Pikkuviat

Huolto, korjaus, vianhaku ja muu ylläpito.
Alueen säännöt
• Käytä hakua ennen uuden viestiketjun luomista. Samaa ongelmaa on ehkä jo käsitelty.
Liitä apukaavake viestiisi! Muiden on helpompi neuvoa sinua.
• Otsikoi aihe niin, että se kuvaa jo vikaa. EI siis otsikkoja tyyliin "mikä vikana?" tai "omituista..".
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Hmmm.. Minkä värinen tulppa? Saattaa olla nokipiikki. Tai sitten koita säätää kohoa hivenen ylöspäin että sais _vähän_ enemmän polttoainetta.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
Bomb3r
Viestit: 168
Liittynyt: 04.05.2008 21:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Bomb3r »

En oikeen muutakaan paikkaa keksiny missä vastattais nopeesti, elikkäs oon vaihtamassa mäntää mankiin. Kuinka paljon sisäänajoa, ja vaihdanko öljyt vaikka ekan 100km ja sit taas joskus 500km jälkeen? Vai kamat kiinni, ekaks vähän rauhallisemmin joku 1 tankillinen ja sit vaan hanaa?
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Kiihdyttelet kunnolla ja et huudata pitkiä matkoja, eli siis melkein kaikki vaihteet läpi. Jenkaa voi antaa, kunhan muistaa sen huudatuksen jättää pois, vältä moottorijarrua..

Muutaman tankin ajat, senjälkeen vaihdat öljyt, joku 500km se vaihto on muistaakseni :roll:
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja kurri »

Ei sen öljynvaihdon kans nii kamalaa kiirettä oo jos pelkän männän vaihdat, eri juttu uudella koneella kun vaihteiston osat hakee paikkaansa ja metallimutua irtoo paljon.

Muista kumminkin hoonata vaikket porauttaiskaan, muuten ei männänrenkaat asetu kunnolla.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Näksä
Viestit: 894
Liittynyt: 19.06.2009 17:41
Paikkakunta: Sastamala

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Grimnir kirjoitti:Kiihdyttelet kunnolla ja et huudata pitkiä matkoja, eli siis melkein kaikki vaihteet läpi. Jenkaa voi antaa, kunhan muistaa sen huudatuksen jättää pois, vältä moottorijarrua..

Muutaman tankin ajat, senjälkeen vaihdat öljyt, joku 500km se vaihto on muistaakseni :roll:
Minkä takia moottorijarrua pitäisi välttää? Mitä haittaa siitä nelarissa muka on?
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja kurri »

Imutahdilla pyttyyn voi tulla alipaine ja männänrenkaiden ja pytyn väliin voi tulla öljyä joka hidastaa männänrenkaiden asettumista. (ja karstoittaa ym.)
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Näksä
Viestit: 894
Liittynyt: 19.06.2009 17:41
Paikkakunta: Sastamala

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Mutta sisään ajon jälkeen, kun renkaat on asettunu ei ole moottorijarrusta enää haittaa, muuta kun karstottaa enemmän? En oo kyl ikinä ennen kuullukkaa ettei nelarille sais antaa moottorijarrua, aina tulee opittua uutta :)
Grimnir
Moderaattori
Viestit: 2229
Liittynyt: 25.07.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Grimnir »

Monenlaista juttua on kyllä ollu, useimmat autokoulut ja päästöihmiset kehottavat moottorijarrutukseen, mutta jotkut mekaanikot sanovat sen olevan haitaks koska männänrenkaat syö pyttyä enemmän ja sitäkautta pääsee hiljalleen bensaa öljyn sekaan joka taas heikentää alakerran voitelua.. Ohipuhallusta ja karstottumistakin esiintyy.

