Z50J _traktor-edition_ (1980–1981)
Vuonna tuhatyhdeksänsataakahdeksankymmentä mopojen painorajoitukset helpottuivat hieman ja Honda sai alkaa tuuttaamaan seuraavaa mallia Suomalaisille markkinoille. Tähän malliin ei laitettu yhtään Italialais-valmisteista osaa ja ainoana "patenttiratkaisuna" tässä mallissa on edelleen se suomen pajoissa kyhäilty ja hutera alumiininen jalkatappirunko. Mitään muuta heikkoa tässä traktorissa ei sitten ollutkaan ja ehdottoman hyvä niin, sillä tämän mallin rinnalle tuli vuonna 1981 kilpailijaksi naapuritehtaan valmistama suzuki-soliferin pv. Kaksintaistelu alkoi tästä vuodesta, eikä se ainakaan minun tietääkseni ole loppunut vielä tänä päivänäkään.
Tämän traktor-mallin Hondassa on lukuisia poikkeuksia edelliseen light-versioon nähden:
– pienet jarrurummut, jotka ovat kolmesta kohtaa kiinni soikeareiällisissä "traktorivanteissa"
– pieni japanilaistekoinen lamppu pyöreän kromikehän kera
– pikkutankki muuttui 3,5L tankkiin
– käsitakajarru
– hieman erilainen moottori kuin aikaisemmassa mallissa
– ei virtalukkoa
– erilainen pakoputkenlämpösuoja
Tätä z50j-mallia myytiin suomalaisille ainakin kolmella värillä: valkoinen, sininen ja punaoranssi.
Tämä monkeli on tunnettu harvinaisuudestaan. Vain harva näistä vekottimista on enää jäljellä kokonaisena ja siksi tämä on keräilijöiden/ monkey-harrastajien yleinen mielenkiinnonkohde. Mystiseksi tämän mallin tekee sen pieni valmistusaika, minkä aikana mitään megalomaanista määrää ei yksinkertaisesti keritty myymään ihmisille ja sen seurauksena tietoa/keskustelua/'edes jotain materiaalia' tästä mallista löytyy onnettoman vähän.
Kyseinen kasariluvun monsooli pitää sisällään muutamia eksoottisuuksia. Nimittäin traktor-editionissa olevat soikeareiälliset ja pieni napaiset ns. traktorirenkaat sekä pienipyöreä musta lamppu ovat asioita, joita ei ole mankien mukana tuotu Suomeen kuin lähestulkoon tasan tarkkaan tämän mallin verran. Osa harrastajista kertookin kyseisen etulampun pärjäävän harvinaisuudessaan kananhampaalle.
Kuvat ja tekniset-tiedot TM-lehdestä 8/81
Yksi kuva vielä tuulilasi 6/80 -lehdestä:
