Z50 ja suomalainen
Alueen säännöt
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
• Kirjoita selkeästi!
• Pysy aiheessa!
• Älä tee lainaushirviöitä! Ei yli 2 lainausta sisäkkäin!
• Muokkaa! Älä kirjoita uutta peräkkäistä viestiä lyhyen ajan sisällä!
Re: Z50 ja suomalainen
Me like. Tuosta yleistä tietoa topikista voi ottaa materiaa seuraavaa osaa varten Kiva kun joku jaksaa väkerrellä näitä
Foorumin säännöt. Lue.
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
International 584 '81+Solid 2100, International 784 TA 4X4 '79, Nuffield 4/65 '67, Toyota Avensis '97, Honlei '04
EX. Devil, nyk. Osmo_
Re: Z50 ja suomalainen
Mukavaa luettavaa kahvi toisessa kädessä.
Ja viisastukin samalla. Kiitokset näistä kirjoituksista.
Ja viisastukin samalla. Kiitokset näistä kirjoituksista.
Re: Z50 ja suomalainen
Great!
Honda Cbr 125r Repsol -06 EX
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Re: Z50 ja suomalainen
Sä oot kyllä hyvä kirjottaan näitä!
It was at this moment that he knew, he fucked up.
Re: Z50 ja suomalainen
Mahtava topic ja todella selkeää ja helposti luettavaa tekstiä! Btw:
Sain muutamia kuukausia sitten tietoon, että Siikajoella tässä naapuripitäjässä oli ollut kaksi kappaletta kuin uusia Honda Z50M-malleja jonkun aitan yläparsilla. Kaveri kertoi, että kun joku joka ymmärsi näiden arvon oli nähnyt kyseiset mopedit oli hän saman tien ostanut ne yhteensä 5000e hintaan. Nyt en tiedä, missä ne ovat, mutta voin taata että ne ovat varmasti hyvässä turvassa.
Tämmöinen juttu
Sain muutamia kuukausia sitten tietoon, että Siikajoella tässä naapuripitäjässä oli ollut kaksi kappaletta kuin uusia Honda Z50M-malleja jonkun aitan yläparsilla. Kaveri kertoi, että kun joku joka ymmärsi näiden arvon oli nähnyt kyseiset mopedit oli hän saman tien ostanut ne yhteensä 5000e hintaan. Nyt en tiedä, missä ne ovat, mutta voin taata että ne ovat varmasti hyvässä turvassa.
Tämmöinen juttu
Se kellä on eniten romua, voittaa!
Re: Z50 ja suomalainen
Z50J- special light (1976–1979)
TM 11/76
Vuonna 1976 tapahtui jotain erikoista.
Jotain sellaista mitä tehdään vain erittäin harvoin.
Nimittäin Hondan uuden z50j-mallin väkisin tuonti Suomeen.
TM 11/76
Honda toi maahantuojalle myytäväksi oman näkemyksensä 76–79 vuosien suomimankista, jossa oli jo otettu huomioon Suomen paino- ja tehorajoitukset, joten mopoissa oli teetetty metallisien lokasuojien sijaan mopoihin muoviset ja kaasuttimeen oli lisätty kuristusholkki jo tehtaalla. Nämä ei kuitenkaan viranomaisille riittäneet alkuunkaan, vaan piti saada painoa pois vielä paljon enemmän. Otto Brandt Ab sai nyt tehtäväkseen rakennella todellinen light-versio. Ensimmäisinä lähtivät lamput edestä ja takaa, sitten heti perään revittiin mopoista irti jalkatappirungot. Kevyemmät lamput haettiin Italiasta ja jalkatappirungot tehtiin Suomessa alumiinista. Jalkatappirunko seisontatukineen oli kuitenkin sen verran epäilyttävän oloinen, että sitä piti oikein käydä Japanissa Hondalaisille näyttämässä, kun eivät muuten uskoneet sen kestävän edes kuskin jalkojen painoa. Tankki piti saada myös kevyeksi, joten näihin malleihin lisättiin edellisvuoden 2l ’pikkutankki’. Etujousituskin on kaikissa Suomeen tuoduissa mankeissa kevyttä tekoa juuri painorajoitusten johdosta. Näiden edellä mainittujen pikkuisten muutosten jälkeen saatiin tasku-honda tyypitettyä mopoksi ja myynti aloitettua. Maahantuojalla vaihdetut japaniosat piti myös hävittää, jottei niitä saisi asennettua jälkikäteen.
