Pikkuviat

Huolto, korjaus, vianhaku ja muu ylläpito.
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
Mankeli82
Viestit: 283
Liittynyt: 23.08.2013 16:29
Paikkakunta: Hirvensalmi

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Mankeli82 »

ariilari kirjoitti:Moi! Tarvitset uuden jänitteensäätäjän tuon koneen kaveriksi esim. tuon https://www.ooracing.com/store/reg-rec- ... -type.html

Sitten kytket valot niin että tulevat akulta eivätkä suoraan magneetolta. Valkoinen meni sulla ennen suoraan valoille ja haaroitus jännitteessäätäjälle, tämä jää kytkemättä.
Tuo sun koneen magneetto on niin sanottu fullwave ja britit sanoo single phase. Normi monkey magneetto on halfwwave ja briteiksi split phase. Eli sun koneessa on paremmat virrat, mutta valot eivät toimi ilman akkua. Toimivat kuten moottopyörässä, tosin 60-luvulla oli moottoripyörissäkin tuollaiset välkkysähköt kuten normimonkeyssä.

Jos ei auennut niin kuvia löytyy googlettammalla lontoon kielellä.

Juu kyllä aukesi kiitoksia paljon! Eli en tee omalla 12v regulla enää mitään minkä ostin joskus mbfmotolta mikä kävi ei startittomiin koneihin eli ostettava sellainen mikä käy sähköstartilliseen ja pihalla on 3 kiinan 50cc romu mönkijää eli käyköhän niistä regu?
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Söhköstartillisuus ei välttämättä vaikuta siihen mikä magneetto on. Yleensä kiinan mönkijöissä ja skoottereissa on half wave sähköt vaikka sähköstartti on. Niitä on moni muuttanut itse full waveksi, tuolla ohje
http://mastercircuits.blogspot.fi/2012/ ... rsion.html
Magneeton johtojen väreistä asia selviää helpoiten mikä magneetto kyseessä.

Jos ei asian kanssa jaksa kikkailla eikä halua parempia valoja niin vaihtaa magneeton tähän 110:n. Tosin ei se jännittensäätäjänkään vaihto ja muutaman johdon kytkeminen paha homma ole.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Mankeli82
Viestit: 283
Liittynyt: 23.08.2013 16:29
Paikkakunta: Hirvensalmi

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Mankeli82 »

ariilari kirjoitti:Söhköstartillisuus ei välttämättä vaikuta siihen mikä magneetto on. Yleensä kiinan mönkijöissä ja skoottereissa on half wave sähköt vaikka sähköstartti on. Niitä on moni muuttanut itse full waveksi, tuolla ohje
http://mastercircuits.blogspot.fi/2012/ ... rsion.html
Magneeton johtojen väreistä asia selviää helpoiten mikä magneetto kyseessä.

Jos ei asian kanssa jaksa kikkailla eikä halua parempia valoja niin vaihtaa magneeton tähän 110:n. Tosin ei se jännittensäätäjänkään vaihto ja muutaman johdon kytkeminen paha homma ole.

Juu samapa tuo kumpi on mutta joudunko vaihtamaan jännitteensäätimen vai voinko vaihtaa vain + ja - toisinpäin jännärin liittimessä?

Ja joudunko muuttelemaan jinkun/skytin uutta sähkösarjaa jotenkin?
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Jännittensäätäjä pitää vaihtaa. Valokatkaisijalle menevä johto(keltainen) ei mene enään siihen magneeton keltaiseen joka haarautuu myös jännitteensäätäjälle keltaisena vaan niin että valot saa virtaa kun virta käännetään avaimesta päälle. Eli valokatkaisiljalta keltainen johto virtalukolle(oiskohan oranssiin josta virta jarruvalolle,töötille jne.)
Muuta muutoksia ei tarvitse johtosarjaan tehdä. Kuvia vois kaivaa kun ehtii.
Viimeksi muokannut ariilari, 24.07.2016 15:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Mankeli82
Viestit: 283
Liittynyt: 23.08.2013 16:29
Paikkakunta: Hirvensalmi

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Mankeli82 »

ariilari kirjoitti:Jännittensäätäjä pitää vaihtaa. Valokatkaisijalle menevä johto(keltainen) ei mene enään siihen magneeton keltaiseen joka haarautuu myös jännitteensäätäjälle keltaisena vaan niin että valot saa virtaa kun virta käännetään avaimesta päälle. Eli valokatkaisiljalta keltainen johto virtalukolle.
Muuta muutoksia ei tarvitse johtosarjaan tehdä. Kuvia vois kaivaa kun ehtii.
Juu kiitosta tämä selventää jo paljon ja kuvat ois hyviä kans jos viitsit laittaa (Y)
Mutta fullwave jännäriä ei vissiin suomesta saa?
Mäkine
Viestit: 9
Liittynyt: 04.11.2015 16:53

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Eikös se perus 7e kiinanskootterin säädin ole kokoaaltosuunnattu (full wave)?
Kun kahteen liittimeen tulee virta, yhestä maa ja yhestä se suunnattu/tasattu virta. Niin ainakin PV-foorumilta muistan lukeneeni
ariilari
Viestit: 211
Liittynyt: 10.09.2008 22:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja ariilari »

