Temppujen alkeet
Temppujen alkeet
HUOM! En ota mitään vastuuta jos rikot itsesi/motosi temppuillessasi näiden ohjeiden mukaan. Eli temppuile omalla vastuullasi.
Sutiminen
Tästä tempusta suurin osa varmaan aloittelee harjoittelunsa. Tempun voi tehdä sekä asvaltilla että soralla. Tapoja on monia mutta seuraavia kaksi yleisintä: Laittamalla etujarrun lukkoon ja sitten vaan nostetaan kytkintä ja samalla antaen riittävästi kaasua pitäisi renkaan lähteä sutimaan. Toinen tapa on laittaa jalat maahan, nojata runsaasti eteenpäin ja löysätä kytkintä ja pikku hiljaa kaasua käännellä niin mopo vähän sutii.
Rinki
P*ska rinki, rinkilä, ympyrä tai miksi sitä nyt haluaa sanoa on myös melko helppo temppu, joka hieman erillainen tapa polttaa kumia kuin normaali sudittaminen. Alkuun kannattaa harjoitella hiekkapätkillä jotta löytää oikean kulman ja sitten siirtyä asvaltille. En nyt kertaa aloitus ohjeita kun on samat kun sudittamisessa. Kun on saatu rengas sutimaan lähetään kallistamaan pärrää vasempaan tai oikeaan riippuen kummalla puoella ole (oikealla ni sit vasempaan ja toisinpäin). Kun olet pyöräyttänyt ympyrän on temppu tehty ja voit joko tehtä muutaman lisää tai huristella paikalta pois.
Lukkojarrutus
Tämän tempun osaavat varmasti melkein kaikki: vauhtia tarpeeksi ja sitten takajarru lukkoon niin siitä jää kivoja jälkiä tielle. Motoa kallistamalla saadan vielä hieman muotoja viivoihin.
Endo
Endon eli etupyöräjarrutuksen tarkoituksena on saada mopo vauhdista pysähtymään ei kuitenkaan kuin seinään vaan etupyörällä kauniisti rullaten (perä ilmassa). Se tapahtuu yksinkertaisesti painamalla etujarrua tuntuvasti, mutta ei kuitenkaan lukkoon. Jos sinulla on hyvät jarrut, tämän pitäisi onnistua, mitä kovempi vauhti, sitä pidemmälle endotat. Endoa harjoitellessa vauhti kannattaa pitää järkilukemissa ja asento kannattaa olla käsivarsista hieman joustava, alussa et välttämättä uskalla nojata eteenpäin ym. kokemuksen mukana opit hyödyntämään painon siirtämistä jarrutushetkellä, takapään pompauttamista ym. Kannattaa muistaa että renkaan mentäessä lukkoon, voi olla aika tiukat paikat jos ei osaa hallita pyörää. Jarrutuksen alkaessa muista siirtää paino eteen ja nojaa tilanteen mukaan.
Ilman käsiä ajaminen
Tämä temppu on helpompaa tehdä taisaisilla teillä kuten asvaltoiduilla pätkillä. Ajat ihan normaalisti haluttua nopeutta ja sitten iroitat kädet tangosta. Vauhti kyllä hiipuu hiljalleen, mutta jos pidemmän matkan meinaat ilman käsiä ajaa on myös myynnissä kaasukäden lepuuttajia, jolla saat kaasun lukittua sopivaan asentoon.
Keuliminen
Tämä on jo sitten hieman vaativampi temppu ja sitä kannattaa ensin harjoitella tällä helpommalla tavalla: istutaan penkin melko taka osassa ja pidetään jalat tukevasti maassa, sitten laitetaan kaasua ja päästetään kytkin nopeasti niin pitäisi keulan nousta. Kun aijemmat on jo hallinnassa niin voi kokeilla keulimista tapeilta. Lähdetään ajamaan (hiljaisella vauhdilla) jalat tapeilla, jotta keulan saisi ilmaan paina kytkin pohjaan ja anna tuntuvasti kaasua ja vapauta kytkin nopeasti . Tämä ei ole ainoa tapa nostaa keulaa vaan myös on "ns. limbotyyli"ja monia muita, muttei niistä enempää tässä. Kun tapeilta keuliminen sujuu voi yrittää ajaa mahdollisimman pitkään keula pystyssä ja kokemuksen kartuttua harjoitella "one händereitä" jne. Keulimisessa kannattaa kuitenki olla varovainen, koska menopeli saattaa keulia yli (varsinkin tehokkaammat) jos antaa kaasua, myös takajarrua kannattaa harjoitella käyttämään jotta mahdolliset ylimeno tilanteet pystyy estämään. Hommahan on loppujen lopuksi erittäin simppeli eli takajarruun painetta kun tuntuu että on menossa yli ja fysiikka tuo keulaa alemmas(jos ei liikaa kulmaa jo). Hankaluus on hallita jarrun oikea puristuksen määrä (jos liikaa kolahtaa etupää lujasti tienpintaan ja jos liian vähän menee ympäri) ja sitä kannattaa myös harjoitella aluksi hitaammissa vauhdeissa. Keuliessa on hyvä vaihtaa vaihteita jos aikoo pidemmän matkan keulia jottei kone armottomasti huutaisi ja joutuisi pois tehoalueelta. Myös monissa pienemmissä menopeleissä joutuu keulaa nostamaan 1 vaihteella, koska tehot eivät riitä isommilla.
