Joo eli aattelin tehä pienen oppaan vanteiden levityksestä kun sitä täällä paljon kysellään.
Eli mankissahan vanne koostuu kahdesta eri puolikkaasta mitkä pultataan yhteen, niinpä niitä kumpiakin puolia on levitettävä että renkas tulee keskelle. Vanteethan pitää halkaista kahtia että niitä saadaan levitettyä. Itse halkaisin vanteet sorvissa.
Saahan ne myös rälläkälläkin mutta sorvi on tarkin tapa minun mielestä.
Kun olet kummatkin vanteen puoliskot halkaissut niin niiden pitäisi näyttää tältä:
Tämän jälkeen pitäisi mankeloida levitys palat jotka hitsataan halkaistujen osien väliin.
Eli ensiksi pitää laskea kuinka pitkä peltiliuska tehdään että siitä tulee 20cm halkaisialtaan oleva "ympyrä"
Eli mankin vannehan on 20cm korkea (8 tuumaa) Joten lasketaan 3.14(pii)x 20cm ja saadaan 62.8cm
Eli peltiliuskasta tehdään 62.8cm pitkä ja leveyttä niin paljon kun haluat leventää vannetta esim jos haluat vanteesta 5 tuumaisen niin sinun tarvitsee tehdä kummastakin peltiliuskasta 3.17cm leveät.
Sitten sinun tarvitsee saada mankeloitua pellit siten että ympyrän halkaisia on se 20cm. Vaatii aluksi harjoittelua ettet tee liian pientä ympyrää. itsekkin tein ensikis pari liian pientä kehää mutta sitten sain tehtyä hyvät. Kuvaa tästä vaiheesta en valitettavasti muistanut ottaa.
Kun levityspalat on mankeloitu niiden päät hitsataan yhteen. Sen jälkeen levityspala heftataan vanteen halkaistujen kappaleiden väliiin.
Tämän jälkeen levitys palat hitsataan kokonaan kiinni vanteeseen, itse laitoin kaverin hitsaamaan tigillä ne mutta migilläkin onnistuu jos on tarpeeksi ohutta lankaa ja säädöt kohallaan.
Sauma on hyvin sulannut läpi joten kestää varmasti.
Oma vanne ei ole vielä valmis kuten kuvista näkee, mutta varmasti ymmärtää miten levitys tapahtuu tuolla tavalla. Myös toinenkin helpompi tapa on jos löytyy ylimääräisä vanteita mutta nyt en jaksa enempää kirjoitella.
Vakio vanteiden levitys
Vakio vanteiden levitys
Viimeksi muokannut ise95, 14.10.2012 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vakio vanteen levitys
Hyvä opas!
Jatkat joskus ton kirjoitusta vielä
Jatkat joskus ton kirjoitusta vielä
Honda Monkey: -76, -81, -97
Honda "DAX" ST70: -73
Honda "DAX" ST70: -73