Tuossa normi monkey kytkentä https://www.ooracing.com/store/stator-c ... igger.html

Tossa full wave https://www.ooracing.com/store/gen-supe ... ystem.html

Sitten kolmella kelalla järeämpi, näitä ei juuri mopoissa ole https://www.ooracing.com/store/gen-3-ph ... ition.html

Kaikissa näissä on omanlaisensa jännitteensäädin.
Jincheng Monkey 2008
Skyteam Monkey A1 2009
Skyteam Monkey 2014
Maikhou
Viestit: 75
Liittynyt: 21.02.2015 12:29

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Maikhou »

Mites tuon mankin tankin sais pysymään kiinni, ku suurilla kierroksilla heiluu niin saatanasti josta syntyy kovempi ääni ku itse moposta :D Se 8mm pultti on niin kiinni ku voi olla mutta heiluu melkeen joka suuntaan paitsi eteen-taakse-linjalla.
"Koht lähtee keulimaa!"
RamBoLa
Viestit: 66
Liittynyt: 26.06.2015 11:37

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja RamBoLa »

Kokeele laittaa joku prikka tai vastaava siihen pultiin, autto ainaki itellä.

Mikäs voi olla mankissa vikana, kun ei saa bensaa tulpalle asti ? Kaasariin bensaa ainakin tulee, mutta kun polkee, niin tulppa on täysin kuiva. Lähinnä mietin että voiko vika olla jossain muualla kuin kaasarissa ?
Maikhou
Viestit: 75
Liittynyt: 21.02.2015 12:29

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Maikhou »

Pitänee kokeilla toisella prikalla vielä.

Tuohon sun ongelmaan, vika on kassussa tai bensahanassa. Voisin vaikka vannoa näin, jos olet varma ettei tankki ole tyhjä :D Kaasarin putsauksella tai bensahanan avaamisella saat varmasti ihmeitä aikaan.
"Koht lähtee keulimaa!"
RamBoLa
Viestit: 66
Liittynyt: 26.06.2015 11:37

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja RamBoLa »

Noni putsasin kaasarin ja tulppa silti ihaan kuiva. Bensahanasta tulee kyllä bensaa. Venttiilitkin olen tarkistanut. Vian täytyy varmaan olla kannessa, pitänee avata ja tutkailla asiaa :think:
Maikhou
Viestit: 75
Liittynyt: 21.02.2015 12:29

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Maikhou »

Kokeileppa ottaa imukaula kaasuttimineen pois ja lorautat vähän bensaa imukanavaan ja polkaset. Jos ei hörähdä ni vika on kannessa.
"Koht lähtee keulimaa!"
RamBoLa
Viestit: 66
Liittynyt: 26.06.2015 11:37

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja RamBoLa »

No kaadoin bensaa imukanavasta ja se valui suoraan pakokanavan kautta maahan. Sittenkun polkasin nii sytty koko laitos tuleen :D

No vaihoin kuitenkin toisen koneen kiinni, niin nytten voi rauhassa ettiä vikaa tuosta.
jebatsuikkeli
Viestit: 55
Liittynyt: 18.01.2015 19:57
Paikkakunta: Lapua

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja jebatsuikkeli »

Mikähän mankissa mahtaa olla kun laitoin 72cc kannen kiinni 72cc pytyn kanssa nii siinä vaiheessa ku venttiilit nousee ylös eli siis menee kiinni niin kuuluu kova napsahdus että ottaakohan venttiilit mäntään vai mikä on kun 50cc kannella toimi ihan hyvin ja mäntä on sylinterin yläpään tasolla t-merkin kohdalla niinkuin pitääkin ja jako pitäisi olla oikein kun on moneen kertaan sekin tarkistettu :think:
Moperit:
-Honda monkey 85cc -93
-Honda crf 50cc -04
-Yamaha aerox 50cc -10
-kiinanskootteri 72cc -02

http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewtopic.php?t=21609
Maikhou
Viestit: 75
Liittynyt: 21.02.2015 12:29

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Maikhou »

Kokeile toisella kannentiivisteellä jos ääni häviää. Voit tietty kokeilla pyörittää konetta käsivoimilla, jos tuntuu yläkuolokohdassa raskaalta niin todennäköisesti mäntä osuu venoihin
"Koht lähtee keulimaa!"
Riku
Viestit: 369
Liittynyt: 29.11.2009 17:53

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Riku »

jelppikää!! Eli kyseessä manki jossa 140cc yx kone nyt semmonen vika että kytkin ei toimi millään..Uudet levyt ja jouset vaihettu mutta silti kytkin ei pelitä..Oisko jollain kuvia yx koneesta miten kytkin pitää kasata? esim tuleeko laakerille holkki+jousi sydeemiä niikuin hondassa?
kolmevena
Viestit: 10
Liittynyt: 12.04.2016 14:20

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja kolmevena »