Tiedä sitten onko siitä 4t moottoreissa niin kamalaa haittaa, en kuitenkaan ite raaskis sisäänajossa hirveesti moottorijarrutella :twisted:
- Arguing on the internet is like the special Olympics... even if you win, youre still retarded.
Bomb3r
Viestit: 168
Liittynyt: 04.05.2008 21:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Bomb3r »

Selvä, kiitoksia näistä vinkeistä!
Malössi
Viestit: 26
Liittynyt: 13.09.2010 15:08

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Malössi »

Elikkä ittellä tuommonen vm.98 manki ja melkeinpä vakio kuosissa tekniikaltaan. Semmonen ongelma, että ei käy yhtään tyhjäkäyntiä (ei auta neulan säätö, ei seosruuvi eikä myöskään tyhjäkäynti ruuvin säätö) mopoa pitää lämmitellä lämpimästä tallista n. 5-10min, että sillä voi lähteä ajamaan, muuten vain sammuu jos koittaa lähteä ajamaan. Ja ajaessakin kun vaihtaa esim kakkoselta kolmoselle ja lyö kaasua niin periaatteessa booaa, kun kaasua vähän laskee niin lähtee ilosemmin taas liikkeelle..
Olisiko mahdollinen vika väärä pääsuutin? Tuosta booaamisesta ajattelin, että pitäisikö isompaa suutinta hommata? Vaikuttaisiko se myös tyhjäkäyntiin? Kuinka paljon isompaa suutinta kannattaisi suurinpiirtein kun kuitenkin tolla jotenkin voi ajaa, ehkäpä 5-10-15 isompi suutin??
kurri
Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
Viestit: 3432
Liittynyt: 01.02.2008 18:16
Paikkakunta: Akaa

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja kurri »

ei sulla tyhjäkäyntisuutin ois tukossa?
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!

Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Malössi
Viestit: 26
Liittynyt: 13.09.2010 15:08

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Malössi »

Täytyy huomenna katsoa, mutta mites tuo kun pikkusen aina booaa vaihteen vaihdon jälkeen? 5 kokoa isompi pääsuutin?
Tontoformaatti
Viestit: 2
Liittynyt: 23.11.2010 03:45

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Tontoformaatti »

Ei lähde manki käyntii. Kaasari putsattu, antaa hyvän kipinän, venttiilit säädetty, ajotus kohillaa..
Nokkarattaan ketju hieman löysällä, mutta eikai se voi vaikuttaa käyntiin lähtemiseen?
Malössi
Viestit: 26
Liittynyt: 13.09.2010 15:08

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Malössi »

Oletko koittanut laittaa bensaa tulpan reijästä? Mites onko nokkaratas oikeassa asennossa ja oikein päin?
epro
Viestit: 90
Liittynyt: 05.10.2010 19:33
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja epro »

Miten voi olla mahollista että manki vuotaa öljyä pakoaukosta?
Reiska97
Viestit: 301
Liittynyt: 16.04.2010 20:01
Paikkakunta: Raisio

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Reiska97 »

topppsu kirjoitti:
devil kirjoitti:Millaistas pätkimistä on kyseessä? Booausta, nykimistä vai kone sammuu, starttaa uudestaan, sammuu -tyyliin?
No vähän tommosta nykimistä. Ja kaasarina on soikee 19mm JingKe.
Mullakin oli,mut laitoin 82 pääsuuttimen ni loppu se nykiminen.
trolli
Viestit: 33
Liittynyt: 12.07.2008 21:11

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja trolli »

Kertokaapas käykö manki laihalla vai rikkaalla, kun tulppa musta ja ns. tukehtuu bensaan ku kääntää nopeesti kaasua, mutta kuitenkin kun laittaa ryypyn päälle ja kääntää kaasua niin toimii hyvin, eli sen mukaan kävisi laihalla
Huomenna koitan säätää neulaa niin näkee että kumpaa se on.
Honda Monkey Z50j 1989 72cc ja "19"mm jinke
Piispa
Viestit: 330
Liittynyt: 27.07.2010 13:13
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Piispa »

