Sivu 2/3

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 10.03.2015 14:08
Kirjoittaja Minkey
mulla oli joku kireä jousi mikä oli varmaan itselaitettu, sentakia jarruvipu niin raskas että jarrutusteho oli tosi pieni, puhdista se levittäjätappi ja uus vaijeri niin sitten varmaan palauttaa itsestään, voihan sinne jonkun löysän jousen laittaa :)

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 16.03.2015 16:19
Kirjoittaja nmi
Viikonloppuna kävin lasikuulapuhaltamassa etuvanteen puolikkaat, keskiön ja jarrukilven. Vanteiden maalikerrosten alta paljastui ikävät halkeamat, pitää käyttää ne jossain hitsattavana.

Purin myös satulan ja sen pelti oli ikävästi ruostunut ja ratkennut takaosasta, se tuli nyt sitten samalla puhallettua. Jännä juttu kun tuo satulan pelti on ollut alunperin valkoiseksi maalattu. Eipä siitä paljon muuta näy verhoilun alta kuin kiinnityskorvakkeet, mutta musta olisi jotenkin ollut luonnolisempi valinta väriksi.

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 16.03.2015 17:14
Kirjoittaja Minkey
Ompas pahasti haljenneet kummatkin :o itellä on kolarivanteessa vaan pieni murtuman näkönen keskiönkiinnitysreiän vieressä, mulla oli repaleinen orkkispäällinen ja pehmustekin oli liimattu penkinrautaan kiinni ja musta penkinrauta mulla oli eli toi on melkovarmasti uudelleen maalattu joskus.

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 23.03.2015 13:27
Kirjoittaja nmi
Minkey kirjoitti:musta penkinrauta mulla oli eli toi on melkovarmasti uudelleen maalattu joskus.
Tarkasti on sitten joku maalannut tämän valkoiseksi, kaikkien vahvikkeiden aukoista kurkkien näkyy vain valkoinen maali. Tuossa ylläolevassa kuvassa on jo ruostuneet kohdat puhallettu ja harso pohjamaalia päällä. Mutta mustaksi sen taidan maalata kuitenkin, valkoiset penkin kiinnikkeet näyttävät vähän oudolta.

Homma edistyi sen verran viikonloppuna että sain hitsautettua vanteen puoliskot kuntoon. Nättiä jälkeä tulee kun on ammattimies hitsaamassa. Jokin on tuon yhden pultinreiän kalvanut soikeaksi, mutta tuskin haittaa. Nyt tällä viikolla maali päälle niin pääsee kasaamaan. Kaikki uudet jarruosat ja laakerit pitäisi olla valmiina.
Tässä oli jostain syystä mittarinpyörittäjä, mutta tilasin sen tilalle holkin 44311-045-670.

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 26.03.2015 18:55
Kirjoittaja nmi
Pistetään taas päivitystä niin jää ainakin itselle muistiin mitä on tehty. Eli harjoiteltu maalaamista, tuli tasaista ja nättiä pintaa vaikka lämpötila ei maalauspaikassa ollut kuin kymmenisen astetta lämpimän puolella. Pohjiin olisi voinut jossain kohtia panostaa hiukan enemmän.
Mastonin akryylimaali spray-tuotteilla maalasin ja lakkasin. Kuinkahan monta vuorokautta noiden pitää antaa kuivua ennenkuin uskaltaa alkaa kasamaan? Uudet jarrukengät varovasti jo asensin kun navat oli jo aiemmin maalattu.

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 26.03.2015 19:08
Kirjoittaja Minkey
hienolta näyttää :)

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 11.04.2015 20:47
Kirjoittaja nmi
Pistetään pitkästä aikaa vähän väliaikatietoa. Manki on nyt kasatttu ja päästy pörräämään pihalla, tosi hauska laite :)
Koska aurinko paistoi käytiin pojan kanssa metsäteitä vähän pitemmällä ja saatiin pari muutakin mankia kuvaan. Kaikki vähän vanhemmilla äijillä.... tuo lähimpänä kuvassa oleva on ihan tiptop kunnnossa. Tuttifrutti sellainen kulahtanut mutta ihan orkkis ja tuo punainen tämän topicin vehje.