Tässä hondassa on myös muutakin erikoista kuin vain maahantuojan toimesta tehdyt muutokset, nimittäin takaiskunvaimentimet ovat yläpäästä kiinni pitkällä läpipultilla sekä moottorin ylemmät kiinnikereiät ovat kolmionmuotoiset.
TM 11/76
Ohjaustanko oli edelleen kokoontaitettavaa mallia sekä jakatapit olisivat kääntyviä, jos japanilaisten painavia osia olisi saanut käyttää. Tekniikanmaailman testissä 1976 jalkatapit ihan oikeasti jopa taipuivat pienen testin aikana.
Suomen ensimmäinen z50j-malli ei siis ole mikä tahansa malli, vaan oikein todellinen suomi-mode ja vain sekä ainoastaan suomalaisille. Tällaista vaivaa, saada minihonda Suomen markkinoille, ei varmasti nähtäisi ilman tietoutta varmasta menekistä ja suomalaisten kovasta osto halusta. Tämä vuosimalli haarautti Hondalla suomalaiset monkeyt muiden maailman monkeista aivan omaksi kuppikunnakseen. Honda teki mankista Amerikan, Japanin, Euroopan ja mikä hauskinta myös Suomispecial mallia.
TM 11/76
TM 11/76
Vuonna 1976 tapahtui jotain erikoista.
Jotain sellaista mitä tehdään vain erittäin harvoin.
Nimittäin Hondan uuden z50j-mallin väkisin tuonti Suomeen.
TM 11/76
Honda toi maahantuojalle myytäväksi oman näkemyksensä 76–79 vuosien suomimankista, jossa oli jo otettu huomioon Suomen paino- ja tehorajoitukset, joten mopoissa oli teetetty metallisien lokasuojien sijaan mopoihin muoviset ja kaasuttimeen oli lisätty kuristusholkki jo tehtaalla. Nämä ei kuitenkaan viranomaisille riittäneet alkuunkaan, vaan piti saada painoa pois vielä paljon enemmän. Otto Brandt Ab sai nyt tehtäväkseen rakennella todellinen light-versio. Ensimmäisinä lähtivät lamput edestä ja takaa, sitten heti perään revittiin mopoista irti jalkatappirungot. Kevyemmät lamput haettiin Italiasta ja jalkatappirungot tehtiin Suomessa alumiinista. Jalkatappirunko seisontatukineen oli kuitenkin sen verran epäilyttävän oloinen, että sitä piti oikein käydä Japanissa Hondalaisille näyttämässä, kun eivät muuten uskoneet sen kestävän edes kuskin jalkojen painoa. Tankki piti saada myös kevyeksi, joten näihin malleihin lisättiin edellisvuoden 2l ’pikkutankki’. Etujousituskin on kaikissa Suomeen tuoduissa mankeissa kevyttä tekoa juuri painorajoitusten johdosta. Näiden edellä mainittujen pikkuisten muutosten jälkeen saatiin tasku-honda tyypitettyä mopoksi ja myynti aloitettua. Maahantuojalla vaihdetut japaniosat piti myös hävittää, jottei niitä saisi asennettua jälkikäteen.
Tässä hondassa on myös muutakin erikoista kuin vain maahantuojan toimesta tehdyt muutokset, nimittäin takaiskunvaimentimet ovat yläpäästä kiinni pitkällä läpipultilla sekä moottorin ylemmät kiinnikereiät ovat kolmionmuotoiset.
TM 11/76
Ohjaustanko oli edelleen kokoontaitettavaa mallia sekä jakatapit olisivat kääntyviä, jos japanilaisten painavia osia olisi saanut käyttää. Tekniikanmaailman testissä 1976 jalkatapit ihan oikeasti jopa taipuivat pienen testin aikana.
Suomen ensimmäinen z50j-malli ei siis ole mikä tahansa malli, vaan oikein todellinen suomi-mode ja vain sekä ainoastaan suomalaisille. Tällaista vaivaa, saada minihonda Suomen markkinoille, ei varmasti nähtäisi ilman tietoutta varmasta menekistä ja suomalaisten kovasta osto halusta. Tämä vuosimalli haarautti Hondalla suomalaiset monkeyt muiden maailman monkeista aivan omaksi kuppikunnakseen. Honda teki mankista Amerikan, Japanin, Euroopan ja mikä hauskinta myös Suomispecial mallia.