Nopeuden lisääminen tekee keulinnasta "helpompaa" eli takarenkaan hyrrävoima lisääntyy jonka seurauksesta tasapainottelu on helpompaa, mutta kovemmissa nopeuksissa pienetkin virheet voivat olla tappavia. Kuten jo eläkeläisetkin sanovat Rauhallisuus on valttia tässä hommassa eli mitä hitaampaa keulit sen haastavempaa se on mutta myös näyttävempää.
Sutiminen
Tästä tempusta suurin osa varmaan aloittelee harjoittelunsa. Tempun voi tehdä sekä asvaltilla että soralla. Tapoja on monia mutta seuraavia kaksi yleisintä: Laittamalla etujarrun lukkoon ja sitten vaan nostetaan kytkintä ja samalla antaen riittävästi kaasua pitäisi renkaan lähteä sutimaan. Toinen tapa on laittaa jalat maahan, nojata runsaasti eteenpäin ja löysätä kytkintä ja pikku hiljaa kaasua käännellä niin mopo vähän sutii.
Rinki
P*ska rinki, rinkilä, ympyrä tai miksi sitä nyt haluaa sanoa on myös melko helppo temppu, joka hieman erillainen tapa polttaa kumia kuin normaali sudittaminen. Alkuun kannattaa harjoitella hiekkapätkillä jotta löytää oikean kulman ja sitten siirtyä asvaltille. En nyt kertaa aloitus ohjeita kun on samat kun sudittamisessa. Kun on saatu rengas sutimaan lähetään kallistamaan pärrää vasempaan tai oikeaan riippuen kummalla puoella ole (oikealla ni sit vasempaan ja toisinpäin). Kun olet pyöräyttänyt ympyrän on temppu tehty ja voit joko tehtä muutaman lisää tai huristella paikalta pois.
Lukkojarrutus
Tämän tempun osaavat varmasti melkein kaikki: vauhtia tarpeeksi ja sitten takajarru lukkoon niin siitä jää kivoja jälkiä tielle. Motoa kallistamalla saadan vielä hieman muotoja viivoihin.
Endo
Endon eli etupyöräjarrutuksen tarkoituksena on saada mopo vauhdista pysähtymään ei kuitenkaan kuin seinään vaan etupyörällä kauniisti rullaten (perä ilmassa). Se tapahtuu yksinkertaisesti painamalla etujarrua tuntuvasti, mutta ei kuitenkaan lukkoon. Jos sinulla on hyvät jarrut, tämän pitäisi onnistua, mitä kovempi vauhti, sitä pidemmälle endotat. Endoa harjoitellessa vauhti kannattaa pitää järkilukemissa ja asento kannattaa olla käsivarsista hieman joustava, alussa et välttämättä uskalla nojata eteenpäin ym. kokemuksen mukana opit hyödyntämään painon siirtämistä jarrutushetkellä, takapään pompauttamista ym. Kannattaa muistaa että renkaan mentäessä lukkoon, voi olla aika tiukat paikat jos ei osaa hallita pyörää. Jarrutuksen alkaessa muista siirtää paino eteen ja nojaa tilanteen mukaan.
Ilman käsiä ajaminen
Tämä temppu on helpompaa tehdä taisaisilla teillä kuten asvaltoiduilla pätkillä. Ajat ihan normaalisti haluttua nopeutta ja sitten iroitat kädet tangosta. Vauhti kyllä hiipuu hiljalleen, mutta jos pidemmän matkan meinaat ilman käsiä ajaa on myös myynnissä kaasukäden lepuuttajia, jolla saat kaasun lukittua sopivaan asentoon.
