Venttiilien ajoitus
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Venttiilien ajoitus
Ennen näitä toimenpiteitä pitäisi olla jo sylinteri paikoillaan sekä nokkaketjun kiristin päällä.
Laita magneetto ajoitusmerkin kohdalle
Laita ratas ketjuun niin että se suurin piirtein osoittaa eteenpäin. Ujuta kansi paikalleen.
Kiristä kansi. (tiivisteiden painuminen vaikuttaa ajoitukseen marginaalisesti)
Jos ajoitus ei osu merkin kanssa kohdalleen, älä laita ratasta nokkaan kiinni. Pidä ratasta ruuvimeisselillä hollilla, ja nostele piikki kerrallaan ketjua rattaan yli kunnes ajoitus on kohdallaan
Jos näyttää siltä että ajoitus ei millään mee aivan kohdalleen (kuten yleensä) Niin laita ajoitus yhden piikin ylemmäksi.
Kun olet kiristänyt nokkarattaan paikalleen, pyöräytä konetta muutama kierros ja tarkista merkit uudelleen.
Nämä ajoitusmerkit ovat kaikissa koneissa näissä paikoissa. Ne saattavat olla hieman erinäköisiä, mutta paikat ovat samat. Jos konetta avatessa näyttää siltä että nokan ajoitus on 180 astetta pielessä, ei se oikeasti ole. Nokan ja kampiakselin välityssuhde on 1:2, nokka pyörii puolet hitaammin. Magneetossa on myös toinen merkki, F joka ilmaisee sytytyshetken kohdan, älä erehdy käyttämään sitä venttiilien ajoitukseen.
http://www.youtube.com/watch?v=_2xRnGlqzeA
Laita magneetto ajoitusmerkin kohdalle
Laita ratas ketjuun niin että se suurin piirtein osoittaa eteenpäin. Ujuta kansi paikalleen.
Kiristä kansi. (tiivisteiden painuminen vaikuttaa ajoitukseen marginaalisesti)
Jos ajoitus ei osu merkin kanssa kohdalleen, älä laita ratasta nokkaan kiinni. Pidä ratasta ruuvimeisselillä hollilla, ja nostele piikki kerrallaan ketjua rattaan yli kunnes ajoitus on kohdallaan
Jos näyttää siltä että ajoitus ei millään mee aivan kohdalleen (kuten yleensä) Niin laita ajoitus yhden piikin ylemmäksi.
Kun olet kiristänyt nokkarattaan paikalleen, pyöräytä konetta muutama kierros ja tarkista merkit uudelleen.
Nämä ajoitusmerkit ovat kaikissa koneissa näissä paikoissa. Ne saattavat olla hieman erinäköisiä, mutta paikat ovat samat. Jos konetta avatessa näyttää siltä että nokan ajoitus on 180 astetta pielessä, ei se oikeasti ole. Nokan ja kampiakselin välityssuhde on 1:2, nokka pyörii puolet hitaammin. Magneetossa on myös toinen merkki, F joka ilmaisee sytytyshetken kohdan, älä erehdy käyttämään sitä venttiilien ajoitukseen.
http://www.youtube.com/watch?v=_2xRnGlqzeA
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Venttiilien ajoitus
Hyvä kiitos! Mutta tuliki ongelma, kaverilla on inneri mankissaan. Miten siitä täytyy säätää ajotukset? Ei oo kokemusta noista nii en tiiä..
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 28.12.2010 18:31
- Paikkakunta: Liperi
Re: Venttiilien ajoitus
Eikös se mee iha vaa niin, että vakio vauhtis hollille, ja sillä säädetään ajotus, sen jälkeen inneri takas.
Re: Venttiilien ajoitus
Mitenkä kun tollasessa yläpuolen startti koneessa ei ole sitä klo 12 merkkiä. niin laitoin silmämääräsesti sen siihen, ja katoin tulpanreiästä niin se meni noin klo 11 se merkki et mäntä tuli ihan ylös. Miten säätäisin varmasti ne?
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
Re: Venttiilien ajoitus
Eikös siinäkin ole mg-kopassa se tarkistusreikä? Siihen kohdille.
Re: Venttiilien ajoitus
Aivan, mutta kun ei oo olluna ees koko mg koppaa kiinni
Ja eihän missään mitään järkeä kuitenkaan ole niin turha sitä näissäkään asioissa
Re: Venttiilien ajoitus
Kertokaapas kokenemattomalle, mikäs tämä nokka ketjun kiristin on ja missä sijaitsee????
