
Mustat osat sain maaliin tällä viikolla. Muutaman osan maalasin tänään uusiksi, kun jäi paikoin hieman appelsiinipintaa ja sitähän ei voi hyväksyä.
On perkeleen hankala väri maalata tuo musta, kun maalaamossa ei riitä valo muutenkaan. Lähes summassa joutui maalata kun valoa ei ole edes sen vertaa, että olis pintaa voinu kunnolla valoa vasten peilata.
Jatketaan kasauksen parissa seuraavaksi.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Lauantaina vietin muutaman tunnin talissa ja sain hieman kasailtua.
Ohjauslaakerit putsailin huolellisesti ja kasasin uudella laakerivaseliinilla. Etupään iso kiristysmutteri ja aluslevy on uudet, sekä myös etuvalokoppa. Äänimerkki on vanha, joka kiilloitettu.
Ohjauslukko myös uusi.
Penkki jäi ylimääräiseksi edellisestä projektista. Penkin peltirungon löysin käytettynä, joka puhalsin ja maalasin. Ostin täydellisen kiinamonkeyn penkin, josta otin tuon pehmusteen, sekä eräältä honda harrastajalta pitreplican penkinpäällinen. Tuon parempaa penkinpäällistä ei oikein mistään saa.
Ohjauslaakerit putsailin huolellisesti ja kasasin uudella laakerivaseliinilla. Etupään iso kiristysmutteri ja aluslevy on uudet, sekä myös etuvalokoppa. Äänimerkki on vanha, joka kiilloitettu.
Ohjauslukko myös uusi.
Penkki jäi ylimääräiseksi edellisestä projektista. Penkin peltirungon löysin käytettynä, joka puhalsin ja maalasin. Ostin täydellisen kiinamonkeyn penkin, josta otin tuon pehmusteen, sekä eräältä honda harrastajalta pitreplican penkinpäällinen. Tuon parempaa penkinpäällistä ei oikein mistään saa.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Samaa mieltä Näyttää todella hyvältä
Etutarakka ja takatarakka mankissa 6/5!
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Menopelit: Honda "tavaramanki" vm.87
ex Saab 9-3 og 2.0t vm.2001
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Vanha takavalon muovi oli vielä elvytettävissä, kun oli muuten ehjä. Vesihionta P1200 paperilla ja pari kerrosta kiiltävää lakkaa päälle.
Vesihiottuna P1200
Lakattuna. Vaikea kuvasta nähdä lopputulosta, mutta aivan hyvä siitä tuli.
Takajarrurummusta oli kolme pinnapulttia neljästä kadonnu ja kierteet alumiininavasta paskottu. Appiukko sorvissa valmisti 8/10mm erikoispulttiaihiot, jotka lyhentelin ja asensin paikalleen. Päät koitin viilata pyöreäksi niin kuin alunperinkin olivat.
Pultit asensin paikoilleen lujan kierrelukitteen kanssa.
Eturumpuun tuli uudet laakerit, sekä stefa.
Etupää meni myös käytännössä kokonaan uusiksi. Uutta tuli liukuputket, muoviholkit, männät, sokkatapit, lukkorenkaat ja pölysuojat.
Jouset ja jousipidikkeet pesin polttoaineessa.
Lokasuojat tuli uudet eteen sekä taakse.
Etupään sain myös kasattua valmiiksi. Uutta on myös etuvalonkoppa sekä koko valoumpio ja heijastimet.
Jalkatappirunkonkin on valmis asennettavaksi. Kumit sekä kasaustapit on uudet, mutta muut pikkuhilppeet on elvytetty vanhoista.
Pakoputki myös valmis.
Pakoputken hiekkapuhalsin sekä maalasin tikkurilan termal silikonimaalilla, samalla maalasin myös lämpösuojan. Nokiluukkuun vaihdoin uuden tiivisteen ja kromisuojaa kiillotin autosolilla. Ei ole aivan uuden veroinen, mutta ehjä ja hyvä osa kuitenkin niin en alkanut uusimaan.
Vesihiottuna P1200
Lakattuna. Vaikea kuvasta nähdä lopputulosta, mutta aivan hyvä siitä tuli.
Takajarrurummusta oli kolme pinnapulttia neljästä kadonnu ja kierteet alumiininavasta paskottu. Appiukko sorvissa valmisti 8/10mm erikoispulttiaihiot, jotka lyhentelin ja asensin paikalleen. Päät koitin viilata pyöreäksi niin kuin alunperinkin olivat.
Pultit asensin paikoilleen lujan kierrelukitteen kanssa.
Eturumpuun tuli uudet laakerit, sekä stefa.
Etupää meni myös käytännössä kokonaan uusiksi. Uutta tuli liukuputket, muoviholkit, männät, sokkatapit, lukkorenkaat ja pölysuojat.
Jouset ja jousipidikkeet pesin polttoaineessa.
Lokasuojat tuli uudet eteen sekä taakse.
Etupään sain myös kasattua valmiiksi. Uutta on myös etuvalonkoppa sekä koko valoumpio ja heijastimet.
Jalkatappirunkonkin on valmis asennettavaksi. Kumit sekä kasaustapit on uudet, mutta muut pikkuhilppeet on elvytetty vanhoista.
Pakoputki myös valmis.
Pakoputken hiekkapuhalsin sekä maalasin tikkurilan termal silikonimaalilla, samalla maalasin myös lämpösuojan. Nokiluukkuun vaihdoin uuden tiivisteen ja kromisuojaa kiillotin autosolilla. Ei ole aivan uuden veroinen, mutta ehjä ja hyvä osa kuitenkin niin en alkanut uusimaan.
Re: Monkey Z50J -97 entisöinti
Nyt on kyl miltein täydellistä!