TM 11/76
Re: Z50 ja suomalainen
Kiitos muuten paljon tähän säikeeseen tulleista kommenteista.
Kuten Grimnir aikaisemmin totesikin, niin joskus tietysti loppuu mankin historia ja tänne tulee jotain muuta.
Itse en tiedä juurikaan noista mankien teknisistä (moottorin yms.) muutoksista eri aikakausilla, joten jos joskus haluaisi oikein kunnollisen ja perusteellisen tehdä, niin tarvitsisin siihen auttamatta kaverin. Puolarikoneessakin on ilmeisesti tapahtunut joitain pieniä muutoksia 70-80lukujen aikana...
mutta jatketaan tätä rataa..
Kuten Grimnir aikaisemmin totesikin, niin joskus tietysti loppuu mankin historia ja tänne tulee jotain muuta.
Itse en tiedä juurikaan noista mankien teknisistä (moottorin yms.) muutoksista eri aikakausilla, joten jos joskus haluaisi oikein kunnollisen ja perusteellisen tehdä, niin tarvitsisin siihen auttamatta kaverin. Puolarikoneessakin on ilmeisesti tapahtunut joitain pieniä muutoksia 70-80lukujen aikana...
mutta jatketaan tätä rataa..
Re: Z50 ja suomalainen
+1
Honda Cbr 125r Repsol -06 EX
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Honda monkey -92 Valitettavasti EX
Honda monkey -81
Re: Z50 ja suomalainen
Velho ossaa kirjjottaaaa.
Re: Z50 ja suomalainen
Kassµ kirjoitti:Velho ossaa kirjjottaaaa.
Näytät muuten sinäkin osaavan...
Re: Z50 ja suomalainen
Kiitoksia taas kerran! Jatka samaan malliin!
Se kellä on eniten romua, voittaa!
Re: Z50 ja suomalainen
Hyvää lukemista Itte en tienny että tuo jalkatappienrunko oli alumiinista, vaikka tiesin sen että se oli muuten kevennetty malli.
Ei me pohojalaasekkaa täyrellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkouret.
Re: Z50 ja suomalainen
Tässä puolarikoneiden eroavaisuuksista tietoa by asanenseta.
Puolarikoneita on tuotu Suomeen kahta eri versiota. Z50m, z50a ja nuo pikkutankilla varustetut z50J:t on varustettu vanhemman mallin puolarikonella. 1982-1986-vuosina myydyt taas ovat varustettu uudemman mallin puolarimyllyllä.
Vanhassa puolarinkoneessa on kampiakselin magneeton puoleinen pää (mihin siis magneetto kiinnitetään) pienempi ja siksi uudemman-mallin magneetto ei käy vanhaan. Sitten lohkoissa on pieniä eroavaisuuksia. Lisäksi vanhanmallin puolarikoneessa on vaihteiston neulalaakereiden tilalla liukulaakerit, vapaavalon anturin paikkaa ei ole ja kytkinkopassa lukee öljyn viskositeetti tietoja eri lämpötiloissa sekä öljyn määrä moottorissa. Sitten vanhan mallin puolarikoneen vaihdelaatan kiinnitys on hivenen erilainen uuteen verrattuna, eli siitä puuttuu semmoiset ohjuritapit.
Uudessa puolarikoneessa on jo vapaanmerkkivalon anturi, magneetto on erilainen, vaihteistossa on neulalaakerit liukulaakereiden sijaan, vaihdelaatan kiinnityksessä on eroa sekä kampiakseli on hieman erilainen magneeton kiinnityksen osalta.
Uuden puolarikoneen moottorin numero alkaa tekstillä ab02ae ja vanhemman z50ae.
Vanha puolarikone vaihtui uuteen luultavasti 1980 ainakin näissä suomi malleissa.
Tuossa näkyy lohkojen erot (kuvassa oikealla vanhemman mallinen ½auto)
Tässä on vanhanmallin puolarin magneetto.
Kuvassa vasemmalla on uudenmallin puolarin vaihderumpu ja oikealla vanhan.