Kaasuvaijeri jäi vaihtamatta uuteen, kun tajusin että kaasuttajan kannesta puuttuu sellainen mutkan tekevä metalliputki. Siksi vaijerin yläpäähän on kasattu nippu mutteireita.... ei kellään tuollaista olis myydä? Eli kuvan osat 1, 4 ja 11 tarvitaan, 1986 saakka ilmeisesti sama kaasutin. Tulis varmaan kirjeenä.

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 11.04.2015 22:27
Kirjoittaja Grin
Asiallista (C) Minulla on aika paljon Keihinin osia, tarkistan huomenna jos löytyisi nuo osat ja laitan vaikka yyveetä.

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 12.04.2015 15:17
Kirjoittaja nmi
Grin kirjoitti:Minulla on aika paljon Keihinin osia, tarkistan huomenna jos löytyisi nuo osat ja laitan vaikka yyveetä.
Kiitos! PAO2B on kaasuttimen tyyppi, kävin tarkistamassa.
Jos se mutkaputki on erillinen irrotettava osa, sekin riittää kun varsinainen kansi on tallella.

Kun saan osat, pitää ottaa seuraavaksi kaasutin työn alle, putsata ja tarkistaa. Näemmä myös kaasuttimen tiiviste nro 1 ehkä tarvitaan (löytyykö sitä samalla), on vähän pullahtanut ulos ja tihkuu bensaa hiukan.

Hauskoja nämä vanhat mopot kun melkein kaikki pultit ja mutterit on vaihtuneet aikojen saatossa...

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 29.04.2015 11:35
Kirjoittaja nmi
Oikeanlaista kaasuttimen kantta ei löytynyt keltään käytettynä, joten laitoin uuden tilaukseen. Kiitokset kuitenkin monelle foorumilaiselle vaivannäöstä kun tutkitte varastojanne.

Tässä välissä kävin hitsauttamassa penkin rungon. Oli kyllä aika surullisessa kunnossa, murtunut ja syöpynyt pahasti, kuva aiemmin tässä ketjussa. On kuitenkin korjattuna ihan tukevan tuntuinen. Sudin päälle paksun kerroksen mustaa Hammerin metallimaalia. Ei tullut kovin kaunis, mutta eipä se sieltä onneksi näykkään pehmusteiden alta... Pidetään silmät auki paremman varalta.

Vanha penkinpäällinen tuskin on alkuperäinen kun on kuminauhalla kiristettävä?
Korjasin viillot liimaamalla Bostikilla kangasta taakse. Kelpaa toistaiseksi eikä ihan kaikkea viitsisi uusia, muuten saisi joka nippelin tilata uutta.

Seuraavaksi tosiaan kaasuttimen huolto ohjelmassa. Samalla tilasin uuden tiivistesarjan kun vähän vuotaa bensaa.

Aika paljon mopoa muuten saa kylmänä potkia käyntiin, toivottavasti kaasuttimen huolto tai ilmansuodattimen vaihto auttaa tähän vaivaan.

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 18.06.2015 11:09
Kirjoittaja pelleeee_
Pakko oli oikein rekisteröityä kun itellä saman vuoden projekti :) Kuvia myöhemmin...

Viitsisitkö napata kuvan että minkälainen on tuo valokatkaisija kun se on itseltä lähtenyt käveleen?

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 18.06.2015 15:40
Kirjoittaja nmi
pelleeee_ kirjoitti:Pakko oli oikein rekisteröityä kun itellä saman vuoden projekti :) Kuvia myöhemmin...
Viitsisitkö napata kuvan että minkälainen on tuo valokatkaisija kun se on itseltä lähtenyt käveleen?
Kiva kun näitä joku lukee! Tässä huono kännykästä löytynyt kuva valokatkaisijasta.

Monkey on edennyt sen verran viime viestistäni että kaasutin on kunnostettu ja mopo alkoikin käynnistymään ja kulkemaan selvästi paremmin. Nyt on ajeltu, kunnostus jatkuu...

Etuvalo ilman nopeusmittaria edelleen hakusessa, saa vinkata. Ostetaan sitten uusi jollei löydy minkään kuntoista käytettyä.