Re: Venttiilien ajoitus
Tuosta kuvasta näkee tuon kiristimen toiminnan, elikkä se sijaitsee magneeton takana, Koneen pohjassa magneeton puolella on 14mm kannalla oleva pultti, sen kun ottaa irti sieltä tulee pitkä jousi ja saattaa myös tulla osa numero 3. Tuossa kuvassa osan numero kolmen sisällä on se jousi, osa numero 3 painaa tuota osaa numero 2 jossa on kiinni ratas joka painaa nokkaketjua, ja kiristää sitä. Ajoituksen laittaminen on paljon helpomaa ku on irroittanut kiristimen. Todella huonosti selitetty
E:Kuva MB93:sen.
korjasin vähän -kurri
Re: Venttiilien ajoitus
Hei, yksi tapa on säätää innerin kanssa ajotukset silleen, että kokeilee ruuvimeisselillä tulpan reijästä, että mäntä on ihan tarkalleen yläkuolo kohassa ja sitten laittaa nokkarattaassa olevan O merkin klo 9 kohtaan. Ite oon käyttäny tuota taktiikkaa inner rotor kitin kanssa.
Viimeksi muokannut jussi13, 26.04.2012 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Venttiilien ajoitus
MOI.Saisko vinkkiä miten ton magneeton saa irti??
Re: Venttiilien ajoitus
Helpoiten pääsee nyt ja tulevaisuudes ku ostaa mankin magneeton ulosvetimen. Maksaa noin 6e
It was at this moment that he knew, he fucked up.
Re: Venttiilien ajoitus
Kollilla on muistaakseni Skyteam/Solifer Supermoto, eli s-startillinen joihin noi ei käy. Kannattaa ostaa yleismallinen kaksihaarainen ulosvetäjä jos on noita startillisia koneita, niillä saa kaikista helpoiten (kolmihaaraisen yks haara ei mahdu sinne startin lohkon sisälle).
Re: Venttiilien ajoitus
moikka-Mitkä pultit täytyy aukaista ennen ku tolla vetää ulos?mistä noita ulosvetäjiä löytyy?
Re: Venttiilien ajoitus
Pelkästään se vauhtipyörän mutteri pitää irrottaa. Ulosvetäjiä saa mm. Biltemasta ja Motonetistä.
Re: Venttiilien ajoitus
Mut eihän täs kyseises projektis taida olla tarpeen edes irroittaa magneettoa?
Kun eiks se kiristin oo siel pohjas?
Kun eiks se kiristin oo siel pohjas?
Re: Venttiilien ajoitus
voisko joku auttaa? olen taistellut honlei monkeyn moottorin kanssa monta päivää enkä saa nokkaratasta ja vauhtipyörää vain oikeaan kohtaan. ei käynnisty.. olisko nuissa vika vai missä? olen aloittelia näissä hommissa niin jos joku auttaisi
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Venttiilien ajoitus
Tee oma topic tonne ylläpitopuolelle ja selosta vähän tarkemmin mitä oot jo kokeillut jne. ei täytetä näitä topikkeja vianhaulla.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Venttiilien ajoitus
No perhana, taitaa olla ajoitus säädetty nimenomaan sen T-merkin avulla, koska päässäni(tai päissäni) päättelin että T = timing ja säädöt sen mukaan. Täytyy kaivaa pyörä ja motivaatio liiteristä ja laittaa ajoitukset kuntoon. Kiitoksia neuvoista!
Re: Venttiilien ajoitus
Joo, ilmoittele miten on, mutta tosiaan muista laittaa T-merkkiin, ei F!
-87vm punavalko välimalli
EX -90vm käyttis
EX -90vm käyttis
Re: Venttiilien ajoitus
No miten sen saisi pyörimään?
Re: Venttiilien ajoitus
Totanoin... Aattelin kysyä et ku mul on mankis hondan alakerralla 72cc yläkerta ja pystyy ajaan vaan puoli kaasulla ku rupee paukkuu nii saatanasti. Kaiken näkösiä venttiilinvälyksiä oon koittanu 0.05 ylöspäin eikä vaikutusta:/ Mut ajotus ei mee mitenkää paikoillee ja laitoin sen sit vähä ylemmäks nii auttaiskohan se jos laittais pari alatiivistettä lisää nii vois mennä kohillee?
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Venttiilien ajoitus
kurri kirjoitti:Tee oma topic tonne ylläpitopuolelle ja selosta vähän tarkemmin mitä oot jo kokeillut jne. ei täytetä näitä topikkeja vianhaulla.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.