Puolarikoneita on tuotu Suomeen kahta eri versiota. Z50m, z50a ja nuo pikkutankilla varustetut z50J:t on varustettu vanhemman mallin puolarikonella. 1982-1986-vuosina myydyt taas ovat varustettu uudemman mallin puolarimyllyllä.
Vanhassa puolarinkoneessa on kampiakselin magneeton puoleinen pää (mihin siis magneetto kiinnitetään) pienempi ja siksi uudemman-mallin magneetto ei käy vanhaan. Sitten lohkoissa on pieniä eroavaisuuksia. Lisäksi vanhanmallin puolarikoneessa on vaihteiston neulalaakereiden tilalla liukulaakerit, vapaavalon anturin paikkaa ei ole ja kytkinkopassa lukee öljyn viskositeetti tietoja eri lämpötiloissa sekä öljyn määrä moottorissa. Sitten vanhan mallin puolarikoneen vaihdelaatan kiinnitys on hivenen erilainen uuteen verrattuna, eli siitä puuttuu semmoiset ohjuritapit.
Uudessa puolarikoneessa on jo vapaanmerkkivalon anturi, magneetto on erilainen, vaihteistossa on neulalaakerit liukulaakereiden sijaan, vaihdelaatan kiinnityksessä on eroa sekä kampiakseli on hieman erilainen magneeton kiinnityksen osalta.
Uuden puolarikoneen moottorin numero alkaa tekstillä ab02ae ja vanhemman z50ae.
Vanha puolarikone vaihtui uuteen luultavasti 1980 ainakin näissä suomi malleissa.
Tuossa näkyy lohkojen erot (kuvassa oikealla vanhemman mallinen ½auto)
Tässä on vanhanmallin puolarin magneetto.
Kuvassa vasemmalla on uudenmallin puolarin vaihderumpu ja oikealla vanhan.
Re: Z50 ja suomalainen
Z50J _traktor-edition_ (1980–1981)
Vuonna tuhatyhdeksänsataakahdeksankymmentä mopojen painorajoitukset helpottuivat hieman ja Honda sai alkaa tuuttaamaan seuraavaa mallia Suomalaisille markkinoille. Tähän malliin ei laitettu yhtään Italialais-valmisteista osaa ja ainoana "patenttiratkaisuna" tässä mallissa on edelleen se suomen pajoissa kyhäilty ja hutera alumiininen jalkatappirunko. Mitään muuta heikkoa tässä traktorissa ei sitten ollutkaan ja ehdottoman hyvä niin, sillä tämän mallin rinnalle tuli vuonna 1981 kilpailijaksi naapuritehtaan valmistama suzuki-soliferin pv. Kaksintaistelu alkoi tästä vuodesta, eikä se ainakaan minun tietääkseni ole loppunut vielä tänä päivänäkään.
Tämän traktor-mallin Hondassa on lukuisia poikkeuksia edelliseen light-versioon nähden:
– pienet jarrurummut, jotka ovat kolmesta kohtaa kiinni soikeareiällisissä "traktorivanteissa"
– pieni japanilaistekoinen lamppu pyöreän kromikehän kera
– pikkutankki muuttui 3,5L tankkiin
– käsitakajarru
– hieman erilainen moottori kuin aikaisemmassa mallissa
– ei virtalukkoa
– erilainen pakoputkenlämpösuoja
Tätä z50j-mallia myytiin suomalaisille ainakin kolmella värillä: valkoinen, sininen ja punaoranssi.
Tämä monkeli on tunnettu harvinaisuudestaan. Vain harva näistä vekottimista on enää jäljellä kokonaisena ja siksi tämä on keräilijöiden/ monkey-harrastajien yleinen mielenkiinnonkohde. Mystiseksi tämän mallin tekee sen pieni valmistusaika, minkä aikana mitään megalomaanista määrää ei yksinkertaisesti keritty myymään ihmisille ja sen seurauksena tietoa/keskustelua/'edes jotain materiaalia' tästä mallista löytyy onnettoman vähän.