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 18.06.2015 21:12
Kirjoittaja pelleeee_
Eikä ku se toinen kahva :D

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 18.06.2015 22:21
Kirjoittaja Minkey
http://mbfmoto.com/etuvalo-mittari/958- ... koppa.html onko tämä oikea? pitää vaan odottaa että tulee lisää myyntiin :)

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 19.06.2015 12:08
Kirjoittaja rocket
-

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 22.06.2015 09:01
Kirjoittaja nmi
pelleeee_ kirjoitti:Eikä ku se toinen kahva :D
Hah, lukihäiriö. Tässä kuva toiselta puolelta, "on - off" tekstit valokatkaisijassa.
rocket kirjoitti:ja vanhaa kaasaria ei kovin kauaa kannata ihmetellä kun uuden ja hieman suuremman saa edullisesti kotiovelle.
Mulla on ajatus säästää mahdollisimman paljon alkuperäistä ja käyttää vain uusia / käytettyjä Hondan alkuperäisosia mikäli vaan mahdollista.
Saishan kokonaan uuden kiinanmankin noin tonnilla kotiovelle :wink:
Minkey kirjoitti:http://mbfmoto.com/etuvalo-mittari/958- ... koppa.html onko tämä oikea? pitää vaan odottaa että tulee lisää myyntiin :)
Jep siinä se olis, olen odotellutkin koska tulee saataville.

Mistähän muuten sais sellaisen vanhan mallin suljettavan tankinkorkin vielä?

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 24.06.2015 20:41
Kirjoittaja Vaeltaja
Tankin korkkeja saa ihan normaalisti cmsnl:ltä tilaamalla.
http://www.cmsnl.com/honda-z50j-monkey- ... ml#results

Alkuperäistä lampun koteloa ja umpiota löytyy ebaysta hyvin. Tuossa umpiossa on muistaakseni yksi johto enemmän kuin pitäisi, mutta on niin lähellä alkuperäistä kuin mahdollista. Ja tietty kannattaa mielellään katsoa samalta myyjältä nuo lampun osat, nuo vaan esimerkkinä.
http://www.ebay.com/itm/Honda-Headlamp- ... ke%3AHonda
http://www.ebay.com/itm/HONDA-Z50K-Z50- ... 1503812314