110cc 3 venttiili koneessa ajoitus heittää itekseen aina ajossa hampaan tai puoli pieleen ja puristukset katoavat heti. aina kun jaon säätää uudelleen kohilleen niin puristukset palaavat ja pysyy sen 500m taas ajossa käynnissä kunnes rutistukset jälleen katoavat ja kone sammuu. ilmeisesti se pienempi kampurassa kiinni oleva"nokkaratas" pyörii kampuran ympärillä. johtunee siitä kun siellä on aika jäykät malossin venajouset joita on imupuolella 2kpl jolloin nokkaketjuun kohdistuva veto on paljon kovempi kuin vakiokannessa. ajattelin hitsata sen rattaan siihen kampuraan kiinni? toimiiko? onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja miten ratkaisitte?
Ponkees
Viestit: 38
Liittynyt: 05.09.2014 22:33

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Ponkees »

Mikä on ku ei mankissa kytkin pelitä? Ennen oli 2-levynen kytkin mutta se lakkasi toimimasta kunnolla enkä saanut sitä säädettyä millään toimivaksi, se siis vaihde päällä kytkin pohjassa moottorijarrutti vaikka miten kokeili säätää. Avasin sitten kytkinpuolen ja katsoin että kaikki näytti ok ja päätin kokeilla vaihtaa vakio 1-levysen mutta nyt sitten kun pitää kytkintä pohjassa niin silti puristuksia on normaalisti kiksissä, eli kytkin ei irroita.??
®
too9p3
Viestit: 49
Liittynyt: 04.02.2015 10:54

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja too9p3 »

Kokeile vaihtaa öljyt? :roll:
Ponkees
Viestit: 38
Liittynyt: 05.09.2014 22:33

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Ponkees »

too9p3 kirjoitti:Kokeile vaihtaa öljyt? :roll:
Ei siis oo viel ees öljyi sisäs, voiko se vaikuttaa?
®
jvh
Viestit: 107
Liittynyt: 21.12.2011 17:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja jvh »

Kyllähän se öljy vaikuttaa ku sen avulla se sen kytkimen irroittaa. Lyö öljyt koneeesee ja kokeile uudestaan. :D
Ponkees
Viestit: 38
Liittynyt: 05.09.2014 22:33

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Ponkees »

Laitoin öljyt koneeseen muttei siltikään toiminut vaan oli samanlainen kun ennen, kun käynnistää ja kytkin pohjassa vaihde päälle niin stögää suoraan. Räjäytyskuvistakin kun kattoo niin kaikki pitös olla oikeella paikalla. :think:
Edit: vaihdoin 2levysen kytkimen takasin ja kokosin tarkasti räjäytyskuvan mukaan mutta silti ihan sama ongelma, kytkin pohjassa kiksi normaali???
®
kiipap
Viestit: 113
Liittynyt: 17.04.2014 15:22

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja kiipap »

Kai oot koittanut säätää sen kytkimen oikein ensin sieltä kytkinkopan kannen alta ja sitten vaijerista
Honda Monkey '89 Orkkis Kuvia

Skyteam Monkey 72cc '13 Kuvia
Ponkees
Viestit: 38
Liittynyt: 05.09.2014 22:33

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Ponkees »

kiipap kirjoitti:Kai oot koittanut säätää sen kytkimen oikein ensin sieltä kytkinkopan kannen alta ja sitten vaijerista
Juu oon! Vaikka painan suoraan sitä tappia kytkinkopassa niin ei toimi siltikään.

Edit: voisko vaikuttaa esim. Et mul on kytkinkopassa tiiviste+silikoonimassaa ja sit kytkinkoppa on liian kaukana kytkimestä jolloin se ei ota? Meinaan kaikki pitäs toimii niinku pitää ja kaikki on kasattu nii ku pitää???
®
Mankeli82
Viestit: 283
Liittynyt: 23.08.2013 16:29
Paikkakunta: Hirvensalmi

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Mankeli82 »

Mikähän tivoliin tuli kun tänä aamuna polkasin mopon käyntiin ja lähin ajelemaan niin isoilla kieroksilla kuuluu rahinaa, joka käytännössä tuli yks kaks eli koskaan muullon ei oo kuulunu mitään. Rahina kuuluu/kaikuu yläkertaan ja purin magneeton pohjalevyn ja nokkarattaan päätylätkän ja ketjun kiristin kunnossa tai pohjaa tällä hetkellä eli varat on siitä loppu, mutta ketju on vähän ehkä lösähkö mutta en tiedä sitten tai jaksa uskoa että rahina tulee siitä. Venttiilitkin on säädöissään ja tyhjäkäynnillä ei rahinaa kuullu mutta kaasua kun kääntää niin pahenee ja mitä enemmän kierroksia niin sen pahempi ja kytkimellä tai vaihteillä ei oo mitään merkitystä.

Kellään kokemuksia että mistä vois johtua? Et eikai mikään alakerranlaakerikaan tai nokka? :roll:
Nopeita apuja kaivataan (Y)
Vastaa Viestiin