Kyseinen kasariluvun monsooli pitää sisällään muutamia eksoottisuuksia. Nimittäin traktor-editionissa olevat soikeareiälliset ja pieni napaiset ns. traktorirenkaat sekä pienipyöreä musta lamppu ovat asioita, joita ei ole mankien mukana tuotu Suomeen kuin lähestulkoon tasan tarkkaan tämän mallin verran. Osa harrastajista kertookin kyseisen etulampun pärjäävän harvinaisuudessaan kananhampaalle.
Kuvat ja tekniset-tiedot TM-lehdestä 8/81
Yksi kuva vielä tuulilasi 6/80 -lehdestä:
Vuonna tuhatyhdeksänsataakahdeksankymmentä mopojen painorajoitukset helpottuivat hieman ja Honda sai alkaa tuuttaamaan seuraavaa mallia Suomalaisille markkinoille. Tähän malliin ei laitettu yhtään Italialais-valmisteista osaa ja ainoana "patenttiratkaisuna" tässä mallissa on edelleen se suomen pajoissa kyhäilty ja hutera alumiininen jalkatappirunko. Mitään muuta heikkoa tässä traktorissa ei sitten ollutkaan ja ehdottoman hyvä niin, sillä tämän mallin rinnalle tuli vuonna 1981 kilpailijaksi naapuritehtaan valmistama suzuki-soliferin pv. Kaksintaistelu alkoi tästä vuodesta, eikä se ainakaan minun tietääkseni ole loppunut vielä tänä päivänäkään.
Tämän traktor-mallin Hondassa on lukuisia poikkeuksia edelliseen light-versioon nähden:
– pienet jarrurummut, jotka ovat kolmesta kohtaa kiinni soikeareiällisissä "traktorivanteissa"
– pieni japanilaistekoinen lamppu pyöreän kromikehän kera
– pikkutankki muuttui 3,5L tankkiin
– käsitakajarru
– hieman erilainen moottori kuin aikaisemmassa mallissa
– ei virtalukkoa
– erilainen pakoputkenlämpösuoja
Tätä z50j-mallia myytiin suomalaisille ainakin kolmella värillä: valkoinen, sininen ja punaoranssi.
Tämä monkeli on tunnettu harvinaisuudestaan. Vain harva näistä vekottimista on enää jäljellä kokonaisena ja siksi tämä on keräilijöiden/ monkey-harrastajien yleinen mielenkiinnonkohde. Mystiseksi tämän mallin tekee sen pieni valmistusaika, minkä aikana mitään megalomaanista määrää ei yksinkertaisesti keritty myymään ihmisille ja sen seurauksena tietoa/keskustelua/'edes jotain materiaalia' tästä mallista löytyy onnettoman vähän.
Kyseinen kasariluvun monsooli pitää sisällään muutamia eksoottisuuksia. Nimittäin traktor-editionissa olevat soikeareiälliset ja pieni napaiset ns. traktorirenkaat sekä pienipyöreä musta lamppu ovat asioita, joita ei ole mankien mukana tuotu Suomeen kuin lähestulkoon tasan tarkkaan tämän mallin verran. Osa harrastajista kertookin kyseisen etulampun pärjäävän harvinaisuudessaan kananhampaalle.
Kuvat ja tekniset-tiedot TM-lehdestä 8/81
Yksi kuva vielä tuulilasi 6/80 -lehdestä:
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Z50 ja suomalainen
Mun kaverilla oli lähes tuollainen, mutta sen traktorivanteet oli kromiset ja siinä oli peltiset kromilokarit. Ja takavalo oli stanleyn valmistama "triplakupla" En oo moista nähny ees kuvissa.
Etuvalo oli just tommonen pieni peltikuvulla. Muu mopo oli punainen, tosin alkuperäisesti kait sininen.
Myi muistaakseni 200e pois... missähän lienee tänäpäivänä.
(ja ei, ne ei olleet mikkään pv:n lokarit, ihan omat peltiloksut oli.)
e:
Mä epäilen että 70-l lopulla on myyty suomalaistamiskoneiston ohi maaseudulle pihamopoiksi kilvettömiä ja tyypittämättömiä, ja niitä putkahtelee silloin tällöin aitan parvesta ihmeteltäviksi.
Tuo yllämainittu kaverini peli tuli juurikin joltain maatilalta jolle se oli uutena ostettu ja lasten kasvettua lojunut ladossa "ainakin kymmenen vuotta"
Etuvalo oli just tommonen pieni peltikuvulla. Muu mopo oli punainen, tosin alkuperäisesti kait sininen.