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 09.12.2015 16:58
Kirjoittaja nmi
Viime foorumipäivityksestä onkin aikaa, joten tässä vähän kuulumisia. Vanha Monkey toimi ihmeen hyvin ensimmäisen kesän poikien ajoharjoitteluvälineenä (niinkuin japanilaisen Hondan toki kuuluukin). Itsekin silloin tällöin ajelin muutaman kilometrin lenkkkejä. Ekan kesän tavoitteena oli saattaa kauan seissyt mopo takaisin ajokuntoon sen enempiä purkamatta tai fiksaamatta. Nyt talvella tuli sitten aika tehdä ensimmäinen iso siistimisoperaatio mopolle, joka onkin jo purettu osiksi.
  • Maalaukseen on viety käytettyinä osina hankitut ja vääränväriset keula, lokarit ja sivuposki.
    Tankki olisi ollut helpppo samalla kertaa oikoa ja maalata yli, mutta en lopulta raaskinut.... Tankki on alkuperäisessä maalissa ja tarroissa, vaikka paikoin onkin paikoin kulunut niin että paljas metalli näkyy. Tuntuu että menee sielu vanhasta moposta jos tuon menee maalaamaan.
  • Runko on purettu paljaaksi. Se on joskus sudittu paksulla mattamustalla maalilla yli ja alta on nyt varovasti hinkattu esille alkuperäinen tehtaan kiiltävä musta. Tietenkään maalinpinta ei ole uusi, mutta se on kauniisti kulunut eikä runko ole ruosteessa. Lisäksi esiinotettu maalipinta kiillottui aika mukavasti dremellillä, hiomavahalla ja huopalaikalla. Mielestäni rungon kulunut maalipinta sopii yhteen alkuperäiseksi jäävän tankin kanssa.
  • Moottoria ei ole tässä yhteydessä vielä tarkoitus avata. Toki siitä on nyt pesty vuosikymmenien kura pois ja hieman kiillotettu hapettuneita, aikanaan kiiltävinä olleita osia.
    Ainut ongelma moottorissa on sylinteristä pakoaukon kohdalta lohjennut pala, joten pakoputkea ei saa kiinni kuin toiselta puolelta. Jätän kuitenkin tämän ongelman seuraavaksi talveksi ettei projekti leviä käsistä...
  • Pieni käytetty traktorimankin etuvalo ja koppa löytyi lopulta syksyllä nettivaraosasta. Samalla tuli ostettua lisää valmiiksi jauhemaalattuja traktorivanteita ja keskiöitä. Osa vanteenpuolikkaista oli harmittavan huonosti korjattuja, mutta kahdesta nyt olemassaolevasta sarjasta saa varmaan koottua yhden sarjan.
  • Suhteellisen ehjä pakoputki löytyi tämän foorumin kautta. Hitsauttamalla pätkän loppuputkea ja maalaamalla siitä saa hyväkuntoisen.
  • Penkin alle kiinnitettävää takavalon telinettä ei helpolla löydä, mutta hankittuna on pilalle leikelty normi takavalon rauta. Pitää katsoa saisiko siitä vielä modattua jonkinlaisen tavallista lyhyemmän takavalonraudan.
  • Pit-replican päällisiä on täällä kehuttu, joten sieltä on tulossa uusi penkinpäällinen. Joskus kun tuolta katselin niin oli vain sinisiä, mutta nyt löytyi mustakin:
    http://www.ebay.com/itm/HONDA-Z50R-Z50- ... 2807aa3de6
  • Tilattuna on läjä purkamisen aikana huonoksi todettuja pikkuosia, mm. keulan korjaukseen. Vielä pitää tehdä toinenkin tilaus, mutta tällä pääsee alkuun.
Eli tässä projektissa on tarkoitus säästää vanhaa mahdollisimman paljon. Olen alkanut täysentisöityjen laitteiden lisäksi arvostaa myös vanhoja, mahdollisimman alkuperäisenä säilyneitä yksilöitä. Omaan silmään näyttää hyvältä kun mopo on selvästi alkuperäiskunnossa, hoidettu ja puhdas vaikkei olisikaan virheetön.

TARPEITA (Vinkkejä osista otetaan vastaan):
  • Nyt ehkä isoimpana puutteena alkuperäinen "valovastus" penkin alle.
    Tämmöinen ilmeisesti oli niissä vanhoissa puoliautomaattimankeissa joissa ei ole akkua?
  • Alkuperäisen kaltaisia sähköliittimiä muutama kappale alkuperäisen, edestä leikellyn johtosarjan korjaamiseen
  • Alkuperäisiä kuusioruuveja puuttuu, mm. etuvalon kiinnitysruuvit, imukäyrän ja kaasuttajan kiinnitys, ilmanputsarin kiinnitys, osa moottorin sivusuojan kiinnitysruuveista, pakoputken kiinnitys, vanteen puoliskojen ruuvit ja mutterit. Tarkoitus korvata oikeilla vähän kerrallaan.
  • Soittokello ohjaustankoon, ilmeisesti tämä on Suomessa lisätty polkupyörän osa?

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 16.12.2015 14:56
Kirjoittaja nmi
Pit replican päällinen saapui. Tuli suoraan postiin eikä jäänyt tulliin. Sopivuus oli erinomainen.
Jouduin hiukan paikkaamaan pehmustetta liimamaalla vaahtomuovia paikkoihin joista sitä oli murentunut. Löysin tummaa ja aika tiukkaa superlonia ja käytin sitä.
Lopputulos on niin hyvä kuin tällä pehmusteella ja huonosta korjatulla satulanrungolla on mahdollista. Asettuu varmasti vielä paremmin ajan kanssa, kuva otettu heti kun päällinen on kiinnitetty paikalleen.

Ei kellään sellaista puolarin valovastusta olisi ylimääräisenä?

Re: Punainen traktorimanki 1980 (kevääksi kuntoon)

Lähetetty: 28.12.2015 12:15
Kirjoittaja nmi
Homma on edennyt pakoputken kanssa. Kevyen puhalluksen jälkeen kaveri hitsasi siihen puuttuvan putkenpään. Tehtiin pari senttiä pitempi kuin alkuperäisessä jos takalokari ei likaantuisi niin helposti. Kuvassa vielä putki katkaisematta.