Kun käynnistin mankin juuri (parin pvn seisonnan jälkeen) yläkerrasta kuului saatanallista rahinaa.
Annoin koneen lämmitä noin minuutin, niin rahina loppui. Mikä on vikana :think:
Honda Monkey -91
Volkswagen Golf -98 mk4 1.6
ConneX
Viestit: 319
Liittynyt: 03.10.2009 22:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja ConneX »

trolli kirjoitti:Kertokaapas käykö manki laihalla vai rikkaalla, kun tulppa musta ja ns. tukehtuu bensaan ku kääntää nopeesti kaasua, mutta kuitenkin kun laittaa ryypyn päälle ja kääntää kaasua niin toimii hyvin, eli sen mukaan kävisi laihalla
Huomenna koitan säätää neulaa niin näkee että kumpaa se on.
Jos tulppa on musta ni on liian rikkaalla. :mrgreen:
Tontoformaatti
Viestit: 2
Liittynyt: 23.11.2010 03:45

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Tontoformaatti »

Malössi kirjoitti:Oletko koittanut laittaa bensaa tulpan reijästä? Mites onko nokkaratas oikeassa asennossa ja oikein päin?
Nokkaratas on oikeassa asennossa, mutta eihän sillä ole väliä että miten päin on? mutta voiko tuo ketjujen löysyys vaikuttaa (nokkaketjun)
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

ConneX kirjoitti:
trolli kirjoitti:Kertokaapas käykö manki laihalla vai rikkaalla, kun tulppa musta ja ns. tukehtuu bensaan ku kääntää nopeesti kaasua, mutta kuitenkin kun laittaa ryypyn päälle ja kääntää kaasua niin toimii hyvin, eli sen mukaan kävisi laihalla
Huomenna koitan säätää neulaa niin näkee että kumpaa se on.
Jos tulppa on musta ni on liian rikkaalla. :mrgreen:
Paa rikkaammalle ja laita lämpöarvoltaan kuumempi tulppa. C7HSA -> CR6HS
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
trolli
Viestit: 33
Liittynyt: 12.07.2008 21:11

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja trolli »

devil kirjoitti:Paa rikkaammalle ja laita lämpöarvoltaan kuumempi tulppa. C7HSA -> CR6HS
Joo kokeilin kaikissa neulan lovissa ja rikkaimmalla kävi parhaiten, booaa vieläkin eli isompaa suutinta kehiin? tulppaa en oo kokeillu vielä vaihtaa, mutta huomenna ostan uuden. Mä ostin siks tuon 7 lämpöarvon tulpan ku aattelin että 72cc:lle se olis sopiva. Mitä muuten tuo lämpimämpi tulppa auttaa?
E: Mikä muute on kun aivastaa kaasarista parin minuutin välein, venat säädetty parii päivää sitten, eikä ajettu sen jälkee kun pari km? voiko ajoitus olla pielessä kun kuitenkin kulkee yhtä kovaa kun ennenkin.
Osmo_
Moderaattori
Viestit: 1478
Liittynyt: 29.03.2009 18:08
Paikkakunta: Huittinen/Ilmajoki

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Se vaikuttaa siihen kuinka kuumana kone loppujenlopuksi käy. Hyvin vähän toisaalta. Mutta sitten täytyy laittaa lämpösempi jos sillä sopivalla seoksella tulppa on musta. Tulpan täytyy polttaa se karsta pois. Liian kylmä tulppa ei polta.
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04

EX. Devil, nyk. Osmo_
trolli
Viestit: 33
Liittynyt: 12.07.2008 21:11

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja trolli »

devil kirjoitti:Se vaikuttaa siihen kuinka kuumana kone loppujenlopuksi käy. Hyvin vähän toisaalta. Mutta sitten täytyy laittaa lämpösempi jos sillä sopivalla seoksella tulppa on musta. Tulpan täytyy polttaa se karsta pois. Liian kylmä tulppa ei polta.
Selvä, ihan uutta tietoa minulle :)
Jospa sen sais sillä vähän isommalla suuttimella ja uudella tulpalla kuntoon.
valemian
Viestit: 20
Liittynyt: 03.10.2010 11:28

Re: Pikkuviat

Viesti Kirjoittaja valemian »

Mikä vikana koneena 125 lifan ja kaasarina 24mm molkt mikunin kopio. Kun polkasee käymään kierrokset nousee todella korkeiksi ja jää huutamaan, vaikka ottaisi ryypyn pois. Mikä vikana?
Vastaa Viestiin