Myi muistaakseni 200e pois... missähän lienee tänäpäivänä.
(ja ei, ne ei olleet mikkään pv:n lokarit, ihan omat peltiloksut oli.)
e:
Mä epäilen että 70-l lopulla on myyty suomalaistamiskoneiston ohi maaseudulle pihamopoiksi kilvettömiä ja tyypittämättömiä, ja niitä putkahtelee silloin tällöin aitan parvesta ihmeteltäviksi.
Tuo yllämainittu kaverini peli tuli juurikin joltain maatilalta jolle se oli uutena ostettu ja lasten kasvettua lojunut ladossa "ainakin kymmenen vuotta"
Viimeksi muokannut kurri, 01.11.2010 02:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Z50 ja suomalainen
Se onkin ihmeellistä miten juuri näistä 80-luvun alkupuolen mankeista esiintyy ihmeellisiä kertomuksia. Oliko se nyt vmpk-foorumilla jossa eräs heppu kertoili lähes tulkoon saman sorttista tarinaa 'peltilokareista' yms. Maahantuojaltakin koitin kysyä asiasta, mutta eipä sieltä mitään uutta tietoa aiheeseen tuntunut löytyvän...
piiist, te jotka hyppäsitte kolmossivulle suoraan, niin katsokaa edelliseltä sivulta asasen selvitys puolarikoneista ja niiden eroavaisuuksista.
piiist, te jotka hyppäsitte kolmossivulle suoraan, niin katsokaa edelliseltä sivulta asasen selvitys puolarikoneista ja niiden eroavaisuuksista.
Re: Z50 ja suomalainen
Hitto nää on aina niin kutkuttavan mielenkiintosia Kaverilla on just tämmönen vuona nakki ja muusi tosin vähän huonommassa kunnossa, harmi kun ei ole enää...
Nelitahti vääntää kuin hirvi paskalla.
Re: Z50 ja suomalainen
Hyviä kirjotuksia, mutta mitäs erilaista tuossa pakoputken lämpöraudassa on? ja eikös tankki ole 4,5 tai 5 litraa tuon 3,5:den sijaan? Iteltä löytyy tuommoinen sininen
Honda monkey -74 -78 -81 -87 -87 -89 -91
-
- Aktiivikäyttäjä, Vuoden Foorumilainen 2008
- Viestit: 3432
- Liittynyt: 01.02.2008 18:16
- Paikkakunta: Akaa
Re: Z50 ja suomalainen
tuossa se lämpörauta on "uudenmallinen" vanhemmissa se oli litteempi.
Lauhdutin kuuluu jääkaappiin!
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Jos mulla ois mäyräkoira, sen nimi ois Dax.
Re: Z50 ja suomalainen
Juu. Käsitin tuosta tekstistä kun luin nopeesti et se ois erilainen kuin uudenmallin.
Honda monkey -74 -78 -81 -87 -87 -89 -91
Re: Z50 ja suomalainen
On varmaan 3,5l jos ei varatankin tilavuutta lasketa mukaan.
Re: Z50 ja suomalainen
Vaikea sanoa, kun ei itsellä ole kyseistä menopeliä tai edes sitä tankkia. Siksi argumentointini nojaa pääosin lehtiin. (tässä tapauksessa tm-lehteen vuodelta 81) Itsekin hieman epäilen tuota 3,5l, mutta tyydyin siihen koska ei muutakaan tietoa löytynyt.Pepo kirjoitti: eikös tankki ole 4,5 tai 5 litraa tuon 3,5:den sijaan?
Onko sinun tankkisi siis aivan varmasti se alkuperäinen 80-81 mankien tankki? ja kuinka monta niitä litroja sinne tarkalleen ottaen sujahtaa sisään?
e:
Olet luultavasti oikeassa.ise95 kirjoitti:On varmaan 3,5l jos ei varatankin tilavuutta lasketa mukaan.
Viimeksi muokannut Velho, 01.11.2010 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Z50 ja suomalainen
Voihan se olla että päätankki 3.5 ja varatankki loput. Alkuperäinen tankki on ja just testasin nii kyllä sinne aikalailla tasan 5litraa meni.
Honda monkey -74 -78 -81 -87 -87 -89 -91