Vinkki: halkaisijaltaan ja seinämävahvuudeltaan juuri sopivaa putkea löytyy Ikean 2 euron verhotangosta :wink:

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 03.02.2016 09:07
Kirjoittaja nmi
Kuukausi taas vierähtänyt joten laitetaan jotain viestiä. Manki ei niin kauheasti ole edennyt, mutta jotain sentään. Alkuperäistä valovastuksta ei ole löytynyt. Varasuunnitelmana tilasin tuollaisen keraamisen vastuksen (6 ohm 20W) ebaystä.

Iskarit kylpi ultraäänipesurissa jossa ne aika tavalla puhdistuivatkin. Mutta onko kiiltävät (kromatut?) alkuperäiset, siis vanhoissa 1980-81 mallisissa?
Pidän Vaeltajan upeaa traktorin entisöintiketjua referenssinä, mutta siinä iskarit ovat maalatut?
http://www.monkeyt.net/keskustelu/viewt ... &start=100

Tietääkö joku?

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 03.02.2016 09:41
Kirjoittaja Minkey
Noi on pv n vakioiskarit :)

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 04.02.2016 08:49
Kirjoittaja nmi
Minkey kirjoitti:Noi on pv n vakioiskarit :)
Kiitos, tieto lisää tuskaa (ja pidentää ostoslistaa) :D

Sitten sellainen pieni detalji, onko traktorin takasvingissä alunperin hitsattu pieni peltilätkä väijerin pidikkeeksi? Tarkoituksena ettei takajarruvaijeri hankaisi renkaaseen. Omassa oli sellaisen jäänteet ja siihen hitsattiin pieni pellinpala jonka voi taittaa vaijerin ympärille. Vaeltajan kuvissa en kyllä sellaista huomannut...

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 04.02.2016 19:43
Kirjoittaja nmi
nmi kirjoitti:Sitten sellainen pieni detalji, onko traktorin takasvingissä alunperin hitsattu pieni peltilätkä väijerin pidikkeeksi?
Vastaan itselleni, kyllä svingiin on hitsattu pellinpala vaijerinkiinnikkeeksi. Näkyy valokuvissa tässä Jarnon ketjussa: http://monkeyt.net/keskustelu/viewtopic.php?f=3&t=8780
Lisäksi netistä löytyi suttuinen valokuva jossa sama vaijerinkiinnike näkyy. Tässä siihen on tungettu huohotusletkukin.

Yllättävän paljon 1980/81 mallisessa on pieniä eroja verrattuna uudempiin....

Tuo takaiskari asia jäi vaivaamaan. Tuossa yllä linkittämässäni Jarnon ketjussa näkyy myös traktorimankin iskarin kuvat, jotka ovat samanlaiset kuin minulla, eli mallia "PV". Ja siellä onkin kommentoitu ettei ne kuulu tähän malliin. Hauska yhteensattuma että sellaiset on sattuneet molempiin traktoreihin.

Iskareita ei taida enää saada Hondalta, eikä pysty laittamaan uutta kiinalaista. eBaystä löytyi kunnostuskelpoiset iskarit vuoden 1979 Z50J:stä 30 eurolla. Toivottavasti ovat suorat. Rohkaistuin tilaamaan kun puslat ainakin näyttivät kuvassa hyvältä, vaikka maalipinta onkin muuten huono. Toivottavasti ovat nyt oikeaa mallia. Äkkiä katsoen uudemmissa Mankeissa näyttäisi olevan maalatut jouset ja vanhoissa kromatut?

Re: Punainen traktorimanki 1980 (Osia ja apua tarvitaan!)

Lähetetty: 06.03.2016 21:55
Kirjoittaja walther
Mistä tuon penkinpäällisen tilasit? Etsin itse ebaysta, mutta siellä ei ollut kuin ylihintaisia ja suurilla toimituskuluilla olevia jenkeistä. Eli hakusessa tuollainen samanlainen, pelkällä honda teksillä varustettuna. Ilman 50 tai z merkintöjä sivussa. Lisäksi oma pehmusteeni on aikansa elänyt, joten jos jollain on tietoa mistä sellaisen voi tilata, niin voisi linkkejä laittaa.