Keuliminen
Tämä on jo sitten hieman vaativampi temppu ja sitä kannattaa ensin harjoitella tällä helpommalla tavalla: istutaan penkin melko taka osassa ja pidetään jalat tukevasti maassa, sitten laitetaan kaasua ja päästetään kytkin nopeasti niin pitäisi keulan nousta. Kun aijemmat on jo hallinnassa niin voi kokeilla keulimista tapeilta. Lähdetään ajamaan (hiljaisella vauhdilla) jalat tapeilla, jotta keulan saisi ilmaan paina kytkin pohjaan ja anna tuntuvasti kaasua ja vapauta kytkin nopeasti . Tämä ei ole ainoa tapa nostaa keulaa vaan myös on "ns. limbotyyli"ja monia muita, muttei niistä enempää tässä. Kun tapeilta keuliminen sujuu voi yrittää ajaa mahdollisimman pitkään keula pystyssä ja kokemuksen kartuttua harjoitella "one händereitä" jne. Keulimisessa kannattaa kuitenki olla varovainen, koska menopeli saattaa keulia yli (varsinkin tehokkaammat) jos antaa kaasua, myös takajarrua kannattaa harjoitella käyttämään jotta mahdolliset ylimeno tilanteet pystyy estämään. Hommahan on loppujen lopuksi erittäin simppeli eli takajarruun painetta kun tuntuu että on menossa yli ja fysiikka tuo keulaa alemmas(jos ei liikaa kulmaa jo). Hankaluus on hallita jarrun oikea puristuksen määrä (jos liikaa kolahtaa etupää lujasti tienpintaan ja jos liian vähän menee ympäri) ja sitä kannattaa myös harjoitella aluksi hitaammissa vauhdeissa. Keuliessa on hyvä vaihtaa vaihteita jos aikoo pidemmän matkan keulia jottei kone armottomasti huutaisi ja joutuisi pois tehoalueelta. Myös monissa pienemmissä menopeleissä joutuu keulaa nostamaan 1 vaihteella, koska tehot eivät riitä isommilla.
Nopeuden lisääminen tekee keulinnasta "helpompaa" eli takarenkaan hyrrävoima lisääntyy jonka seurauksesta tasapainottelu on helpompaa, mutta kovemmissa nopeuksissa pienetkin virheet voivat olla tappavia. Kuten jo eläkeläisetkin sanovat Rauhallisuus on valttia tässä hommassa eli mitä hitaampaa keulit sen haastavempaa se on mutta myös näyttävempää.
Viimeksi muokannut Mtuning, 12.08.2012 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Temppujen alkeet
Ihan kiva ohje jos ei näitä vielä tiedä.
Aikaakin on näyttänyt sinulla menevän hetken aikaa tämän tekemiseen.
Aikaakin on näyttänyt sinulla menevän hetken aikaa tämän tekemiseen.
If you never do, you'll never know
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
nyk. Mercedes-Benz w124 3.0l 24v Sportline
nyk. Toyota Corolla Hardtop, coupe
ex.Mercedes-Benz w124 2.3l
ex. Honda Monkey z50J, projekti
ex. Honda Monkey z50J, low
ex. Honda Monkey z50J, original
ex. Toyota Corolla KE-20, air ride
Re: Temppujen alkeet
No itseasiassa itse en ole tätä tehnyt vaan mototnetistä katoin! Haittaakse Ja ajattelin juu että aloitteville manki kuskeille pikku ohje!
Re: Temppujen alkeet
Pienemmillä menopeleillä 1 vaihteella, koska tehot eivät riitä? Eikös justii nää vakio derbit ynnämuut jaksa vakionakaa ykkösellä edes keulia.
It was at this moment that he knew, he fucked up.
Re: Temppujen alkeet
Kaikki keulii jos on osaava kuski, siis melkein kaikki, vakio derbillä kohtuu helpostikin. Keulimista ei aluks kannata harjotella jalat maassa koska sitten kun yrittää jalat tapeilta, menee jalat paljon helpommin maahan eikä sinne minne niitten pitäis mennä eli jarrulle kun kulmaa tulee sopivasti. Ja keuliessa kaiken ekana opetellaan se takajarru kunnolla, sitten vasta lisää kun se on oikeesti kunnolla hanskassa että vaikka mitä kävis nii ei mee yli.
Kesän 2009 pommitteluita: http://www.youtube.com/watch?v=zRU9tRiFYDg
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Kesä 2010: http://www.vimeo.com/15904163
Re: Temppujen alkeet
Aika hyödyttömät noi ohjeet kyllä.
Miks joku tarvis ohjeita paikalla ruapasemiseen
Miks joku tarvis ohjeita paikalla ruapasemiseen
Re: Temppujen alkeet
Näksä tuo oli kyllä hyvä ohje Ja hei! Huumoria peliin, ei aina tarvii olla tosikko
Re: Temppujen alkeet
Nää oli joskus nakin ja perunan synnyinvuosina mankimaniassa.
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
Re: Temppujen alkeet
Kiitos vinkeistä!
Mankihan on vielä sisäänajossa nii vielä en virejä laita, mutta auttaisko jos tangon laittais aika takakenoon nii olis enemmän painoa perällä ja voi hyvin nykäistä, pv:ssä oli tanko niin mutta onhan tuo mun manki paljon massiivisempi ku pv:ssä oli vaan semmoset osat paikallaa että ajaa voi..
Mankihan on vielä sisäänajossa nii vielä en virejä laita, mutta auttaisko jos tangon laittais aika takakenoon nii olis enemmän painoa perällä ja voi hyvin nykäistä, pv:ssä oli tanko niin mutta onhan tuo mun manki paljon massiivisempi ku pv:ssä oli vaan semmoset osat paikallaa että ajaa voi..
Skyteam Monkey -12
>> nelitahti teiden mahti
>> nelitahti teiden mahti